Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 4960 ggr
Ceciliaolucifer
0

Fång problematik

Hallå,

jag undrar om ngn här har erfarenhet av fång? En i stallet har en ponny som har fått fång. Jag vet inte vilken grad med tillräckligt allvarlig för att få boxvila under en längre tid.

Jag vet att man begränsar fodret. Men hur mkt är det okej att hästen magrar? Från att vara en tjock A-ponny till att bli så smal att revbenen syns är inte okej.

Vad gör man om en fånghäst tappar i vikt och man behöver göda upp den?

Erfarenhet någon?

RC71
0

Hej

Ponnyn behöver en väl avägd foderstat och ska inte svältas. Ett bra hö är grunden. Om det inte räcker så är luzern ett bra tillskott till fånghästar. Undvik spannmål och löttlösligt socker, tex. betfor.

Ceciliaolucifer
0

han får ett special hö och en muslifoder som är anpassat till hästar med fång.  Men varför har han blivit så mager?

jag tror även att han får lusern.

RC71
0

#2 Hästar som mår dåligt fysiskt ell psykiskt går ofta ner i vikt. Är det en gammal ponny?

MagganS-B
0

# 1 + 3 Konstigt att dom rekommenderar Luzernhö nu för tiden…..När jag hade en fånghäst för många år sen, så skulle han bara ha magert hö, eftersom fången var en följd av att han kommit ut på en luzernvall och ätit massor…..Efter att han fått skor med sula, så skulle han röra på sig, alltså skrittas varje dag. Jag gick med honom i en vattenränna i skogen för att han skulle ha det kallt om hovarna, han stod också med ispåsar på hovarna på natten, och han fick smärtlindrande. Han blev helt bra! Tilläggas kan att veterinären var en gammal erfaren kavallerist……

RC71
0

#4 Inte luzernhö som bas utan luzern som kraftfodertillskott vid behov. Forskningenhar gått framåt en del och i dag vet man att det bästa för en akut sjuk fånghäst är att stå still på helst sandbädd, utan skor, tills det akuta skedet har lagt sej. Att röra på hästen i det skedet kan förvärra skadorna i hoven och öka risken för rotation.

MagganS-B
0

# 5 Ok, men jag har lite svårt att lita på yngre veterinärer i dag, eftersom jag var tvungen att ta bort mitt finaste sto för ett par år sen p.g.a. att hon fått en "växt" i huvudet, det konstaterades senare att det var strålsvamp, men ingen yngre veterinär visste vad det var, sen när vi fick diagnosen var det tyvärr för sent…..

RC71
0

#6 I dag har hovslagarkåren ofta betydligt större kunskap om hovrelaterade sjukdomar än vad veterinärerna har. Det är endast ett fåtal dagar som ägnas åt hovar på vet.utbildningen…

FridaMariedahl
0

Har ni inte röntgat ponnyn? När Lusse fick fång i våras åkte vi till kliniken direkt och röntgade. Han fick stå i box i 5 veckor och en 5x5m utebox i en månad. Han fick torrhö och mineraler. Är superfin i hovarna nu, nästan 5 månader efteråt. Det som utlöste hans fång var en klöverbal..

Norrveda
0

Det viktigaste efter det akuta skedet är att ha en bra hovslagare. Jag håller helt klart med RC 71 om att hovslagarna har mer kunskap än veterinärerna om fång, den veterinären vi mötte på klinik med Kaxa tyckte ju inte ens att det var idé att behandla fång Förvånad

RC71
0

#8 att åka och röntga under akutskedet är ingen större mening. Dessutom kan det förvärra tillståndet att transportera i det skedet. Bättre att vänta tills det klingat av.

[Grabbarna-A]
0

Jag undrar om man egentligen behöver röntga hovarna. Mitt sto röntgades vid flertalet gånger och det visade ytterst lite rotation på plåtarna men däremot såg vi varje gång hon skoddes att lamellranden var breddad.

Helst barfota på mjukt underlag är det bästa, sen tror inte jag det är bra för psyket att stå i sjukbox så länge, om dom e så pass bra att dom kan röra sig alltså. En del är dåliga länge, mitt sto kunde gå ut i hagen efter en vecka ungefär. Sen behöver en fånghäst mat den oxå, precis som RC71 skriver.

Teja-Bea
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Lite råd och tipps! =)

• Bra hö som bas
  • lucernkrat som tillskott - endast vid behov!
  • Vid lindrig symptom har vi gett jäst (bakjäst) som har lindrat smärtan.
  • B-vitamin sägs vara bra för fånghästar. Vi ger även morötter med positiv effekt.
  • Vid lindrigare symptom mindka rörelseytan. Gärna liten hage med lösdrft. ge möjglighet att ligga torrt och vila fötterna.
  • Barfota hovar vid stark sypmtom
  • när de är sumptomfria så kan man lindra ömtåliga hovar med sula under skon.
  • verka ofta och lite (ca var 14:e dag) för att lamellranden ska dra sig tillbaka.
  • Verka med tvärtå. Ta inget i sulan.
  • motionera. Fång är enkelt förklarat oförbrukad energi.

