Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4287 ggr
zonora
2008-10-27 15:35
0

Försäkring

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ni som har många hästar, hur gör ni med försäkringar?  Försäkrar ni varje häst eller har ni ett eget sparande i fall olyckan är framme?

ryttarn
2008-10-27 16:08
0

Hittils har vi haft våra hästar försäkrade men överväger att från och med nästa avtalsperiod fondera medel istället…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

annelie-huskvarna
2008-10-27 19:48
0

Från och med 1 november så har jag inte längre någon försäkring på mina två russ utan sparar själv…

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Cara-Mia
2008-10-27 20:10
0

Jag har alla mina hästar försäkrade inkl. den inlånade hingsten. Maximal veterinärvård och maximal liv på olika belopp. Avelshästarna har även ett avelstillägg. Totalt betalar jag ca 4-5000kr per år (för alla 11 hästarna)

Hade tidigare föl och fosterförsäkring. Hade inte läst det finstilta så jag fick inte ut något. Det stog att stoet skulle vara ultraljudat dag 90. Hon var ultraljudat dag 73…. kastade senare… Men nu litar jag på hingsten.

Norrveda
2008-10-27 21:19
0

Så länge det inte händer nåt går det väl bra att inte ha försäkrat men det gäller att spara ganska mycket pengar för att vara säker på att ha råd om det händer nåt.
Vi har alla våra 28 ponnyer försäkrade med ordentlig veterinärvård men ganska låga livbelopp.
I år har vi varit drabbade av både det ena och det andra vilket krävt stora summor vet vård. Corint drabbades av ett virus som slog ut magen, tre dygn på intensivvård summa 21 000 kr. Kanon fick ett kolikfall, behandlad hemma en natt med dropp på jourtid 6000 kr och nu senast VG som lekt lite i hagen och troligtvis fått en pinne i ögat, hornhinnesår och 12 dygn på klinik summa 30 000 kr. Försäkringsbolaget har betalat allt utom självriskerna och den rörliga självrisken på 20%. Kan summera att dessa tre hästar har "fått tillbaka premien med råge detta år" Är mer än nöjd med vårat bolag och aldrig haft något problem.
Alla tre hästarna är återställda efter sina sjukdomar och skador, VG var på återbesök i dag på Ultuna och blev friskförklarad så vi kan nu sluta med ögondropparna helt.

VeronicaP
2008-10-27 22:45
0

Vi har alla våra försäkrade

nemesis
2008-10-27 23:32
0

vi har alla våra hästar försäkrade . tur var det då den ena ponnyn fick tarmvred och var tvungen att opereras flera gånger det blev en enorm summa pengar som skulle fram och han var försäkrad i veterinärvård upp till 60 000kr så det täckte ju en del av kostnaderna iallafall även om det totala priset blev mycket högre.

johannaolofsson
2008-10-28 00:02
0

Vi har också alla våra hästar försäkrade, känns bäst så.

Lakbacken
2008-10-28 00:40
0

Vi har alla försäkrade och har maximerat Dis veterinärförsäkran i år! Han har gjort av med ca 110 000kr på ett sidoligament i hasen från maj till nu. Han är fortfarande konvalisent men mår bra och är lycklig! Det har varit en tuff tid för oss alla men vi slapp skiljas från varandra iaf!

För ca tre veckor sedan satt Basse upp på Dis för första gången sedan olyckan, hans leende var från öra till öra och tårarna rann nedför kinderna. Han la sig fram över Dis hals och kramade om honom och sa. - Jag trodde inte han skulle klara sig mamma, jag trodde han skulle dö.

Det här var första gången han sa något till mig om sin oro och jag är så glad att det var glädje tårar och inte sorgetårar som föll nedför hans kinder. Efter att ha skrittat i trädgården tio minuter var både Dis och Basse på mycket bättre humör. Ibland är det tur att man har sina russin försäkrade!

NatthaBlom
2008-10-28 01:31
0

Tina är försäkrad dock inte Mawerik men det kommer defenitivt att göras för kommande år!

annelie-huskvarna
2008-10-28 06:52
0

Jag var väldigt velig innan jag tog bort mina försäkringar, men min försäkring på stoet har jag haft i 15 år och aldrig använt. Hade jag lagt undan pengar från första början hade jag haft rätt mkt pengar att ta av om det mot förmodan skulle hända nåt.

Men har funderat länge på det och ska man ta bort försäkringen och spara själv så måste man ju ta steget någon gång. Det känns ju lite pirrigt så här i början, men händer det något så får jag ta den dagen det ev skulle hända något.

