Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2738 ggr
Miii4
2008-11-18 19:50
0

Sto-problem

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mitt sto, som är dräktigt, har de senaste dagarna varit lite stel och betett sig som om hon varit ömfotad. Vilket vi också trott, eftersom hon verkade i torsdags.
Idag när hon skulle ur boxen var hon dock sämre, verkade som om hon tänkte efter innan hon satte ner benen.

Hovarna har varit varma idag, men trycker man så får man ingen reaktion, vilken man ju borde fått om det varit fång?
Har nyss bytt hö till ett riktigt kraftigt, men vant in det långsamt, kan det vara så att hon fått i sig lite för mycket ändå?
Har stått inne idag, eftersom vi bara har stora gräshagar hemma.

Hon är pigg och har humöret uppe, men som sagt svårt att gå på som vanligt.

Min undran är bara om någon varit med om något liknande, berätta gärna.

annelie-huskvarna
2008-11-18 20:03
0

Jag hade nog tagit ut vet å kollat fång ändå. Bättre å vara på den säkra sidan =)

Miii4
2008-11-18 20:08
0

Oj, det kom inte med när jag klippte om i texten.

Veterinär HAR varit ute idag och tryckt och haft sig. Så vi har kommunikation med honom och han har även jour under natten, så skulle det vara något är det bara att ringa till honom.

crazycattiz
2008-11-18 20:19
0

Mitt sto fick fång när hon var dräktig, hon visade ingen som helst reaktion när man klämde med tång på hoven. De "enda" hon visade var att hon gick väldigt försiktigt och att hon hade lite (knappt märkbar) ökad puls i kotorna.
Hon sattes direkt på behandling med fenylbutazon, boxvila, och endast hö att äta.

Miii4
2008-11-18 20:23
0

#3 Känner igen det där, hur blev utgången av det hela?

crazycattiz
2008-11-18 20:32
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon har gått på bete hela sommaren tillsammans med fölungen och andra hästar, dock inget kraftigt bete och med en väldigt försiktig invänjning på över en månad. Är pigg som en nötkärna och kliver på som aldrig förr *peppar peppar*

Jag är glad att det upptäcktes i ett så pass tidigt skede att det kunde bromsas upp så pass bra. Hade stallägaren inte varit så uppmärksam (hade henne på "helinackordering") hade det förmodligen gått över i ett akut skede och utgången hade troligtvis inte barit den samma.

Miii4
2008-11-18 20:42
0

#4 Okej, ja vi får rådgöra med våran vet. Fast han var motvillig till att behandla med något alls egentligen, för fostrets skull..

crazycattiz
2008-11-18 20:50
0

Fenylbutazon ska inte vara farligt för fostret, det används tydligen väldigt mycket i bland annat norge och de har inte sett några negativa effekter.
Fast är det så att det är fång det rör sig om så skulle jag nog hellre behandla stoet och riskera att mista fostret istället för att fången utvecklar sig till något som tillslut inte går att behandla och då mista dem båda istället.. Sen ska man ju givetvis ta hänsyn till fostret i den mån det är möjligt.

Miii4
2008-11-18 20:58
0

#6 Ja absolut går stoet före fostret, så resonerar vi också. Men jag ska fråga honom om det, han skulle ringa till lite andre veterinärer med och höra vad dom tyckte och hade för erfarenheter.

AKWIK
2008-11-18 21:10
0

Min connemara fick fång när hon bara hade ett par veckor kvar av sin dräktighet. Mkt lindrigt, men jag fick åka "land och rike runt" för att få tag i Quadrisol, som jag förstod vad det enda smärtstillande medel som rekommenderas till dräktiga ston.

VeronicaP
2008-11-18 23:37
0

#9 har hört att det funkar väldigt bra på fånghästar , vet en som fick butta men det hjälpte inte men det gjorde däremot Quadrisol.

Fast Fenylbutazon är ju allmänt kännt att man inte ska ge det till dräktiga ston just pga av att det kan sätta i  gång fölningen bla.

Men jag har också gett det till dräktigt sto utan problem men nu när Quadriso finn så är det ju bättre att testa det, vet att de har skrivit ut det på Slöinge för jag har fått det mot annat en gång.l

ElinLilja
2008-11-19 06:55
0

Prata med flera veterinärer det hade jag gjort och rådfråga dom om hur du ska göra, lycka till!