Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1278 ggr
Ylva_87
0

Kastrering

Någon som har koll på vilka fördelar det finns med att söva ned en häst och göra kastreringen när den ligger ned?

Vad brukar en kastrering kosta?

SofieStrindlund
0

Vad jag har hört av min veterinär när jag kastrerat är att dom helst vill ha dom stående när dom kasterar, för det är alltid en risk när dom söver ner dom! Det är väl endast klapp hingstar dom vill söva ner för att kunna få bort bägge testiklarna! Har dessvärre ingen aning om vad en kastrering kostar i dag!

Ylva_87
0

Ungefär samma som jag hört tidigare också. Därför blev jag förvånad när jag fick höra att veterinären ville söva ned och kastrera. Sedan skulle det vara boxvila och sjukhage i 2 veckor.

MagganS-B
0

Boxvila……jag tror faktiskt att det är bra att dom rör lite på sig. Man brukar för det mesta kastrera på våren och då är det bra om dom går ute, inne i en box är det lätt att dom får infektioner. Sen är det viktigt att man spolar varje dag med Jodopax eller Väteperoxidlösning så man håller rent.

LindaBlomberg
0

#2 Låter konstigt. När vet. kastrerade min hingst blev han dålig så jag fick spola honom med jodopax varje dag samt att jag fick hålla honom igång försiktigt och det hjälpte faktiskt. När vi har kastrerat hingstar tidigare har det skett utomhus och vi har aldrig låtit hästarna stå på box efter och har heller inte haft några hingstar som blivit jättedåliga heller…

Tusen
0

Ylva. ta ett snack med Göran så kanske han kan ge dig ett bra svar.

Ylva_87
0

Ann, jag ska inte kastrera honom själv. Ägarna ska kastrera innan han kommer till mig. Annars hade jag garanterat pratat med Göran om det.

Att jag frågade beror på att jag själv aldrig ens hade hört talas om att man skulle kastrera när dom är sövda. Men jag har ju bara haft ston tidigare och aldrig behövt sätta mig in i allt som har med kastreringar att göra :P

Tittut
0

Jag har gjort en artikel till Ridsport om kastration för något år sedan.

Jag skulle kunna be Croneld att fixa en fin artikel om den, så kan du läsa för och nackdelar!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

VeronicaP
0

Våra har släppts ut i hage direkt , så fort de har piggnat till så de kan röra sig.

Vi har kastrerat alla våra hemma liggandes på gräsmattan , inga stygn gjorda alls.

Aldrig spolat med jodopax eller något annat heller utan det har fått läka av sig själv och då de har fått gå ute dirket så har de knappt varit svullna alls.

mallan-nog
0

Vi har haft båda varianterna på jobbet. Ena hingstan var klapphingst, han sövdes och var liggandes, han fick boxvila i en månad, därefter sjukhage i två veckor och försiktiga körturer. De andra har kastrerats stående. Då har vi rensat såret två gånger om dagen, petat hål på hinnan så att det läker inifrån. Sen har de gått i hagen så mycket som möljigt och blivit körda helst 2ggr/dag för att få ner svullnaden. Ponnyerna har vi oxå kastrerat stående..

Emmma
0

_Här kostar det drygt 5.000kr att kasterara liggandes på klinik.
ca 2.500kr att ta hem ståendes.

Kasterade min i förra veckan, ståendes. Han skulle ut ihagen efter 2h. Och förutom att han ska gå i hagen, hela dagarna, även ha 2-3 x 15-20min skritt o trav promenader/longering.
Trotts att jag följde instruktionerna så blev de infekterat för att de läkte för fort.
Så Vet. kom ut idag och fick ta hål på det igen. + att jag ska spruta han, penicillin och äta smärtstillande några dagar. Förutom daglig hagvistelse ska han numera ha 5 x 10min skritt promenader.
Jag velade kastrera han på kliniken, men hade inte råd och de va bråttom, + fick höra bättre om stående så då blev det så. Dock är jag nu uppe i samma summa redan som klinik. Kanske hade otur bara, men Vet. idag sa att man ofta fick ett sånt här återbesök om man gjorde de ståendes.
Jag fick i allafalla order om att varken röra eller göra rent såren, de skulle läka helt själv._

annelie-huskvarna
0

Jag kastrerade min 4-åriga hingst i somras, strax efter midsommar. Vet. gjorde det stående och han fick gå ut i hagen så fort han piggnat till lite. Han sa att det var viktigt att de rörde på sig för att det inte skulle läka för fort. Eftersom jag gjorde det mitt i sommaren var ju risken för infektion ganska stor och visst kom den som ett brev på posten. Jag gav honom då Arnica som är ett homeopatmedel i pillerform och efter att ha gett honom täta doser under en dag gick svullnaden ner och kom aldrig tillbaka. Han var verkligen jättesvullen, så det va rätt häftigt att se hur svullnaden bara krympte under loppet av ca 8 timmar :)

Jag tror jag gav runt 1000 riksdaler för kastreringen…

[Croneld]
0

Nu finns det en artikel som tidigare är publicerad i Tidningen ridsport där ni kan läsa om kastrering, text och copyright Liselotte Erixon.

sjofreden
0

Det är svårt att jämföra kastrering på klapphingst som måste göras liggande och sövd för det är ett bukingrepp  med vad man kallar normal kastrering. Kanske vet man inte ens var testikeln ligger utan måste leta runt i buken om man inte lokaliserat den med tex. u-ljud

NK görs säkert på olika vis på olika ställen och kan medföra olika risker. Man har ju gjort "hemmakastreringar" i hundratals år och visst har en och annan häst strukit med i komplikationerna, men det händer att hästar dör när man söver dem också, tyvärr.

Skaffa dig fakta om hur det går till och vad du kan vänta dig i efterhand och välj sedan baserat på det. Men välj en annan tid än varmaste sommaren med flugor och elände eller mitt i kallaste vintern om du väljer stående för blod och vävnad fryser och det kan vara väldigt smärtsamt.

Lycka till!

annn
0

Lät kastrera två hingstar, 7 och 8 år den 16 oktober i år. De kastrerades stående. Det gjordes vid 15-tiden på em så de fick stå inne i varsin box över natten. På morgonen var de pigga och jag öppnade upp boxarna (uteboxar i hagen), ingen svullnad eller annan komplikation tillstötte.  Släppte ihop dem med Jino (äldre hingst) igen efter ca 5 dgr, de busade och sprang som vanligt. Jag tror det är viktigt att de rör sig.

Ann

Tusen
0

#6 Jag menade bara att du kunde prata med honom så kunde han förklara för dig, för- och nackdelar, med de olika varianterna men nu har Anna #13 ändå beskrivit det så då kanske det inte behövs, heller.