PernillaJ
2008-10-28 09:19
0

Jag har alltid tyckt att Morganhästföreningens Hästskadefond låter intressant (saxat från SMHFs hemsida):

Svenska Morganhästföreningen driver en Hästskadefond, där medlemmarna erbjuds en billig försäkringsform för sina morganhästar.
Fonden drivs utan vinstsyfte och verksamheten sköts med ideellt arbete. Eventuellt överskott används dels till att hjälpa till med finansieringen av morganriks eller andra av SMHFs projekt, dels betalas återbäring till fondens medlemmar om resultatet tillåter.
Fondens verksamhet har granskats och godkänts av Finansinspektionen.
Till fonden kan anslutas renrasiga morganhästar, som är registrerade i SMHFs Grundstambok avdelning A, och vilkas ägare är medlemmar i SMHF.

[Tjiwi]
2008-10-28 10:28
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alla försäkrade utom Grus numera. Tog bort hans för två år sedan. Hans försäkring hade sjunkit så pass och jag resonerar att händer det honom något allvarligt så det skulle behövas en operation så tänker jag inte utsätta en så pass gammal häst för det utan då får han sluta sina dagar, undrar hur mycket pengar jag pyntat in för honom under åren? Köpte honom 1985 och har haft honom försäkrad sedan dess, jag har utnyttjat försäkringen EN ggn under alla dessa år, borde få pris för det av försäkringsbolaget….Flört

[bsmx]
2008-10-28 17:20
0

Se till att läsa och vara helt klar med det finstilta i försäkringen, annars (anser jag) att man inte kan känna sig helt trygg med att ha sin häst försäkrad. Finns ju många bolag att välja mellan, så du hittar säkert något som passarFlört

MagganS-B
2008-10-28 17:41
0

Gotlands Södra Härads Kreatursförsäkringsförening! Där har jag mina hästar försäkrade! Inget krångel!

Tittut
2008-10-28 18:49
0

# 16 Det går ju bra så länge inget riktigt alvarligt händer. Om man i fallet med Dis som Lakbäcken skrev om ovan, hade man ju fått betala hälften själv, och då blir det dyrt.

Jag har mina i AGRIA sedan alla år. Har ett fantastiskt bra ombud som är anledningen till att jag håller fast vid Agria.

Tycker dock att det är på gott och ont att det görs så mkt ingrepp och behandlingar idag. Hade för ett par år sedan en kolikhäst som inte skulle få komma in på ULtuna på dropp, utan bara om de fick buköppna om det var kris, vilket jag sade ifrån.

Jag vet faktiskt inte om jag tycker det är helt vettigt att buköppna ett russ med ett marknadsvärde på runt 20 000:- och kosta på 70-80 000:- i operation. Den ekvationen går egentligen inte ihop, men blir möjlig iom att försäkringsbolagen träder in. Det påverkar naturligtvis också våra försäkringspremier.

Kalla mig gärna hård eller hjärtlös, men jag tror inte att jag skulle ta den kostnaden faktiskt. Har ännu inte hamnat i skarpt läge, men jag tror jag skulle välja att ta bort hästen i en sådan situation.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

garrilina
2008-10-28 21:29
0

Vi har också alla våra försäkrade i Agria har hållit fast vid samma försäkringsbolag alla år av samma anledning som Tittut ett fantastiskt bra ombud. Har en gång slaktat en skadad shettis och det gick otroligt smidigt, pengarna på kontot inom en vecka. Har en gång fått frågan av vet. om en kolikhäst som var mycket dålig om vi var beredd att ta en ev. operation sa då nej, väljer hellre avlivning i detta läge, nu gick det som tur var vägen ändå.

MagganS-B
2008-10-28 22:53
0

# 17 Dom har inte sämre villkor än andra…..dom är bara mer lättillgängliga!

Tittut
2008-10-29 09:13
0

# 19 Men när jag pratade med dem för något år sedan, var ersättningen hälften på allt. Med andra ord får man tillbaka hälften av kostnaden vid vaccinationer också, vilket jag tror de är alldeles ensamma om.

Har man då en dyr veterinärräkning, som Lakbacken här ovan, skulle det innebära att man måste slanta upp 55 000:- ur egen ficka. Riktigt så mycket blir det inte med de större bolagen.

Har de ändrat hur de ersätter nu, menar du?

mariaTolarp
2008-10-29 10:21
0

Hejsan! Vi slutade ha våra hästar försäkrade för länge sedan. Om man spar de pengarna som det kostar varje år att ha hästarna försäkrade så har man väldigt snart tillräckligt buffert i fall att…

Det vi är intresserade av är bara att kunna bekosta behövlig veterinärvård osv. om det skulle hända något. För oss är det inte viktigt att få ut pengar för en död häst.

