Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettur-spår
Läst 1303 ggr
Ledin
0

ang pass

Mina russ har pass, men en kvinna som haft dom på foder i flera år (fd ägaren lämna pass till henne) men hon vägrara svara i tele och fd ägaren har vart där massor med gg men ingen öppnar. Hur gör man ang pass måste man anmäla dom förlorade o sen ska ju passen "tas död på" då genom att vara på ridsport? Så är det ju på andra hästraser. Eller kan man göra ny pass? Har sökt på google o hittar inget russ östergötland är det nån som kan ge mig nr man kan ringa. Har lite smått panik eftersom val har kvickdrag och det blir värre på vinterna finns ingen mediciner för detta allså ska han avlivas=pass ett måste. Vetrinären kan vissligen skriva något att passet e borta men han lider där med måste avlivas. Men jag vill ju ha allt klart. Kan oxå säga att kvinnan som haft dom på foder säg vara på semester hmm 7 mån inte så troligt. Hon lova mig att hon skulle skicka alla papper o allt när jag var o hämnta dom så nu är jag rätt arg på detta! (kan oxå säga att jag skrev kontrakt med ägaren o allt annat är fixat men ja passen finns inte i mina händer)

RC71
0

Du behöver inget pass för att avliva om inte köttet ska gå till livsmedel. Däremot om det är frågan om liversättning från försäkringsbolag.

Ledin
0

jaså det har jag hört att man behöver på flera håll? Men detta med pass det vill jag ju ha ändå.

RC71
0

#2 Nej det behövs inte om hästen tex avlivas av lantbrukstjänt och går på destruktion.

MagganS-B
0

Jag tror inte det finns Lantbrukstjänst överallt…….

Tittut
0

Om passet är borta måste man ansöka om att döda originalhandling hos Svenska Russavelsföreningen.

Blankett finns att skriva ut från www.gotlandsruss.se

Ansökan läggs ut i Ridsport och har ingen protesterat inom en månad kan nytt pass göras.

Om hästen inte är chipmärkt sedan tidigare, eller har väldigt säkra identifieringstecken, dvs är skäck, gamla skador eller annat som är väldigt typiskt för just den individen, måste härstamningen och identifieringen säkerställas med blod- eller tagelprov, vilket tar ganska lång tid, minst ett par månader.

Innan dess kan inget nytt pass göras.

När allt är klart, görs det nya passet. Detta blir ett B-pass, vilket innebär att hästen inte kan användas till livsmedel, eftersom man inte kan spåra vilka mediciner hästen fått i sig.

Precis som sagts ovan, bör det inte vara något problem att få hästen avlivad ändå, men den kan inte användas i livsmedelsproduktion utan ett giltigt pass.

Kontakta mig om du tycker att du behöver mer mer infomation.

Tel 08-591 434 03

Liselotte Erixon

Svenska Russavelsföreningens registrator

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

Ledin
0

Tack för era svar o bra där med bra tele nr o allt :) Jag tror inte jag lär få se deras pass än på ett bra tag.