Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettlojsta-hed
Läst 984 ggr
carcha01
0

Lojstarussen i deckare

Jag har just läst Mari Jungstedts deckare ''Den du inte ser'', som utspelar sig på Gotland. Vid ett tillfälle passerar kriminalarna Lojsta på väg mot Sudret och en av kollegorna berättar för de andra i bilen om russen på Lojsta Hed.

Berättelsen är rätt så utförlig om hur många russ som går där, vad gotlandsrusset används till osv. Läs själva på sidorna 239-240!

Ovanligt med en sådan beskrivning i en deckare, och kul om fler blir nyfikna på rasen efter att ha läst en bok som inte handlar om hästar, utan om en mordutredning!

Wruss
0

Mari Jungstedts böcker är bra! Det är kul med alla autentiska miljöer - alla utspelar de sig ju på Gotland. Är det inte på heden de också hittar en mördad…. (du kanske inte har kommit så långt ännu Cool) ?!?

carcha01
0

Nej, något mordoffer på heden har jag inte kommit till än, men jag ska läsa hela serien tänkte jag!

Håkan Östlundh skriver också bra deckare i Gotlandsmiljö.

wilson
0

Jag tycker det är bra att Gotland är med i vissa böcker men kan bli så himla irriterad när det beskriver platser som inte finns och när dom placerar en del grejer/ ställen helt fel… Sånt kan jag reta mig på så innerligt att jag slutar läsa boken….

Men absolut bra reklam! Speciellt för heden!! :)