Släppa hingst med andra?
Hur gör man?
Pigall har gått ensam sedan jag fick honom, eftersom han enligt förra ägaren inte kunde gå med någon. Jag har provat att släppa in en underlägsen tvåårig hingst, men han jagade honom tills staketet rök.
Stona är han inte heller helt rumsren mot, han håller noga koll vilket gör att stona ofta slår mot honom och det vill jag inte.
Jag ska nu få hem en 11-årig valack och det skulle vara bra om han kunde få gå med Pigall.
Men hur gör man? Är det hopplöst att ens tänka på det då Pigall ändå är 13 år?
Bara att pröva sig fram……du får väl laga stängsel igen i värsta fall. Har dom tillräckligt stor hage så brukar det gå! Kan han inte ha en dam hos sig? En som är dräktig ex.-vis……
Säger som Maggan, det är bara att prova sig fram. Under alla år som jag har haft Grus så kunde han inte gå med andra heller. Ja, ston sommartid gick han ju med förstås men han hatade andra handjur. Som människa tycker man ju lite synd om dom….när vi köpte Ull som föl så stoppade vi in honom till Grus, då var han snäll mot honom men han gick heller inte med honom något så för Ulls skull-inte så kul att vara själv som fölunge fick han gå med de andra. Ett år senare på hösten stoppade vi åter in Ull till Grus för att han skulle "slippa" gå själv, då var Ull betydligt större än Grus men Grus jagade och jagade den stackarn så han blev helt förskräckt. Så det var bara att ge upp, nu sedan två år kan Grus gå med andra valacker (och Njord) men det är för att han är inte så mycket hingst längre, hormonerna har dalat och testicklarna är så gott som obefintliga.
Det är nog så helt enkelt med vissa hingstar att de inte fixar andra handjur, tyvärr.

Jag hade gärna provat med ett dräktigt sto, men något sådant har jag inte så det blir svårt.
Tyvärr räknas nog våra vinterhagar inte till de större modellerna så jag får nog vänta med ihopsläpp till sommaren och beteshagarna.

Vi provade att ha Mercan tillsammans med Monis i början, gick inte alls, hela den travsäsongen blev förstörd för Mercan……
Jag vet ju vilken häst det handlar om som du vill släppa med Pigge, skulle inte rekomendera det……
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#4 Vet du? Du var mig en rackare!

Jag har ju aldrig haft de problemen och har ju alltid haft alla våra hingstar ihop, från årsföl till en äldre och godkända hingstar.
Jag tror ju att det bästa är ju om de är vana vid det från början att de har någon att gå ihop med, kan ju vara svårt med att lära äldre hingstar att gå ihop med andra.
Men som sagt hagarna är ju viktigt att de är tillräckligt stora.

Monopol har inte gått att ha med andra förut, men hans egen son går helt utmärkt. Lukas är väldigt underlägsen, han la sej nästan bara Pålle tittade på han i början :P Nu har dom jätteskoj tillsammans!

Jag säger som i #6 det är nog svårt att lära äldre hingstar gå med andra. Har haft nordis som verkligen hade mord i blicken till andra handjur.
Qveiars Leil Gaist har alltid sen han var liten gått med andra killar. Nu är han 5 år, men har aldrig betäckt något sto. Han går med 1 valack, en 1½-åring och en som är född i våras. Den yngste är hans systerson, som följer honom som om det vore mamma!
De sover och äter tillsammans allihop utan tjafs, det är skönt. Men som sagt, det måste nog vara så att de växer upp med det.
Försökte släppa ihop en avelshingst jag hade med en 1-årig hingst och en valack. Gick absolut inte, hingsten jagade ut de båda ur hagen. Hingsten fick gå själv med andra ord och de andra två släppte jag i en hage bredvid. Tog hem en jämnårig kompis till 1-åringen och släppte de två tillsammans och valacken till stona. En dag när jag kom ut till hästarna stod hingsten tillsammans med 1-åringarna och allt var frid och fröjd, så de fick fortsätta gå tillsammans.
Så länge 1-åringarna gick ihop så var det inga problem med hingsten, men tog jag ut en av 1-åringarna, började hingsten jaga den andra…
De två andra hingstarna jag haft har gått bra ihop med unghingstar, men inte med äldre samt valacker.
Den hingst vi har nu känner jag väl och vet vilka hästar han kan gå med. Testar inte ens med något annat både för hans skull och de andras skull.
När vi hade två hingstar på gården stod den ena avelshingsten i en box längst ner i stallet och den andra högst upp och unghästarna emellan. Hingstarna verkligen hatade varandra och kom de i närheten av varann försökte de slå ihjäl varandra.
Om jag var du skulle jag börja med att ställa de i varsin box bredvid varandra och se om de kan acceptera varandra där. Då kan de inte skada varandra i alla fall.
Jag har alltid haft mina unghingstar gående ihop men i somras kom en äldre hingst in i bilden. Det vände upp och ner på sammanhållningen mellan mina båda när den äldre tog kommandot och skiljde kamraterna åt. Sedan dess höll han dem i hård tukt och lekar var utesluten för deras del. Den ene kom han överens med men den andre fick hålla sig på avstånd. Det gick lite bättre när de bara var två.
Jag funderar fortfarande på om det var färgen (isabell) eller om det var att han aldrig tuggade underlägset vad jag såg. Idag har den äldre åkt hem och lugnet har åter lägrat sig i hagen.

