hingstflock
"Vågar" jag släppa ihop Nino med 2.5 åringarna och en ettåring? Hur är bäst att göra då? Ny hage? Alla på en gång?
Hur manga ar de?

Nino488 godkänd hingst och mina 2 st 2,5 åringar och en 1-års hingst.

Jag vert u inte hur Nino är, Men jag skulle inte tveka en sekund att släppa ihop mina ettårshingstar med Vår Tejas Monljus. Kanske verit lite mer tveksam när det kommer till 2,5 åringar, speciellt om dom inte gåttihop tidigare men troligen skulle det funka….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Enda sättet att få veta om det funkar är nog att prova. Skulle nog helst välja en ny hage där ingen av dem har revir och där de inte har ston alltför nära. Brukar funka bra, när det är hingstar av samma ras.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

I vintras gick dessa pojkar i samma hage hos oss:
Silverboy gdk hings 8 år
Tejas Musseron gdk hingst 4 år
Tejas Pegasus hingst 2 år
Tejas Pirmin vallack 11 år
Teli's Prinziip hingst 1 år
Funkade kanonbra från nov-feb. Sen började vårkänslorna komma och då delade vi på hingstarna. Helt naturligt.
Säger som föregående talare. Enda sättet att veta är att prova!
Stor hage med mycket plats att springa. inga ston i närheten. då borde det inte vara några problem.
Men mycket hänger på vad den äldre hingsten har för uppväxt. Om han är van att gå med andra hingstar, i sto flock. eller om han är uppvuxen som "ensamhingst".
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Jag har en flock med hingstar. Dessa är Wilnius 524, (godkänd hingst på 10år) Sigurd 2,5år, Plopp (shettis) 2,5 år, Waldemar och Winzent 1,5år.
Alla utom Wilnius har gått ihop sedan i vintras. Hämtade Wilnius i tisdags. De stog inne på natten. I onsdags släddte jag ut Wilnius och 2,5 års hingstarna först. Och efter en stund ettåringarna. Shettis sprang efter Sigurd och Wilnius som slogs ett tag. Sigurd fick bitmärken men i övrigt inga andraskador. Dom lugnade ner sig efter en stund. Klart att man inte släpper ifrån sig makten utan lite fight…. Allt är numera frid och fröjd i hagen. De är så avundsjuka på varandra. Imorgon ska vi släppa in två ettåriga new forest. Det går nog bra. Ska nämna att mina ettåringar knappast brydde sig om uppståndelsen i hagen.
Det är ju så himla kul att ha flockar med hästar. Vi har just nu en stor stoflock och en hingstflock.

Så fort tävlingssäsongen är över släpper vi ihop alla ston till en stor flock. Unghingstarna släpper vi över till Monljus varefter dom är avvanda. Han är en så bra mentor för busgrabbarna….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

Hos oss går också hingstarna i flock med Kurant 462, just nu har han en treåring och en tvååring och en ettåring med sig, han går med de andra även under betäckningssäsong om han inte har ston hos sig. Aldrig något bråk, bara bus och lek. När årets föl är avvanda så får de först träffa honom själv och sedan för vi in en i taget av de andra. Kurant fostrar de små på ett mycket bra sätt och leker även med dem.