Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettgod-morgon
Läst 759 ggr
MagganS-B
0

God Morgon 08-10-25

Hallå i stugorna, ser ut att bli en fin morgon efter allt regn och stormande i natt! Det var lite svårt att somna när det dånade i skorstenen, men vi får ju sova en timme längre i natt i stället…..

Nu väntar mina pållar på frukost, sen är det bara att åka till jobbet!

Ha en bra dag, lycka till alla som skall tävla!

Pernille-G
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Godmorgon! 

Här är det en mycket vacker höstmorgon! Jag har hämtat ved och tänt brasan. Snart skall jag gå till hästarna men först skall jag ringa till Norra Indien för att höra hur det går med buffelherdarna, Van Gujararna, som jag besökte i juli. De har använt Himalayas skogar för bete till sina bufflar sedan urminnes tid, varit i låglandet på vintern och i höglandet på sommaren. De har dock haft mycket svårt att hävda sin rätt till marken. Tidigare var det på grund av kraven från ett modernt skogsbruk, nu är det kravet på naturskydd och nationalparker som har tvingat många at lämna skogen. Nu finns det dock en helt ny indisk lag om rätten till skog för de människor som har fått sin försörjning av den i generationer. Det blir spännande att se hur lagen kommer att användes. Jag har visat Van Gujararer bilder på skogsruss och berättat att också i Sverige används skog till bete sedan urminnes tid. Och också i Sverige ifrågasättes rätten till detta!

Bild på skogsbete i Indien. Röken är för att hålla borta insekterna.

[Tjiwi]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Morron-förmiddag!!!Flört

Sol och vackert utanför fönstret. Idag är jag ensam hemma hela dagen då Ove jobbar extra 07-19! Faktiskt lite skönt!Förvånad Ska åka in till Åtvid och handla lite, det börjar bli tomt i kylskåpet. Sedan ska jag ägna mig åt hästarna tänkte jag, funderar på att ta mig en ridtur…faktiskt….på Ull idag. Ha en underbar Lördag allihopa.

Pernille- det är så spännande att höra om dina resor!

garrilina
0

God Morgon! Är inne på en snabbfika, är helt ensam idag, sambon är och kollar stängsel som ägarna fått bidrag till och dottern jobbar i djurhuset på sin skola. Ska fixa stallet inför kvällen även hänga en tvättmaskin och i em. blir det fika hos mina föräldrar min mamma fyller år. Få se om jag hinner med en skogspromenad med hundarna också.

Ha en bra lördag och lycka till ni som ska tävla.

StuteriSolo
0

God eftermiddag i landet!

Även här är det solsken, ingen vind och ganska varmt. Sara har en kompis här, så de har varit ute och ridit russen. Jag har grejat på inne och i stallet, håller just nu på att packa upp tre kartonger med täcken som jag bär in i min butik. Skönt med litet plats i kontoret igen!

Peter håller på att byta till vinterdäck på hästsläpet, det är det sista som är kvar att byta på.

[Croneld]
0

God kväll!

Här har det varit full fart, jag åkte tidigt och handlade och var sedan hantlangare åt snickarn som fixade på plåttaket på mitt vindskydd idag. Sen var det en sväng till kompisen där mina småhingstar går, vi släpte ihop de äldre, ett och två år med fyra föl. Det hände inte så mycket utan de var mest nöjda av att få flera vinterkompisar.

Sedan har jag målat i ett par timmar, vindskyddet ska ju hålla ett tag..och till slut blev det mörkt så jag fick middag och kväller!