Fråga om 3års test
Hej!
Jag undrar lite ang det här med 3års testen. Kan man göra detta med vilket kön som hälst på hästen? Vad ingår i ett så kallat 3års test.
Jag har ett sto som bli 3 nästa år. Tacksam för svar.
Mvh Ewa Lundin
Vi var på 3-års test med Montró i år. Rätt kul att se hur de faller i smaken hos övriga rid- och körfolk.
Där testas hästen på gångarter och hoppteknik. Den exteriörbedöms också.
Då vi var iväg fick Montró först galoppera runt i båda varven. Därefter byggde de upp ett hinder som hon fick hoppa fram på först och sedan höjdes det allt eftersom. Kommer inte riktigt ihåg hur högt hon hoppade men jag tror sista höjden var på 80 cm eller nå´t. Därefter exteriörbedömdes hon.
Så här efteråt tycker vi kanske att vi borde ha förberett henne lite mer för även om hon hoppade bra så var hon inte van och galoppen hade vi inte tränat på alls så den fick hon lite för dåliga poäng på för att göra henne till t.ex gångartsponny. Exteriören fick fick hon 40 poäng på.
Tips är att du förbereder din ponny på hemmeplan och kanske tar hjälp av någon som varit med på något 3-årstest tidigare. Men helt klart ska du deltaga. Det är en upplevelse och russen behöver visas på andra platser än på travbanan.
LYCKA TILL MED DIN BLIVANDE TREÅRING.
Tack för infon, det låter som en väldigt roligt grej att vara med på, men som du skrev så har inte jag häller varken tränat galopp eller hoppning med mitt russ, så det blir väl till att lägga på mer energi på dessa grenar! :)