Mer utställningsfrågor
Jag undrar vad betyder det att hästen är marktrång?
Har sett det på flera protokoll men aldrig förstått vad det betyder.

Enkelt beskrivet betyder det att hästen rör sej med, och sätter ner hovarna nära varandra.
Menar du att t.ex framhovarna sätts nära varandra eller menar du att bakhovarna sätts nära framhovarna. Det kallas väl i så fall för övertramp, eller….???
Lite konstig beskrivning då denna anmärkning inte står under rörelserna utan under extremiteter. Jag förstår fortfarande inte.

En enklare förklaring kanske kan vara att om du ser hästen framifrån så skall det vara ungefär lika mycket luft mellan övre delen och nedre delen av det vänstra och det högra benet. Om det är "trångare" nere vid marken (dvs mellan hovarna) än vad det är straxt under bringan, ja, då är din häst marktrång.
Jag använder det ofta, och det är precis som det skrivs ovan.
Jag tycker inte är allvarligt, så länge inte hästarna går som på snöre, dvs, sätter hovarna på samma linje, om du ser dem framifrån, eller är väldigt marktrånga så att de stryker sig.
Att det står under extremiteter beror på att man under den punkten bedömer även rörelsernas korrekthet.
Jag ser nu att det står extremiteter och deras korrekhet på de nya protokollen. Förr har det alltid stått extremiteter och rörelsernas korrekthet, vilket jag tycker är den korrekta rubriken på den bedömningsgruppen
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#2 Ser att du redan fått fler, utförligare svar. Jag menade precis så som övriga beskriver.
#4 Vad bra att du svarade Liselott för precis som du skrev har du använt det ibland i protokoll jag tittat på. Om då en häst är obetydligt marktrång betyder det alltså att den har hovarna lite närmre varandra (t.ex fram) än där benen börjar vid "bringan".
Kan detta gälla bakbenen också? Skriver man det i så fall eller borde man veta om det är fram eller bak?
Vad menar du med att de går som på snöre? Ska hästens inte bakhovar spåra framhovarna? Eller är det bra om dom breddar bak?
Jag trodde dessutom att man under extremiteter endast bedömde hur det såg ut när hästen står still. Att rörelserna ingick i skritt resp trav. Så fel man kan ha.
Berätta gärna mer. Vill lära mig så att våra hästars poäng inte förvånar oss så mycket. Vi tycker ju alltid att våra är de finaste som finns
, men poängen säger att ibland har vi rätt ibland helt fel.
Det är så underligt (för oss) nämligen att när vi tror att de ska få bra poäng så blir det sämre än när vi inte tror att de ska bli så många poäng. Så jag tittar säkert på helt fel saker.
# 4 Om jag skriver marktrång menar jag både fram och bak, annars uttrycker jag marktrång fram, eller marktrång bak. Det bedömer jag enbart när de rör sig, inte när de står still.
Att gå på snöre, menar jag att man tänker sig att de går som på lina, med frambenen och bakbenen mitt under sig, istället för på två olika spår. Förstår du hur jag menar?
Man ser ofta russen bredda i trav, och för mig är det inget problem, så länge de har en bra mekanik i hasleden. Många breddar ju för att få plats med ett stort steg.
Om de däremot paddlar med stel hasled och breddar bak, är det inte så bra. Likaså en häst som rör sig väldigt brett och stelt bak i skritt, får ganska stora nerdrag i poäng. Detta ser man ibland , ffa på shetland, även om jag tycker det börjat bli mer ovanligt.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#4 Ahaaa…. Nu fattar jag vad du menar. Då kanske jag förstår protokollen bättre i framtiden.