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

RC71
0

#11 Jag brukar inte heller skicka mina kunder på röntgen om hästarna svarar bra på behandlingen hemma, och om dom inte absolut vill. Röntgen kan visa graden av rotation, men det är alltid hur hästen mår som är det väsentliga. Finns hästar med rejält roterade och eller sänkta hovben som mår förvånandsvärt bra och dom som knappt har några förändringar alls som har väldigt ont. En van hovslagare rehabiliterar en fånghäst även utan röntgenplåtar. Jättebra om dom fungerar barfota men många fånghästar blir sulömma och kan därför behöva hjälp med lämpligt beslag. Vid breddad lamellrand är det också stor risk för bölder då bakterier lätt tränger upp i skadat, poröst horn. Hornkapseln förlorar en stor del av sin stabilitet och därför kan beslag vara nödvändigt.

Norrveda
0

Kaxa springer nu alldeles utmärkt med vanliga skor som sitter bakvänt, ingen sula behövs heller.
Tänk att en veterinär dömde ut henne när det enda som behövdes var att vända på skorna!

RC71
0

#14 Härligt att höra! Glad Det gäller att hitta rätt veterinärer och hovslagare. Många är tyvärr väldigt dåligt uppdaterade på sjukdomen…

[Grabbarna-A]
0

#13 Barfota menade jag att dom kan vara när dom har boxvila och står mjukt, jag drog ibland av skorna på min när hon hade boxvila men hon fick på sig dom när hon började gå ut igen. Ett fasligt ringande på hovis Förvånad. Ibland fick hon ha sina "gympadojjor", ni vet såna där man trär över hoven-kommer inte ihåg vad dom heter Oskyldig, om inte hovis kunde komma omgående.

#14 Ja det där var ju en historia i sig Skrikandes, skönt att hon mår bra Glad.

Dior
0

PROTEXIN hjälpte min gamla märr på 3 dygn, från att ha stått på box till och från i drygt en månad och inget vi provat hade hjälpt. Hon var då högdräktig också och vi hann å bli hemskt oroliga över både henne och fölet. Men, som sagt, protexin, och det går även att ge i förebyggande syfte nån dag/vecka vid sommarbete och frostnätter när det ännu finns gräs kvar att äta. Idag går hon på fri tillgång på stråfoder samt havre/korn och betfor utan minsta problem. Protexinet köpte jag via tillverkaren, men det går nu även att köpa via vetrinären. Kostar endel, men räcker i flera år, och vi behöver inte längre tänka på att väga hö osv.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

Teja-Bea
0

#17 Det där lät intressant!

Vad är det för något? Oral lösning? innehåll med positiv inverkan? "doping"klassat på tävlingar?

Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~

Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

MagganS-B
0

Efter vad jag hittade på nätet är Protexin ett preparat som hjälper till att hålla mag- och tarmfloran i balans, alltså ett preparat innehållande mjölksyrebakterier……

Fång är ju ett slags förgiftning där systemet kommer i obalans, så säkert är Protexin och andra medel med mjölksyrebakterier bra!

# 5 Du skrev att man inte skulle låta hästen röra på sig……men stå i sjukbox i 5-6 veckor rekommenderar i alla fall inte jag! Jag håller fullständigt med dig om att en del veterinärer inte kan ett dugg om fång, liksom dom inte visste vad strålsvamp var……

Dior
0

Mitt sto sas skulle stå på box tills hon kunde röra på sig, men jag tyckte så förbaskat synd om henne så hon fick gå ute med en kompis i en hage, mycket mjuk av lera som dessutom kylde ner hennes hovar, och sen rengjordes de när hon stod inne på natten. Hela hästen lyste upp då hon fick börja vara ute, även om det inte var nån rolig hage, och hon gick bättre ute än inne i boxen, trots mjuk bädd. Vi klippte även av hovspetsen på henne.

Det protexinet hon fick (närmare bestämt, Protexin-Pro Aktive) ges i små pellets, knappt en näve, ihopblandat med lite betfor, för det är inte jättegott. Somliga ger detta till oroliga hästar också, inför transport el.dyl för att stabilisera magen.

När hon väl börjat med detta var det inga bekymmer att ge henne ordentligt med fjolårshö heller.

/Therese.

Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus

MagganS-B
0

Det låter jättebra, hoppas fler får nytta av ditt tips!

Malu
0

Håller med dig helt o hålet Maggan! Mitt f.d russ hade fång men blev behandlad med kortison direkt o kylde ispåsar på hovarna, så hon blev relativt bra igen.
Har en shettis nu som är snart 19 år och han har haft mkt problem med fång. Tål ingenting som heter gräs på sommartid och absolut INTE lucern!!

Det var en smart beskrivning av fång som #12 skrev :" fång är enkelt förklarat oförbrukad energi" - det stämmer helt och hållet!!
När vi motionerade shettisen i vintras så mådde han mkt bättre o såg jättefin ut tills det inte blev så mkt mer motion av.
Han är en sån individ som älskar att få arbeta!

