ekollon
Får era hästar gå i en hage med ekar? Ekollon är väl giftiga för häst?

Får några år sedan hade vi våra hästar i en hage med några JÄTTEstora ekar. Men hade aldrig några problem, de var väl för smarta för att äta ekollonen, inte vet jag. Men de gick där under 3-4 år utan problem.
Finns massor av hästar runtom i landet som går bland ekar, men hästar äter inte ekollon, så jag tror inte att det varit så många dödsfall p.g.a. det. I så fall finns det fler giftiga växter, men dom äter inte dom heller…..
# 2 Visst finns det hästar som äter ekollon! Undrar om inte Ias russ käkar sådana.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jodå hästar äter ekollon, tror det e nåt i dem som är lite beroendeframkallande oxå. Mitt russto äter dem om de finns…
Men det kanske kan bero på hur mkt de har att äta i hagen för övrigt…
Men giftiga är de iallfall, särskilt när de är gröna.
Mina hæstar går i hagar med ekar men jag ær så klart orolig att de ska få smak på ekollon. Speciellt i år nær det ær ett riktigt ollonår! Jag har en kompis som miste sin ardenner efter att ha ætit ekollon i mængd.

Vi har ekar både på gården och i denm nya sommarhagen och visst äter hästarna av det. Hemma har vi inga ekar i hagarna men i sommarhagen åt de alla av ekollonen. Dock bara de bruna och inte i jätte stor mängd. De är beroende framkallande och blir som en drog för hästarna om de äter de i stora mängder och särskilt de gröna.
visst är dom giftiga men hur måga krävs för att det ska bli sjuka av det? Här har jag ingen ek alls, men har ju en god vän som har en mega ekhage ett naturområde (märkt) där går hästar i alla storlekar o åldrar alla är friska o krya hon har bott där i flera år innan var det oxå hästar i den hagen dom med friska o krya. Antar att hästar känner av att det inte är så gott å äta dom, men visst har många blivit sjuka av dom. Man ska ha det i baktanken iaf.
Hästar äter i allmänhet inte ekollon om det finns annan mat att välja på. Blir det däremot lite sämre med föda så kan de börja äta ekollonen. Det är då de an bli beroende och börja äta stora mängder som tyvärr förgiftar hästen. Vi har ekar i våra sommarhagar men där har de så mycket annat som är godare att äta så våra verkar inte vara så förtjusta i ekollon. Därför får de gå kvar i denhagen på somrarna.
#3 Jodo, du har så rätt så, våra hästar käkar ekollon. 
Eftersom vi har fullt av ekar i våra hagar så är det oundvikligt. Det finns fullt av mat i hagarna eftersom vi har stora sådana men de käkar lite ändå för att de tycker det är gott helt enkelt. De käkar de bruna som har trillat ner förstås. De som är gröna sitter i regel kvar uppe i träden och de når de förstås inte. Här har funnits hästar i trettio-fyrtio år och de har alltid ätit av ekollonen och ingen har vad jag vet blivit sjuk eller dött!

En av mina hästar har alltid ätit ekollon.
Där fins "taniner" i ekollon och lite av dom verkar som avmaskning. I stor mängd är dom dom giftiga. bj
Samma inlägga var uppe på ridsport i fokus. Där skrek man höglutt över att vissa lät sina pållar gå i hagar med ekar. Här verkar debatten vara myket mer nyanserad och lugn. SKÖNT!!!
GIllar den här siten jättemycket.
Jag vet inte vad jag skulle göra för att inte låta dom äta ifall de vill. I alla hagarna har vi ekar . Då skulle jag få låta dom stå på stall när ollon trillar ner………det är inget bra alternativ. Att försöka kratta bort dom är helt omöjligt också då det är så mycket. Men vi har fortfarande massor bete så det är inte så att de äter ollon hela dagarna, hela tiden utan det slinker väl ner några när de råkar på dom helt enkelt.
# 12 Hästar har i tusentals år gått i skogar och hagar där det funnits ekollon, inte bara i Sverige, och debatten på Ridsport.ifokus verkar ganska uppjagad…..Hästar dör av andra saker än ekollon också…..
Har haft hagar där det funnits ek. Enda gången det blev problem med ekollonen var på hösten när första hårda blåsten kom. Då ramlade det ner massor av ekollon och eftersom betet var i princip obefintligt i denna vinterhage blev det såklart jätte gott med ekollonen. Några av hästarna blev dåliga i magen så vi hägnade in eken så att dom inte kom åt ekollonen. Ingen som blev förgiftad alltså, bara lite kassa i kistan.

# 13 Jag har som du också stora hagar med ekar och hästarna åtar bruna ekollon ibland. Det är dock aldrig någon som har blivit sjuk av detta. En gång sent på hösten hade vi ett halvblod som blev beroende - stod bara och åt ekollon - så vi flyttade honom till en haga utan ek. Men sjuk blev han som tur aldrig. Som Maggan skriver, hästar har gått i skogar med ekollon i tusentals år. Problemet är kanske främst om man har dem i små hagar utan så mycket annat att äta eller annan sysselsättning . . .

Jag upptäckte faktiskt först i år eller om jag tänkte på det i år kan jag inte säga att i hingstarnas sommarhage finns Ek men jag har aldrig sett de stå och äta dem och jag hade inte heller tagit väck dem från den hagen heller då det är en stor hage med mycket bra bete och variation i terrängen .
Tror precis som ni andra att det görs lite för stor affär av det hela.

Jag mina hästar har alltid ätit ekollon mer eller mindre. Frågan kom upp för mig när jag talat med en "rid människa" som blev alldeles ifrån sig när hon såg hur många ekar vi har här hemma. Jag tror som ni flesta här att har de bara annat att äta så är det ingen fara. Att de blir beroende har jag aldrig förstått, men det kanske är därför de ibland på vintern står och gnager bark på ekarna, fast de har hö att äta. Alla våra ekar har lite gnag skador, inte så djupt in men de översta lagret är skavt.

#11 På tal om ekollon som medel mot inälvsmask.
När jag för många år sedan hade getgård i Jämtland och gick med min getflock i skogen uplevde jag ibland att någon enstaka get åt lite renfana. Renfana är giftigt i större mängd, men i gamla örtmedicinen anses den bl.a kunna döda inälvsmaskar. Jag brukade därför tänka att det säkert var getternas eget sätt att avmaska sig och lät dem hållas. Ingen blev heller någonsinn förgiftat av detta. Har inte tänkt på det tidigare, men mina russ kanske hjälper till med parasitbekämpningen när dem ibland äter ekollon . . .
Tack, Bjarne för att du påpekar detta!
#19 Jag har hört att gran- och tallbarr ska ha samma effekt på hästar men om det stämmer vet jag inte.

Idag var det gammal dam som sa "att har man många ekar runt husen så har man mycket mygg"….
Å det har jag ju med men det har jag tänkt för jag har ju en å bredvid mina hagar.
#21 Tror jag inte stämmer, vi har väldigt LITE mygg och MÅNGAAAAA ekar!