MagganS-B
2008-10-29 10:39
0

# 20 Nu har jag ju inte haft nåt fall på länge mer än en kastande märr, och man får ju ut för fölet……nu minns jag inte hur mycket, orkar inte gå igenom bokföringen…..men att det är ersättning för vaccination vet jag. Jag är mest intresserad av livförsäkringen. Svårt sjuka hästar tar jag bort, eftersom jag tycker att även om man behandlar så lider dom även om dom inte visar det. (Precis som gamla hundar som kan vara dödssjuka men leker ändå! Det är för att inte den övriga flocken, eller andra vilddjur skall se att dom är svaga.), som tur är har jag bara under alla mina snart 50 år som uppfödare och hästägare bara behövt ta bort fem hästar varav tre p.g.a. ålder och två av sjukdom som inte kunde botas!

Teja-Bea
2008-10-29 11:03
0

Vi har alla våra hästar försäkrade i AGRIA med ett mycket bra ombud. (hon skickade ett grattulationskort och ett hästtäcke som grattis till Tejas avelsframgångar 2008!!)

Alla våra har livförsäkrning och veterinärvård.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Stuteri-Ekslatt
2008-10-29 13:32
0

Det är lättare att säga att man inte ska försöka rädda sin häst om den blir sjuk, vänta tills ni kommer till en sådan situation och har barn som älskar hästen då är det inte så lätt att säga att vi inte ska försökarädda den. det som är problemet med det hela är att det kostar för mycket på djursjukhusen när det behövs större ingrepp.

har man många hästar kan det vara svårt att dra gränsen vilka ska få vård och vilka ska inte.Jag ska nog över väga om det blir fler svårt sjuka hästar hos oss om man ska försöka rädda dem.

isla
2008-10-29 13:41
0

Nej, vi har inte våra hästar försäkrade längre. Hade förut, men det kostade mer än det smakade. Betalade drygt 12.000:- varje år och hur ofta hände något? Så nä, vi spar de pengarna istället om något skulle hända. Oftast tycker jag ändå inte att man kommer över självrisken och det är bara om det händer något riktigt allvarligt som man får ut något av försäkringen och jag är helt emot operationer på mina hästar, så då får de hellre skjuta dem! Vill absolut inte att de ska lida!

MagganS-B
2008-10-29 18:25
0

# 24 Jag har varit i den situationen…….

# 25 Håller helt med! Fast jag har fölmärrarna försäkrade!

VeronicaP
2008-10-29 18:32
0

Jag skulle heller inte göra en bukoperation pga kolik då jag har sett så många som har gjort det som ändå haft så mycket problem efteråt och inte levt allt för många år efter det.

Har varit i situationer där jag har fått ta beslut om vi ska operera eller inte med andra skador och har då valt att inte göra det , faktistk för hästens välbefinnande och barnen har lärt sig att man alltid ska se till djurens bästa och inte människans.

[bsmx]
2008-10-29 18:56
0

Vi var in med en häst, som visade sig hade kotledsvrickning, denna sprutades med tuppkam o kortison. Iofs går det fortare med läkningen då, men lite onödigt gå in i en led, då en vrickning läker med vila fast det tar längre tid. Med tanke på att MRSA o annnan infrisk. Blev inte enns tillfrågad o de visste den var försäkrad. Undrar om de hade gjort det om vi inte haft försäkring?

RC71
2008-10-29 19:34
0

Alla hästar försäkrade här. Dock med relativt låga livvärden. Avelstona har avelsförsäkring vilket också blir billigare än en vanlig A1.

[Croneld]
2008-10-30 09:21
0

Jag har russen försäkrade i Agria och shettisarna i Sveland. Funderar inte på att ta bort den helt, men kanske sänka livvärdet, det är ju vet.vården som är dyr och händer det så kostar det.

Shettisfölet från i år skulle ha kostat mig 12500 kr utan försäkring, istf bara sjävlrisken. Det var både röntgen, behandling och uppstallning på Ultuna med återbesök som drog i väg kostnaderna.

nemesis
2008-10-30 10:56
0

vi har låtit en häst gå igenom buköppning  och jag ångrar INTE att vi gav honom den chansen har gått 1 halvt år nu sen dess och han lever och mår bra.. sen vet man ju inte framtiden hur det går..

men om en sådan sak skulle ske igen med tarmvred så skulle jag högst troligt inte (tror inte iallafall) göra nåt ingrepp fler gånger då det är en mycket komplicerad operation som har lång återhämtningstid. men tydligen är det fler och fler som väljer att försöka rädda sin häst .. man ser på Djursjukhuset flera hästar som opererats för tarmvred och veterinärerna säger att en häst med tarmvred visst kan ha stor chans att klara sig men beror på hur svårt fallet är.  det första de frågar när man kommer in är om hästen är försäkrad och många som inte har hästen försäkrad väljer då avlivning.. såklart ska hästen inte behöva lida men vår häst verkar överlycklig för att få leva!