RC71
0

#22 kanske bra att tillägga att en biverkning av kortison på ffa ponnyer är fång. I dag ger man ej kortison till fånghästar.

#19 Så länge hästen är påverkad av smärta ska den stå mjukt och stilla. Är den forfarande  dålig efter 5 veckor så bör den nog få sluta sina dagar. Dom allra flesta är symtomfria på 2-3 veckor.

palomia
0

Jag vill också varna för cortison. Vi hade en "halshäst" (allergi?)som fick fång av cortisonet, så dubbel olycka istället alltså! Skrikandes Kan tillägga att hon idag är bra från både och.

alpros
0

Jag har en mardrömsupplevelse av fång. Skickade ett 15 år gammalt sto till hingsten. Hon hade aldrig varit sjuk och aldrig haft några fångsymtom. Jag hade fått henne som 1 åring, när jag var 10 år gammal. När jag hämtade stoet efter en månad var hon jättefet och småhalt. Fång.  Veterinären bekräftade att hon haft fång, men ingen aktiv inflammation längre. Jag minns inte vad hon fick för medicin, men det var inte Fenylbutazon. Stoet blev bra igen från hältan, men fick i stället dubbelsidig lunginflammation. Hon fick penicillin (sprutor), luftrörsvidgande och slemlösande. I det här läget är stoet snart högdräktigt. Och då får stoet akut fång! Jag kan inte stalla in henne för hon får inte utsättas för damm. En duktig hovslagare (som är expert på fång) tar av tån och sätter på skor med stöd för strålen. Hon rör sig mycket bättre. Veterinären kommer för att följa upp lunginflammationen, vilket hon mirakulöst blir frisk ifrån och vi kan bara konstatera att det måste varit penicillinet som orsakade akut fång. Sedan följer den sista tiden av högdräktigheten då inflammationen försvinner, men stoet får "överbalastningsfång" i ömsom höger och ömsom vänster fram. Prövar att ge henne Fenylbutazon för att bryta den onda cirkeln när hon belaster ett framben. Men det hjälper inte, då hon inte har någon inflammation. Jag tycker allt börjar likna misshandel och ringer veterinären och frågar om jag ska avliva hästen, då hon är högdräktig och tidvis blockhalt på ett framben. Men veterinären uppmanar mig att vänta tills hon fölat och tjälen gått ur marken. Då skulle hon kunna hämta sig. Det gör jag. Stoet fölar och blir bättre för varje dag som går. Förändringen är markant. Men hon måste ha skorna som är specialanpassade till henne. När fölet är ett halvår skulle vi testa att ta av skorna. Men veckorna innan hör jag åter ett rossel i lungorna och jag avlivar henne. Då var hon svullen om magen och gick för sig själv i hagen (tom fölungen "lämnade" henne). Detta var inget slut som jag hade önskat en stor kärlek i mitt liv. Och det är inget som jag önskar någon annan. Helt klart, en utav de värsta upplevelserna i mitt liv. Så fång är likamed panik för mig, av kanske förståeliga själ.

RC71
0

#25 Hemsk historia Rynkar på näsan

MagganS-B
0

# 25 Usch, jättetrist! Jag antar att en del preparat inte alls är utprovade på hästar, utan ges efter "antagande" eftersom det funkar på folk……

alpros
0

En granne har två ponnysar som är korsningar mellan shettis och welsh. En av dessa fick fång och när ägaren berättade om hur symtomen kom och gick trodde jag hon tittade "för mycket" efter symtom hos sin egen häst (kan vara bra att be någon annan titta på hästen, för när man tittar på sin egen vän är den tillslut blockhalt på alla fyra och lider säkert av någon ytterligare åkomma som har dödlig utgång…). Hon berättade att hästen var hyfsad ena dagen och dålig andra dagen och så där höll det på i ett par veckor. Under den här tiden fick hästen inget grönt. Men så en morgon var hästen påtagligt mycket bättre. Och boxen var full med skit. Ingen diarré eller något annat knepigt, utan bara enorma mängder. Som om han inte stått där själv, utan haft sällskap över natten med ytterligare två hästar. Detta måste ju hänga ihop? Har aldrig hört om något liknande - att en slags förstoppningssituation har omedelbar påverkan på fångsymtom.

MagganS-B
0

Kanske det bara var en bamseförstoppning, man vet ju själv hur det känns…….Rynkar på näsan Varför skulle inte hästar kunna få såna symptom av det?

SigneK
0

#17 protexin kan man ocksa fa som en pasta, vi har haft det till en folunge som hade diarre. Det fungerar bra.

Mwn hade inte tankt att man kunde anvanda det till fanghastar! Men det ger ju god mening! Det skal jag testa om (hoppas inte) Silja skulle fa problem igen.

Det ar f.o. en fanghistoria med (an sa lange) lycklig utgang. Silja ar nu betackt och ser battre ut an lange. Hon gar pa betet med sin flock och trivs! Hon har hela tiden gatt barfota och konstigt nog gar hon battre med lite langre hovar…..vet inte hur det kan komma sig. Hoppas bara att hon haller sig sa har bra!