Avla på fång sto?
Hej! Har en liten undran Om du har ett sto som haft fång skulle du då utesluta att avla på stoet med tanke på hästens bästa? Tex klarar stoet av den tyngden som bli på frambenen?
Frågan är alltså är det någon här som har någon ide el nå att tycka till om att avla på en fång ponny?
Har nämligen lite besluts ångest om man gör så stoet får för tung belastning och mår dåligt av det

Alltså jag är inte så insatt i det, men vad jag har hört så löper stona mindre risk att få fång under dräktighet och särskilt under digivning?

Jag har också hört det, men det jag mest är orolig för är hur frambenen reagerar om dom klarar den otr belastningen som blir
Jag är hovslagare, fick ett tips av en kollega som jag testat på 2 shettisar med fång och båda har blivit klart mkt bättre.
Verka ner hoven rejält, såga till en plyfaskiva och borra sömhål som passar efter hoven, tvära tån på skon intill lamellranden, fräs eller hugg bort ca 4-5 mm på ovansidan av "skon" över det området där hovbenet trycker, dvs från strålspets utmot tån så inte hästens sula trycker mot där. Runda den tvärade tån så det blir som en halvrund sko för att underlätta överrullningen. Slå på skon. Skon kan ofta återanvändas 2-3 ggr så det blir inte så bökigt varje gång.
Givetvis inget man ska göra själv om man inte kan sko men be eran hovis göra det, jag har positiva erfarenheter av det

Tycker allt beror på hur svår fång hästen har , har den bara haft lite känning så ingen fara men har den haft hovbensrotation eller andra problem så hade jag nog inte betäckt…
Allt beror ju på individen i sig själv , en bedömningsfråga och sen kanske man får vara beredd ändå på att om man betäcker att stoet blir dåligt och ev måsta avlivas under dräktigheten, eller behandlas så det finns risk för att det kastar fölet.

Ok låter spännande värt att prova:)
Haller med VeronicaP.
Jag har i ar betackt mitt sto som fick fang forra sommaren, da hon hade blivit mycket battre och hade bantat mycket. Det har verkligen varit bra for henne att bli betackt igen, hon madde toppen hoss hingsten (tack till familjen Ahlstrom som tog val hand om henne dar) och var gladare an lange nar hon kom hem. Sa jag tror at det blir bra.

#6 Precis och det är ju viktigt att de man lämnar stoet till betäckning hos vet om förutsättningar om hästen och att det är duktiga híngsthållare, Familjen Ahlström vet ju vad de håller på med.
Sen finns det ju några som inte tar emot fånghästar just för att de kanske inte har den möjligheten att hålla ett sto med sådana problem och det får man ju acceptera utan att för den skull bli tjurig eller otrevlig, (vilket tyvärr händer att vissa stoägare blir)
Bra kominikation mellan sto och hingstägare är ju A&O i sådana här läge. För hur det än är så får ju man ha lite mer koll på ett sådant sto.

Hon har haft kraftig hovbensrotation men har ju tävlat kanon nu 2 säsonger efter fången, nu under hösten fick hon fång igen men har börjat hämtat sig efter en kraftig medicinering.
Kan även säga att hästen i tala om bör inte bantas el bli smalare än hon redan är, och har tränats normal mkt.
Det är jag själv som har hingsten som vi tänkt att betäcka med så.
Kul o höra vad ni tkr:)
Inga fler som kan komma med nån ide el säga vad ni tkr

Min erfarenhet är att ston som tidigare haft fång mår mkt bra som dräktiga och digivande. Har själv ett sådant so och hon går fritt på bete hela sommaren med föl vid sidan. Allt handlar ju om hur hästen har återhämtat sej efter det akuta stadiet. Regelbunden och bra hovvård är jätteviktigt. Många fånghästar går genom korrekt verkning att få återställda vad beträffar hovbenets läge osv, men det tar upp emot ett år innan en ny hornkapsel vuxit ner, så det gäller att inte belasta hästen fullt ut i förtid. Dock så finns det alltid kroniska skador kvar på blodkärl osv som aldrig blir helt återställda.
Är hästen symtomfri och rör sej utan hinder så ser jag ingen anledning till att inte betäcka.