GAJarhult
2008-10-30 14:05
0

Jag har våra försäkrade men är lite tveksam till det endå. Har inte högt i liv mest till vetrinär. Jag är inte så insatt som man borde vara,men tycker ofta att man hör om djur som ska göras än det ena eller det andra för stora pengar och att det låter mer som "djurförsök". Kan jag som ägare säga stopp till behandling och ändå få ut i Liv? Våra gamla får inte så mycket sjukvård som många djur. Jag är rädd att man inte ser till djurets bästa utan ser mer till sina egna känslor…. Det är ju det som är så svårt när man har tagit på sig ett ansvar för sitt djur….

ganador
2008-10-30 15:15
0

att inte fler har sina hästar livsförsäkrade är en sak som jag inte förstår. tänk om ni blir tvungna att avliva er häst och får ni ju inte ut ett öre för er döda häst. jag har ju inte nån möjlighet att köpa nån ny , jag har inte råd. tycker att fler ska ha livsförsäkring för det verkar ju som om många inte hade försökt rädda sin häst även om det fanns goda sikter på att hästen hade klarat sig och kunnat fortsätta leva ett värdigt liv .. vart går gränsen avlivar ni hästar som har "bara" kolik med?.varför i hela världen hade ni inte försökt att rädda er häst om den fått kolik/tarmvred?finns ju hästar med "mild" tarmvred hade ni avlivat den med? är det kostnaderna? är det för att den får lida? tycker jag inte ni ska kastrera heller för den delen för då lider ju hästen när den vaknar sen. efter operation har den iallfall smärtlindrande men inget efter en kastrering.

tycker att om man skaffar häst så får man ta ansvar så att den får den vården som hästen behöver. för i tiden fanns det ju bara nästan avlivning som alternativ ,men nu finns det så duktiga veterinärer så tycker inte att avlivning ska vara självklart . ta ditt ansvar och inte den lättaste utvägen alltid.

hästen är minst lika mycket värd som andra varelser på denna jord

RC71
2008-10-30 15:24
0

#33 Alla hästar jag kastrerat genom åren har fått smärtstillande.

Jag upplever många gånger att folk väntar för länge med att avliva sina sjuka djur.

MagganS-B
2008-10-30 15:39
0

# 34 Håller helt med….Jag ser i mitt jobb 13-14-åriga katter som får insulin, hundar som levt ett helt hundliv som får hjärtmedicin. Är det ett värdigt liv djuret lever? Nej, vi har ansvar för våra djur, och då skall dom inte behöva lida mer än nödvändigt! Jag är född på landet med allt vad det innebär av födsel, liv och död bland djur, jag lägger inte mänskliga aspekter på mina djur, jag respekterar dom och ser till att dom får ett bra liv efter deras egna förutsättningar, det är en helt annan sak!

ganador
2008-10-30 16:12
0

#34  ja smärtstillande under själva ingreppet ja men efteråt tror du inte djuret lider då?

Tittut
2008-10-30 16:17
0

# 36 Många veterinärer skriver ut smärtstillande och antiinflammatoriskt efter kastration också. Inte alls ovanligt.

Tittut
2008-10-30 16:25
0

# 32 För ett par år sedan fick jag i samband med premieinbetalningen för hunden, ett följebrev från bolaget, där de förklarade den kraftiga höjningen med skenande veterinärvårdskostnader. Eftersom det går att behandla djur på många sofistikerade vis idag, som försäkringsbolagen oftast får betala, ger det högre premier.

De bad oss djurägare att tänka efter innan, om det verkligen var rimligt och nödvändigt att göra vissa dyra ingrepp. Att möjligheterna finns behöver inte alltid betyda att det är nödvändigt eller alls vettigt att göra det.

Jag menar inte att man ska ge 17 att behandla ett sjukt djur, men man kanske måste fråga sig hur prognosen ser ut, och vad det för med sig för djuret och dess framtida hälsa, och även den egna ekonomin.

För min del anser jag snart att smärtgränsen snart är nådd vad gäller försäkringspremier. Jag förstår dem som själv fonderar pengar till sina hästars veterinärvård, även om jag själv inte tagit det steget.

