Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1311 ggr
wilson
0

Nytt med pass...

GRTK hade allmänt möte nu i veckan, jag va ej med då jag är i Åre men hörde av några som vart där att from 2009 ska man ALLTID ha med hästpasset vid tävling då det kan förekomma slumpvisa kontroller på mätintyg osv… Och då krävs tydligen passet i original. Om detta nu är fallet så är det ju viktigt till alla er som lånar ut/ lånar häst att man skriver med i avtal att passen är utlämnade osv….Tänkte bara informera i tid om ni har några låningar/utlåningar på gång! // Malin

Impulz
0

Fast det är ju inget nytt, att man alltid ska ha passet med hästenFlört

johannaolofsson
0

Jag har då aldrig varit med om att det skett stickkontroller, vilket det tydligen ska göras av klubbarna nästa år.

ryttarn
0

#2 Det gjordes i höstas vid ett tillfälle, tror det var Umåker…

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

wilson
0

#1 Jag vet, men en del skickar inte med passen när man lånar/tar häst på foder…. ;)

StuteriSolo
0

Passet ska alltid följa med hästen, och är inget ägarbevis, så lånar man ut hästen ska passet med

Karussell
0

Passet följer ponnyn. Har fått chippet kollat på lokal ponnyhoppning och det finns ju i passet. Mätintyg och vaccinering likaså.

Så lånar ni ut er ponny ska passet med. ( Viktigt om den ska ut och tävla)

Angel
0

Mycket märkligt tycker jag, eftersom passet är en värdehandling. Känns inte bra att skicka iväg det…

Ledin
0

Fast alla har inte chippat sina hästar/ponnys så det e inte alls så tryggt att skicka med pass. O visst är det en värdehandling är ju bevis på att detta är denna häst, lätt o sälja finns ju folk till allt med.

VeronicaP
0

#6 Fast jag har inte mina vaccinationer i passet just för att de har man ju aldrig fått när man börja vaccinerar hästarna utan jag har vaccinationsintyg. 

skulle det räcka att ta med passet och visa fram mätningen där ? Trodde man var tvungen att ha mätintyget med sig i såfall för det är ju där det står hur länge mätingtyget varar om inte hästen är slutmätt.

#7 Jag har faktiskt skickat med passet till den som har lånta Marielle av oss , men jag hade nog inte velat göra det om jag hade lånat ut till någon annan som jag inte känner på samma vis, det är inte billigt och lätt ju att få fram nytt pass genom att det ska dödas det gamla osv.

Vem ska man få isåfall att stå för kostnaden för det nya passet om fodervärden slarvar bort det, jag eller fodervärden ?

VeronicaP
0

Har även varit en mätkontroll på HPTS travtävlingar tror det var förra året om jag kommer ihåg rätt, men vad jag vet så var det väl inga som hade pass med sig då men det blev inget tjafs alls då utan de hade väl chippläsare med sig kan jag tro.

#8 Alla ponnyer som tävlar måste ju vara mätta och chippade då med ju, sen from nästa år i juli (tror jag det var) så måste alla ny reggade hästar vara chippade. Så då tycker ju inte jag att man behöver ha passet med sig för det är ju bara att läsa av chippet.

Sen kan man ju ta kopia på mätintyget och vaccinationsintyget ,det gjorde alltid vi förr när jag tävlade inom ridsporten hade aldrig orginalpapper med mig.

Malu
0

Jag som tävlat inom körningen mest tyckte det var märkligt att man inte behövde ha med sig passet på ponnytravet när man började tävla däri.Har ofta haft med det som säkerhet särskilt när man rest iväg på fastlandet.
Ja passet är en värdehandling som man inte gärna lämnar ifrån sig i första taget.Borde räcka med kopia inom ponnytravet när man leasar en häst.