Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 2461 ggr
ElinLilja
0

Vilket/vilka strö passar bäst?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Försökte söka här på sajten då jag vet att detta har varit uppe förut men det fungerar inte att söka för mej.

Så till frågan:

Mina hästar ska efter 1 november flytta ut i mina mkt efterlängtade uteboxar, dock har jag funderingar på vilket stö jag ska använda mej utav. Spån är inte poppis här så det är uteslutet, har gått i tankarna om torvströ i botten och halm ovanpå så dom har lite att pyssla med och får lite värme och mys.

Dock har jag hört att det är väldigt svårmockat, att det blir som sement när halmen blandar sej med torven, att det som en hård yta och det är svårt att mocka i torven då, stämmer det?

Min tanke är att få till någon form av bedd, men hur gör man då och hur mkt ska man mocka i torven bara det översta eller allt som är blött?

Tankarna går rundgång i huvudet på mej så berätta gärna era erfarenheter och vad ni tycker är det bästa ströt för uteboxar

// Elin

Lina-P
0

Vad jag lärt mig så används torv i stort till bäddar, dvs bara mocka ur bajsen..
På skolan jag gick hade vi en box med halm och en box med torv bädd.
Halmen är svår mockad och ingen i klassen ville ta den boxen, men bara man tar det "i tur och ordning" (och inte kastar runt allt) så tyckta jag att det inte var någon fara att mocka halm. Vi hade inget under halmen utan bara cement golvet.
Bädden som vi hade var väldigt lätt mockad då det bara var att ta bort bajset och röra det litte uppe på så det inte vart sten hårt.

En blandning av en bra bädd, med halm uppepå tycker jag verkar vara en bra ide till dina uteboxar.

murkla
0

Spånbädd i de stall jag har murkla nu! Förut så användes torv!…

MagganS-B
0

Spån med halm ovanpå, funkar även i uteboxar! Man får in "den rätta knycken" så småningom när man mockar!

UllisT
0

Vi har haft torv eller torvmix i bädden sedan halm uppepå. Jag har aldrig varit med om att det blandar sig, om man nu inte gör det då man mockar.

Tycker även att halmen håller sig fräshare om man har spån eller ngn slags torv under som suger åt sig kisset.

Ylva_87
0

Trovbäddar blir jätte lätta att mocka. Kanske kan du låta den bädden sätta sig innan du börjar med halv uppe på? För när torven är lös så blandar den sig gärna och då kan det bli lite pilligt att mocka. Sen beror det nog mycket på hur hästarna är i boxarn om de går runt mycket eller står mer stilla.

mallan-nog
0

Jag har torvmix till mina, fungerar jättebra. Tycker också att precis ibörjan kan torven vara något svårare att mocka, innan den har laggt sig och man själv vant sig. Jag tar ut allt blött, mockar som en vanlig spånbox, dvs utan bädd. Fördelen med torven tycker jag är att du slipper den intensiva amoniaklukten eftersom torvet neutraliserar den. Man får istället en fräschare doft, like skogliknande, i stallet. Mina hästar står inte inne så länge de går in vid ca 19-20 och går ut runt sju-tiden på morgonen, då går det å ca en bal/häst i veckan. Hade torvmixen även på jobbet, hela stallet luktade fräschare (emot när vi hade spån) och det gick fortare att mocka. Spånet tycker jag kan vara ganska tråkigt eftersom när det har legat i boxen att tag blir det ganska tråkig färg, och ser ofta skitigt ut, trots att man mockat jättenoga. VIlket inte märks oi torven =) !

hannibal-roll
0

Om man ska ha permanentbädd föredrar jag halm ev. med spån eller ännu hellre torv i botten. Till bädd som mockas ut varje dag föredrar jag halm, eller torv om man vill ha ett oätligt dammfritt alternativ.

ElinLilja
0

Tack för svaren!

Men om jag fullföljer min tanke att ha torv och halm och gör som en permanent bedd, ska man då mocka det blöta i torven också eller ska man låta det vara helt? Halmen ska ju mockas oavsett men fundera på torven, har hört att man måste mocka allt det blöta i den för att det ska vara fräsch men också alternativet tvärtemot att man aldrig ska röra torven då den "torkar sej själv"

Bara torv är också ett alternativ men jag vill att dom ska ha lite att göra dom timmarna som dom står inne plus att det ser i alla fall ut som att det blir lite varmare coh mysigare om man har halm uppe på

Mina hästar är "lugna pållar" dom springar inte omkring i boxen, skrapar inte i ströt osv så det är lätt mockat hos dom (förutom hos stoet och fölisen) och dom står inne så lite som möjligt max 9 timmar om dagen (20.00-05.00)

Jag har spån och halm nu och urgh! spånet blir så äckligt så fort inte fräsch alls!

[Grabbarna-A]
0

#8 Innan du lägger in torven så kalkar du botten, sen när du mockar ut det blöta så tar du bara det översta, du gräver alltså inte ända ner i botten. Man kan även vattna lite för att få bädden fastare lite fortare. Du får en lättarbetad bädd och halmen blandar sig inte men du får det jobbigt när du ska tömma boxen…

hannibal-roll
0

När jag anlägger permanent bäddar lägger jag först ett ordentligt lager med torv och sedan ett med skivor av halm. Har även gjort bädd utan torv vilket funkat lika bra det. Dessa två lager rör jag inte alls sedan, inte förrens bädden ska ut. Sedan strör jag med lös fluffig halm överst. I den halmen mockar jag bort bajshögarna och det som ev. blivit blött (brukar inte bli det om inte hästarna rör om mycket) och strör på med ny halm varje dag.