Passet med vid provtid?
Nu ska Qvanting till sin nya familj på söndag. De ska ha honom på prov i tre veckor innan definitvt köp.
Jag har gjort veterinärbesiktning på honom idag och allt är OK.
Är det någon som har tips på bra köpekontrakt där prövotiden ingår? Ridsports kontrakt finns förstås, men finns det fler?
Och ska hans pass lämnas till köparen under provtiden?
Passet ska egentligen alltid följa med hästen(utom ägarbytesdelen), men eftersom det är en sån kort tid som 3 veckor så har det nog ingen speciell betydelse om det följer med eller ej.
#precis som #1 säger så ska passet ALLTID följa hästen dock INTE ägarelappen…
Jag brukar råda den som är orolig, att man skriver ett kontrakt med den som tar hand om hästen, att de har fått ansvar för passet, och också står för alla kostnader som uppstår om det försvinner.
Passet skall som sagt alltid vara i närheten av där hästen är.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Detta med prövotid är lite knivigt. Du kan alltid skriva in att kunden har "öppet köp" i tre veckor, men vill du ha det ömsesidigt öppet, dvs att du skall kunna avblåsa affären av någon anledning så funkar inte det. I ett sådant läge rekomenderar jag att man skriver ett fodervärdsavtal för de veckorna och sedan ett köpekontrakt när alla är nöjda….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Tack för tipsen. Nu klarnar det hur jag ska göra.
Ägarbevisdelen förresten - Qvanting har den gamla typen av pass. Ska den delen vid ägarbytet skickas in som man gjorde då till registratorn eller ska hela passet skickas in och bytas ut?

När vi sålde Driffi nu skickade jag bara in ägarbytespappret för inte skall man behöva byta pass….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

skicka med en kopia på passet annars?
# 5 De gamla passen görs inte om, utan ni får stå ut med att de är som de är.
# 7 Kopia på pass är ingen skillnad. Passet skall vara där, för att man om det blir akutsituation, skall kunna fylla i det om man ger vissa mediciner eller så, och då hjälper ingen kopia.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~