elit efter avlivning
jag undrar hur man ansöker om elit efter att hästen är död. jag kollade runt lite på russavelsföreningens hemsida men hittade inget… någon som vet?
elit kan man ju få postumt… fastän hästen är död…
Men går ju inte att tex höja till A..

Om det gäller ett sto anmäler du henne till sommarpremiering "precis som vanligt", med meritförteckning och så vidare. Ange gärna på anmälningsblanketten att det gäller en postum höjning. Sedan är det bara att åka till premieringen och ta emot stoets ELIT-rosett (förutsatt att du räknat rätt på avkommepoängen förstås). Läs mer i artikel om avelsvärdering av ston på SvRAFs hemsida och i SHs Storeglemente.

Jag lånar tråden lite.
Var kan man läsa om värdebokstavshöjning av hingstar?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#3 Undrar detsamma, har läst hingstreglementet så ögonen blöder. Om jag fattat det rätt så görs en "subjektiv" bedömning av avkommornas kvalité. Altså inte ett poängsystem som det är på stona. Vet inte om jag fattat det rätt, men så tycker jag det ser ut när jag läser.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Nämnden går igenom hingstbeståndet inför generalmönstringarna - alltså vart femte år. De har dock lite koll löpande, så om ngn gjort riktigt bra resultat, så kan han få höjning (kallas då in av nämnden) även vid en vanlig avelsvärdering.

#5 Så det finns ingen poängberäkning så man själv kan se hur hingsten ligger till inför värdebokstavshöjning?
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

#6. Nej, inte vad jag vet!
#6 Poängberäkning för en hingst skulle bli ett rent kvantitetsmått medan Elit också innehåller ett kvalitetsmått. På ston räcker poängberäkningen gått då de har så få avkommor jämfört med en hingst.
För att erhålla Elit ska de ligga en bra bit över snittet. Var snittet ligger vad gäller exteriör hittar du i Blå boken.

#8 Rent hypotetiskt skulle man kunna tänka sig ett snittvärde, då får man ett kvalitetsmått och inte ett kvantitetsmått.
Nu är det ju inte bara extriört som skall räknas för avkommevärderingen, utan även avkommors meriter i tävlingssamanhang
#5 Hur ofta har det hänt att nämnden kallar in någon russhingst för värdebokstavshöjning mellan generalmönstringarna?
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#9 Kan inte svara på "hur ofta", men bollar frågan vidare till exvis Tittut. Var det inte någon som höjdes i år, vilket meddelades i Bankeryd?? Typ från GII till GI…
#9 Vad gäller avkommornas tävlingsmeriter vet jag inte hur det räknas men det borde vara relaterat till antalet avkommor.
Tokajer ML och Pelle Russ höjdes till GI i Bankeryd i år. Visst höjdes Niklas II till Elit mellan generalmönstringarna också.
# 9 & 11.. AVN går igenom hingstbeståndet varje år. Man räknar ut antalet kvalificerade avkommor i förhållande till antalet betäckta ston, och där vägs också tävlingsmeriter in.
Tokajer ML och Pelle Russ hade meriter som berättigade till GI, därför togs beslut om ny avelsvärdesklass i samband med avelsvärderingen i Bankeryd.
Det är också fritt för hingstägarna själva att anmäla till avelsvärdering om de vet att deras hingst är berättigad till höjd avelsvärdesklass (till GI), eller om man vill få hingsten avkommevärderad.
Hingstar som har betäckt tillräckligt många ston eller har tillräckligt många meriterade avkommor, skall avkommevärderas. Är det fråga om att hingsten skall få B istället för tidigare ex G II, görs det pappersvägen. När det gäller höjningar till A eller ELIT brukar hingstarna kallas in för att vara med vid avelsvärderingen.
Hur det såg ut i år, har jag faktiskt inte 100 kläm på, eftersom jag är suppleant i nämnden, men hingstbeståndet torde kollas över igen under vintern, efter att 2008 års resultat är klara, för att behandlas på AV under våren och hösten.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vill minnas att både Taktik G och Tomtebos Enoc fick sina elit i Vetlanda våren 2004 (alltså ej på en generalmönstring)… rätta mig om jag har fel.