Ta hovarna
Har någon ett bra knep för att lära en en unghäst att ta fötterna?
En av hingstarna som jag köpt är nog inte så mycket hanterad. Han vill inte att vi ska peta på hans bakben och han slår rejält direkt…. Ja det gäller att skynda långsamt men jag tycker inte det gått framåt alls på två veckor….!

Tålamod och att våga hålla i bakbenet så han inte kan slå eller slå sig loss, men framför allt tålamod, borsta mycket på bakbenen och ta i benen utan att lyfta fötterna så han får upp förtroendet för er.

Jag skulle ta i bakbenen så lite som möjligt i det läget. Kratsa hovarna bestämt varje dag med ett rejält tag direkt på rätt ställe, hålla tills han lugnar sig. Kanske du måste, med din kroppstyngd, få honom i obalans så att han inte kan använda sin kraft på samma sätt. Ställa honom mot en vägg? Först när det funkar hyfsat skulle jag pröva att borsta bakbenen. Det kan ju vara så att han är känslig för beröring/kittlig i bakdelen och det är ju först när han accepterat kratsningen som man kan avgöra vad som är vad. På han bara! Lycka till!
# 2 Håller helt med, precis så måste man göra…..tryck upp honom mot en vägg, det funkar bra!

Rätt inställning och lugnt sinnelag hos dig själv är det första, att du verkligen tycker om hästen. Och det tror jag du gör.
Vänj honom vid mycket kroppskontakt och beröring. Ha den kontakten HELA tiden när du jobbar. Använd en förlängning av din arm så du inte behöver böja dig ner. Låt hästen sparka vid beröring med dig utom räckhåll, han slutar så småningom.
En gång hade jag ett cob-sto som var livsfarlig att försöka röra bakbenen på.
Jag gjorde så här: Hon stod uppställd på stallgången (vilket är en förutsättning att de är van vid - att stå bunden). Jag hade ett grovt mjukt rep, lite längre än ett vanligt grimskaft som jag hade i handen. Smekte och rörde vid henne där hon accepterade det. För att vinna hennes förtroende, pratade hela tiden med henne, och kroppskontakt är jätteviktigt. Det höll jag på med länge, successivt gick jag närmare bakbenen. Sparkade hon så fick hon göra det, men jag stod utom räckhåll. Med repet som en förlängd arm, medan jag smekte med den andra handen fram på bogen-bringan, gick jag med repet närmare bakbenen. När hon sparkat så hon var nöjd, slutade hon. Repet kom längre och längre ner på bakbenen så jag så småningom kunde lägga det om benet. Sparkar kom, ja, hon fick sparka. Fortfarande utom räckhåll för mig. Det är väldigt viktigt vilken inställning och stämning man har själv till hästen, att man tycker om den, det känner den. Man ska vara väldigt lugn och hela tiden prata och ha kroppskontakt. Och håll aldrig hårt i repet, utan följ med.
När jag kom så långt att jag kunde ha repet om karleden utan att hon sparkade kunde jag även röra vid hennes bakben med handen.
Det övergick till att jag kunde ta upp bakbenet med hjälp av repet, och senare med händerna. Hela tiden med samma lugna nonsensprat och kroppskontakt.
Sen hade jag då en väldigt duktig och lugn och stark hovslagare, så när det var dags för första försök till verkning, gjorde hon ett par sparkförsök mot honom, men jag var med och pratade och smekte på samma sätt som förut så hon slutade sparka. Det gick så jättefint första verkningen, jag var så stolt över henne att jag nästan grät.
Som sagt i inlägg #1: ha tålamod så han får förtroende för er. När ni övervunnit det här kommer han bli jättefin att ta upp fötterna på.

Det har visserligen bara gått 5 dagar sen detta inlägg skrevs. Men jag är intresserad av hur det går för dig. Berätta om era framsteg.

#5 Det går bättre och bättre…. Inte kommiit så långt som att kratsa men kan nu lyfta foten nån sekund…. Släpper ner innan han "tar" foten….

#6 Bra! Det är så jag gör också, ger tillbaka foten innan bråket kommer och omedelbar beröm för det. När han förstår att uppskatta dina beröm, ditt småprat och kontakt med dina händer och kanske en liten godbit kommer han att bli allt bättre.