Hö till dräktigt sto
Hur mycket stråfoder (hö osv) ger ni till era dräktiga ston?
Ger ni någon kraft?
Fodra inte stoet mer än hon har fått i vanliga fall, det är dom tre sista månaderna som hon kräver mer än hö och mineraler. Då kan man ge pellets, men inte flera kilo dagligen. Ston skall inte vara feta även om dom är dräktiga!

Vi har begränsande foderautomater i våra hagar, dräktiga ston ger vi lite grov 120 mot slutet, om det behövs. Lika lite som havande mänskliga mödrar skall se ut som valrossar, skall russen göra det……
Länk till begränsande foderautomat:
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Våra hästar har ju fritillgång på ensilage så de löser det själva och sen så är det ju så att vissa ston behöver extra kraftfoder och vissa inte men de måste i allafall få lite extra mineraler de 3 sista månaderna , man måste ju bara tänka precis som vanligt att de får rätt sorts grovfoder med tillräckligt protein osv ..
Vi har aldrig krånglat till det utan har som sagt sett till varje stos behov.
okej, ungefär hur många kilon hö om dagen borde stoet få? (mitt sto har lätt att lägga på sig)

Hej hej!
Mitt dräktiga sto får ca 3 kg hö per dag å hon har oxå lätt att lägga på sig. Det tycker jag funkar bra hull-mässigt iallfall =)
#2 Jag vill oxå ha en sån begränsad foderautomat… Har ni byggt eran själva eller köpt den klar? Vad använde ni för nät?

Hon får ett par nävar havre oxå å 2 msk biopromin 

#5 Oj bara 3 kilo hö om dagen! Det är tillochmed mindre än vad jag ger till min shettis han får 4 kg/dagen och det vuxna russet får vanligtvis 7 kg/dag men under dräktigheten och nu med diande föl vid sidan har hon fri tillgång dygnet runt.
Nog för att hon har svårt att hålla hullet men 3 kg är väldigt lite i mina öron!
I och med att hon har svårt med hullet fick hon käka kraftfoder under hela dräktigheten och även nu, Åsebro Cool käkar hon

#5 3 KG grovfoder är alldeles för lite , minst 1,2 kg per 100 kg helst ska man räkna 1,5 kg per 100 kg …..

#3 vi provade att ha fri tillgång, vintern för tre år sedan. Gick fullständig åt hvete, har aldrig sett så feta russ, hade ett hvete att få dom och bli normala i hullet, för man kan ju inte svälta dom…..
#5 Vi har byggt den själva efter "inspiration" från den sidan som jag länkade till, Vi har använt en SJ-pall som botten så att den skall vara lätt att flytta. Sedan använder vi vanligt ameringsnät som vi lägger dubbelt med förskjutning så att rutorna blir ca 7,5x7,5 cm. funkar kanon bra.
Jerker Klang,
Håller med föregående talare, 3 kg är alldeles för lite. Som sagt, 1,2-1,5 per kilo häst……

Hon har fortfarande gräs kvar att äta av och får även halm, så hon får i sig tillräckligt med stråfoder/grovfoder =)
Jag är noga med att det alltid ska finnas stråfoder så de kan äta när de vill, men jag har haft tur i år att betet har räckt ovanligt länge.
#9 Har du ingen bild på den ni byggt?

#11 Ska försöka fixa det imorgon när det är ljust…..
Jerker Klang,

Vi byggde en väggfast foderautomat i helgen med sånt nät som du beskriver, ryttarn. Det tog liiite längre tid för dem att äta upp hösilaget fast de är otroligt skickliga och snabba på att dra ut stråna. Men… det är ändå för trångt tydligen.
I konkurrensen om att få stå där och äta har stackars Hauk kommit i kläm och ena ögat är skadat. Det ser ut som att nätet klippt över både över och under ögonlocket. Det är för litet för att sy och vad jag kan se är inte själva ögat skadat, men han är rejält svullen och öm. Jag har tvättat och baddat så gott det går. Vi får se i morgon om jag måste ringa veterinär.
Nu har jag lagt ut foder på den gamla platsen också. De äldre russen äter då på tok för mycket. Men vad ska jag göra? De små stackarna måste ju få äta utan risk för skador.

har inte haft någon skada här. Har byggt tre lådor där dom kan äta från bägge sidorna. Det är nio russ i den hagen så det blir tre russ/box, fungerar väldigt bra….
Jerker Klang,