Hur många år i rad
Hur många år i rad tycker ni det är lämpligt att betäcka sitt sto? Jag har ett sto som ifs inte är russ men iallafall. Hon är nu dräktig för tredje året i rad. Eftersom hon bara går som avelssto så vill jag helst inte hoppa över ett år men det kanske är bäst för stoet att få vila från föl nåt år?? Så hur många år innan vila??
Hon fick sitt föl i juni i år och förlorade det efter tre månader i en olyckshändelse (fölet bröt lårbenet
) Hon är nu i gott hull (för att vara henne) och förhoppningsvis dräktig. Ska 90-dygnskolla henne idag.
Mitt russsto är dräktig för tredje året i rad men hon ska inte betäckas om nästa år utan börja köras med och ridas.
Om stoet behöver vila så brukar de hoppa över ett år själva. Vet ston som fått föl varje år i sådär 10-15 års tid.
Som yngre fick jag lära mig av en uppfödare att det var bäst att betäcka sitt sto varje år för annars kunde hon dra på sig bakterier och sånt och sen få svårt att bli dräktig. Om det stämmer vet jag inte och jag har då aldrig haft problem med något sådant även om vi inte betäckt stona varje år. Jag skulle i alla fall inte vara rädd för att låta bli att betäcka nått år eller flera.
Wenche, vem är hon dräktig med i år?
Tack för svar. Jag vill gärna betäcka henne igen, måste försöka göra det på fölbrunsten för att tidigarelägga fölningen. Hon kommer att föla i juli om allt går vägen. Håller tummar… vill gärna ha ett föl kvar efter detta sto och vi hade ju otur med årets föl, tyvärr annars hade jag velat behålla honom själv.
Wenche är ombetäckt med Juter. Fölar i april om allt går vägen.
Stackars märr att förlora sin lilla. Får hoppas att det går bättre nästa år.
Du får ta och skicka bilder på Wenches nästkommande. Är så skoj att se barnbarnen till Winna! Tycker personligen att årets fölunge ser jättefin ut! Var hamnar hon någonstans? För visst sålde du henne?

De av våra ston som är 100% på avelssidan betäcker vi två år och låter sedan vila ett år. Vet inte om det är så vetenskapligt men det känns bra…..
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Mitt äldsta sto har betäckts och blivit dräktig utan problem varje år sedan hon var fem. Åren innan första fölningen reds och kördes hon in, gick kvalitetsbedömningen (några månader in på dräktigheten) och deltog i liten hopptävling.
Hon är nu femton år, har haft friska fina föl varenda år och trivs helt klart med livet som utmärkt mamma. Jag skulle inte våga låta henne "gå tom" med flit ifall det blir svårt att få henne dräktig igen. Kommer se till att hon betäcks varje år och är det så att hon inte blir dräktig något år är det förmodligen meningen. Kroppen säger till att den behöver vila.
# 5 Håller med ovanstående. När stoet behöver vila så gör hon det! Äldre ston kan vara svåra att få dräktiga igen om man gör uppehåll ett år, dessutom brukar dom gå och titta och hålla koll på andras föl, man riktigt ser hur dom saknar ett eget! Dulilla fick ett dött föl ca. 1,5 månad innan hon skulle föla, och hon har gått och vaktat Lovas föl nästan hela sommaren. Hon skulle säkert velat haft ett eget…..
Jag skulle tro att det beror på stoet om hon gillar att vara mamma och framförallt på hennes hälsa. Wirka, mitt äldsta sto, har haft föl nio år i rad. Fick ett sabbatsår pga att hon flyttade till mig så sent. Har därefter haft ytterligare två föl och är dräktig igen. Tror att hon njöt av att vara mammledig ett år men hon älskar livet som mamma. Tror inte att det är farligt att betäcka flera år i rad och inte heller att hålla upp några år. Man får se till stoets hälsa.
Det finns fakriskt ston som fått 20-fölsdiplom……

Säger som övriga att när stoet behöver vila så blir hon inte dräktig det året utan hoppar över helt naturligt, jag vet gamla ston tex som bara blir dräktiga vartannat år .
Ja, stoet gillar sin mammaroll helt klart och hon sörjer fortfarande sin unge..men hon hjälper till att ta hand om ett russföl och ett knabstrupperföl. Jag hoppas verkligen att hon är dräktig. Får svar om en vecka.
Wenches föl, Nova, är bytt med ett hingstföl från Aneby. Har förstått att Wenches föl är något speciellt så nästa stoföl får vi nog behålla… Nova är jättefin!!!
Håller med om att de själva hoppar över ett år om de behöver det, tror det är viktigt att vänja av fölen vid ca 6 månaders ålder om stoet är dräktigt så hon får en paus innan nästa kommer. Jag har lite problem att mitt sto går länge dräktigt, som mest 25 dagar över beräknat och då blir fölningen senare varje år så jag får hoppa över ett år ibland för att det inte ska bli höstfölning.
Jag tycker det börjar bli för sent när fölningen blir in i juli, när tycker ni andra att fölen ska vara födda?

Jag tror oxå att stoet själv bestämmer sig för vila om hon behöver det. Mitt gamla sto Fina fölade 17 gånger i rad för att gå gall -07. Sen har hon fölat -08 och är nu dräktig. Hon verkar må kanon, pigg, glad, bra hull osv.
April-maj-juni, lite beroende på var i landet man bor, det är bra om dom kan föla ute i möjligaste mån, men jag har sett föl födda mycket senare, ex.-vis i september, och nästa år är dom ifatt sin årskull. Jag hade två märrar som fölade 20 och 21 juli ett år, en av dem är Jagga Ess och han är inte så dålig!
#13 Ok…. Nä, Jagga Ess är verkligen inte dålig…. Hur gamla är hans äldsta avkommor nu? Finns det chans att du låter honom stå på fastlandet något år?
Ursäkta jag gled från ämnet…
# 14 Svarat via PM! Vill inte "förstöra" tråden!