MagganS-B
2008-10-30 17:16
0

# 36 Hur länge skulle du själv äta smärtstillande efter en operation? Det brukar bara ta ett par dagar så skuttar dom nyblivna valackerna omkring igen…..

RC71
2008-10-30 17:20
0

#36 Nej, mina har fått smärtstillande tiden efter också .

ganador
2008-10-30 18:52
0

#39 det är ju just det som jag menar!  varför inte låta en häst med tarmvred opereras om chanserna för att den kan bli helt bra finns då? den får ju också smärtstillande efter och finns gott om hästar som överlevt såna operationer och sen funkat på elitnivå i dressyr och trav igen!tror att folk är för rädda för tarmvred finns olika stadier av tarmvred begreppet "tarmvred" används i de flesta fall fast ibland kan den vara riktigt mild form och ibland har det tyvärr gått för långt och då finns det inget att göra. men för många verkar det som om tarmvred=avlivning direkt

MagganS-B
2008-10-30 19:05
0

# 39 Tyvärr finns det fall som opererats och sen gått galet i alla fall…..eftersom det här är en russida så talar jag om russ……vad jag vet så har väl åtminstone ett par bra godkända hingstar gått åt…..Rätta mig om jag har fel, visst var dom väl opererade?

VeronicaP
2008-10-30 21:53
0

#41 Därför att jag har sett hur förstörda en del hästar har blivit av att inte få *leva* sitt vanliga liv efter operation det tar lång tid för hästen att läka och sen har väldigt många haft problem efteråt ändå och har blivit avlivade eller fått tarmvred igen inom 1 år och det vill inte jag utstätta mina hästar för. Har inte alls med pengarna att göra utan hästens välbefinnande och liv efter som jag tänker på.

GAJarhult
2008-10-31 09:28
0

Jo detta handlar ju om russ…. Vi ska höja värdet på russen men att det finns mkt behandlade och opererade russ på "marknaden" gör ju att de inte är de där starka, sega, fertila unika, russen som inte är sjuka…. I alla olika trådar vi diskuterar är det ju just det som vi vill bevara….  Är det inte " marknaden" som gör att vi ska behandla för allt….? Oprationer ,burkar och massa piller…. Menar inte heller att vi ska låta bli att behandla men ska nog tänka efter lite mer som ägare….

Oj nu börjar det väl att brinna å blir hett…. pga mitt inlägg…Oskyldig

MagganS-B
2008-10-31 09:58
0

# 44 Inte alls! Problemet ligger också i att russen får "börja jobba" allför tidigt och alltför hårt, samtidigt som dom många gånger fodras med alltför mycket "broilermat". Där har vi i alla fall många av problemen med benen…..

Vad det gäller kolik o. dyl. så mår inga hästar bra av att gå i en sand- eller jordhage och äta sitt hö direkt på marken. Resultatet blir att dom får i sig jord och sand som inte är bra för tarmarna. Dom får kolik eller magknip, rullar och rullar som sen kan bli tarmvred…..

RC71
2008-10-31 12:05
0

För tidig och hård/felaktig  träning tror jag är största boven faktiskt.

Tusen
2008-10-31 22:35
0

#33 Att ha hästen livförsäkrad betyder väl inte att den inte får den vård den behöver. Vi har periodvis (då vi haft ont om pengar) endast haft våra veterinärförsäkrade (utökad). Det innebär att de får full veterinärvård men om de skulle avlivas får vi inte ett öre för det. Gör man då inte allt som står i ens makt att hästen ska överleva då?

#44 Jag undrar hur hästarna ska få i sig maten om de inte får äta från marken. Även i höhäck ramlar ju en hel del ner på marken. Vi har lerjord och lösdrift med fodring utomhus och har hittills (peppar,peppar..), på alla år vi haft häst (12 år), inte haft ett enda fall av kolik eller något liknande. Våra får i och för sig nästan aldrig kraftfoder men allt hö får de på marken. Men vi kanske bara haft tur.

MagganS-B
2008-11-01 08:42
0

# 33 Vad spelar pengar för roll om det är ens kompis som blir sjuk? Det finns inga pengar eller andra hästar i världen som kan ersätta den (talar av egen erfarenhet, Leilu). Jag tycker ditt resonemang är konstigt. Går du omkring och tror att vi alla som inte har våra russ fullförsäkrade är djurplågare?

ryttarn
2008-11-02 23:02
0

#33 även om man ser strikt ekonomiskt på det, de 16000 som vi betalar i premie/år räcker till ett nytt avelsto/år….. Men jag håller med Maggan i SB, man kan aldrig ersätta en kompis…..

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

[Rebecka]
2008-11-03 00:55
0

har mina 4 shettisar gruppförsäkrade i agria