Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1469 ggr
Saiop
0

Ang. Eksemhästar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag undrar hur ni som har eksemhästar gör till hösten. Hur länge låter ni era hästar gå täckta? :)

pumper
0

Vi låter dom gå med eksemtäcke till ca augusti, men det beror hur kallt det är om det är kallt i oktober så har vi halstäcken med foder. Det funkar bra, och vi smörjer dom alltid nästan varje dag.

Chirak-96
0

Jag har tagit av täcket på min. Men det är bara för att det regnat en hel del. Han kliar sig men inte hysteriskt. Droppar på Horsol 2-3 g/vecka. Vet inte om det gör nån nytta men jag gick ju över till det när AVS14 tog slut och nu använder jag slut på Horsolen under hösten.

Med andra ord, vid en fin höst går han länge med täcke, vid mycket regn tar jag av det. Kan ibland få hålla på och ta på och av några veckor.

Johansson
0

Lite konstig fråga kanske men är det någon som har en grå häst/ponny med eksem?

entill
0

Min granne har en grå New Forest med eksem.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Norrveda
0

Jag vet en grå/skimmel arab med exem. Färgen spelar nog ingen roll.

Saiop
0

#2 okey, tack. Jag har täcket kvar på sockervadd nu, men inte när det regnar och är annat ruskväder.

#3 Jag vet en kaspisk ponny som är grå som har eksem.

pumper
0

#2 Vi smörjer också med Horsol och vi tycker det funkar (:

Emmma
0

#3  Astrid som vi hade förr va skimmel och hon hade exem.
För hörde jag ofta att grå/skimmlar drabbas mest av solexem en andra färger, de har ntå med färgpigmenten att göra, jag vet inte om det är sant eller inte. Men nuförtiden tycker jag att det verkar vara ganska jämntfördelat på de flesta färger.
Fast jag har nog aldrig sett en skäck med solexem, nån som har?

[Grabbarna-A]
0

#8 Jag red en skäck för en himla massa år sedan som hade exem.

GranoStall
0

Har oxå sett en skäck med exem

Saiop
0

Ok, det blir lite OT nu och känner att tråden inte längre handlar om min fråga. Så ni kan ju starta en egen tråd och prata om eksemhästar/färgen med eksem..

Jag vill gärna ha flera svar om när ni tar av täckena på era eksemhästar :)

juliapettersson
0

Jag tog av täcket på Rosalie i början på september, för att det regnade så mycket och att det hade gått sönder. Egentligen hade jag velat haft det på längre, hon kliar sig fortfarande litet.

Saiop
0

#12 Okey, Sockervadd har gått utan täcke nu i tre dagar och har inte kliat någonting :) så hon får nog gå utan nu hela tiden :)