#5 jag har mina kontakter ;-) men tystnaden är total…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
När vi hämtade Dolk för ung. ett år sedan, hämtade vi oxå 2-års varmblodshingsten Firts.
Dom stod som ljus bredvid varandra i släpet. Sedan i boxarna bredvid varandra. Vi märkte ganska snart att de blev kompisar. Så vi provade att släppa ihop dem. Det gick bra!
Det beror nog oxå på att Dolk är så otroligt socialt kompetent. Och First visade att han var yngst. De har sedan haft så roligt ihop.
Men jag vet många hingstar som absolut inte kan gå med andra, sådana som tillex. bitit sig fast i den andra…
Om man skall pröva får man ju kolla läget med att ha dom bredvid varandra i tex stallet under en tid.
#12 Dolk är ju van att gå med andra hingstar , när jag var hos Christer för att titta på Njord så gick Dolk, Njord, Ulex, Jabb och Amiral ihop.

Mawerik gick i flock tills han vart 4 och varmblodet(kungen i hagen) som gick i hagen åkte på tillridning, då tog Mawerik över och det gick inte att släppa ihop han med varmblodet när han kom tillbaka heller så nu går han själv

I en annan tråd undrade jag om jag vågade släppa ihop Nino med unghingstar… Vi gjorde aldrig det och det kanske var bra. När han såg att det var nya hästar på gården "anfaller" han stängselstolparna. Å klart mycket irriterad på unghingstarna.
När vi skulle släppa ihop pojkarna (4 st 2,5 år, 1 st 1,5 år) tänkte vi att det blir hetsigt men det var otroligt lugnt. Frasse som var här på sommarbete med mina förra året, de luktade bara lite på varandra å "Jasså det var bara du!!". Hans lillebror Malte vågade inte mopsa sig, han bara gick bara bakom storebror som skydd. Den ende som försökte med nåt var Brage, han har bara gått med en gammal valack i hela sitt liv som han styrde som han ville. Brage har det lite svårt i flocken, kan inte "språket" så väl och försöker dagligen mopsa upp sig.
Enligt de "gamla" i Gute, kan man släppa ihop hingstar i olika åldrar när de från början i livet gått i flock. Ev när de är i 5-10 års ålder och som mest "hingst" kan de vara för hårda, sen när de blir äldre och tappar lite sting går det bra med kompisar igen.

Tror det beror mycket på individen. Våra hingstar har alltid gått med andra hingstar sen de varit små och det har varit ok att ha både äldre och yngre hingstar ihop ända tills i våras då Irrbloss blev man och skulle döda sina kompisar i hagen som han växt upp med sedan han var 6 mån. Vi har stora hagar men han har inte sedan i våras kunnat gå med varken hingstar el valacker, när han ser dem, och det även på långt håll, får han mord i blicken. Dock går det bra att åka transport med övriga hästar. Han har antingen fått gå själv el med våra två fjällkor och tjur. Nu är han kastrerad och förhoppningsvis går hormonerna ur kroppen snart så han kan få lite häst kompisar igen.
Allt beror på från häst till häst och tidigare vanor. Min ponnyhingst hade gått tillsammans med andra hästar tills han var ca 2,5-3 år, sedan flyttade vi honom och han hade ingen som kunde gå tsm med honom just då. Så han fick gå själv tills jag skaffade ett 8-årigt varmblod, valack. Vi provade att släppa ihop dom men ponnyn var helt galen och skulle bara spöa upp honom… Det slutade med att varmblodet stod i ena hörnet och vågade knappt röra sig medans ponnyn stod mitt i hagen och höll ett skarpt öga på honom. Så de fick gå i olika hagar bredvid varandra istället.
Så småningom flyttade vi in till stan och så gjorde även hästarna. Till en början fick ponnyn gå själv men en av Henriks 2-års hingstar blev av med sin hagkompis så Henrik tyckte att det var värt ett försök. Jag var ganska skeptisk med tanke på hur elak han hade varit mot min gamle valack som är hur mesig som helst. Men vi släppte ihop dom och det gick som en dans, ponnyn är kung (förstås) men absolut inte så att han ska ha ihjäl den andre. Visst, de busar lite då och då men det är på lek nivå.
Så det är olika från häst till häst och ibland går det kanske med en man minst anar att det ska gå med.