Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: hästhälsa-hästhållning
Läst 2078 ggr
Mixie
0

Har funderat lite över dessa...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Juni har alltid haft som en knöl på varje sida av benet på undersidan av huvudet.. Knölen vid den gröna pilen är den första hon haft men nu upptäckte jag att hon har fått en till (röda pilen). Det är hårda knölar som sitter på benet och känns liksom som ben.. Frågade veterinär om de första knölarna när han var nere för ett par månader sedan men han sa att det kan vara benens struktur, men då verkar det ju konstigt att det har kommit fler?? Någon som känner igen detta?

//Mickan

PernillaJ
0

Hur gammal är hästen? Jag tycker det ser ut som på en unghäst när de permanenta kindtänderna är på G; då kan det bli litet knotigt under underkäken.

Länk till artikel om hästens tänder.

russigabettan
0

Håller med #1, visst är det där kindtänder. Min börjar också få knölar.

Impulz
0

Vi har oxå 2 st som har fått knölarnaGlad

entill
0

Helt normalt. Det brukar börja vid 2-årsåldern på de flesta. Konstigt att inte veterinären visste detta. Kanske inte ingår i utbildningen.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
0

#4 Fast jag har en shettis som faktiskt ser ut precis så och det är hennes struktur i benen och inga tänder

entill
0

#5, jo, men är hon född med dessa knölar, eller har de kommit i samband med tänderna?

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Colt
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tonic har fått precis lika dana knölar, hon fick dom vid 2 års ålder.  =)
Här är en rätt bra bild som man kan se hur hennes käke utvecklats.  Första bilden (överst) Är tagen i Juni 2007 och nästa september 2007  Och så den sista är tagen nu i våras. Hon är född Maj 2005

VeronicaP
0

#6 hon har haft dem sen födslen , märkte det första gången när hon skulle ha grimma på sig som föl

Mixie
0

Hon är 3.. Jag vet inte om hon alltid har haft dom men ser nu på bilder som är lite över året gamla att hon hade en på varje sida men betydligt mindre än dom är nu.. Kommer hon ha kvar dom eller försvinner dom? :P

//Mickan