stallhyra
Vad betalar ni för lösdrift?
Jag har fått frågan om jag kunde ha ett russ inhyst här i vinter med ungpojkarna. Grovfoder och uppfostran ska ingå.
Jag betalar 600kr för mat och tillsyn. Det är väldigt billigt. Vet ett ställe där jag skulle få betala 2100kr om jag inte minns fel.

Vi tar 1000kr för strö i lösdriften, hö, kraftfoder (vid behov) och tillsyn.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus

Hur motiverar man dessa priser (600-1000 kr)? Eller är det priset för hela säsongen? För det är väl inte per månad?
Det är klart det måste vara per månad! Det är inte precis gratis med vare sig strö eller foder. Ska man sedan också lägga ner jobb på hästen så är det klart man måste få något för det. Skulle inte tro man går direkt med någon vinst om man tar det ovannämnda priset. Allt kostar!
# 4 Instämmer. Jag räknade lite löst med att mina unghästar äter hö för nästan 500;. per månad var.
Åtminstone häromkring där man får betala minst 2,50:- kilo för ett bra hö i småbal.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#5 Ja, och bara för att man tar hö/ensilage själv som vi gör så är det inte gratis precis. Traktor/maskiner ska man hålla, diesel, snören, gödning ska vi inte tala om vad det kostar, arbetet som i vårat fall Ove lägger ner, plastar vi så kostar plasten massor och vi måste leasa en maskin och gubbe till…..utgifterna är många, inkomsterna????

Här i roslagen ligger priserna från 1500 och uppåt i månaden för russ på lösdrift och det är billigt Förstår inte varför folk skänker bort jobb och foder för att hålla nere priserna
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Det ska alltså ses som en affärsidé? I så fall förstår jag, för då är det tillgång och efterfrågan som gäller. Lägger man ner jobb på hästen är 600 kr rena realisationen. Men det är det väl allt som oftast inte tal om.
Den som tycker det är dyrt med era priser kan väl fixa foder o skötsel själva så får de se de riktiga omkostnaderna/arbetet.
Jag hade en diskussion (som jag tyckte blev både banal o otrevlig….) med en stokund för några år sedan.
Diskussionen uppkom när det var dags att betala språngavgiften vilket var ok men sen kom vi till dygnsavgiften o det blev "ett herrans liv"…………jag borde minsann skämmas som tog betalt (10:-/dygn) för betet som ju var gratis o växte alldeles av sej själv………..!!!
Att det fanns staket, vatten, salt,tillsyn o att stona betade på den marken som jag annars kunde tagit eget hö på räckte inte för honom utan "gräs är gratis"…………..suck!
Han visste mycket väl om kostnaderna innan han kom hit.
Det var en äldre man som minsann hade varit hos både ardenner o halvblodshingstar o minsann aldrig behövt betala dygnsavgifter o han skulle minsann låta traktens folk få veta hur girig jag var…….
! Det är en "stor trakt" han lever i så han hade nog att göra ett tag……..

Jag diskuterar inte detta efter en tes att man ska hålla ner priserna, utan ser till vilka reella kostnader som finns och vad man därefter baserar priset på. Jag vill bara veta hur andra resonerar kring detta.

#9 Tråkigt. Men det är nog inget att haka upp sig på eftersom folk i "trakten" nog vet hur han är funtad och värderar hans prat därefter.
#11 Visst är det tråkigt men inget jag hakar upp mej på. Så här i efterhand har det ju blivit lite "tragikomiskt"……..
#8 Affärsidé?? Ska man göra affär på lösdrift så får man allt ta mer än 600-1000 kr i månaden, det är ju vad det kostar med allt vad det innebär med lösdrift, den ska ju underhållas och det kanske lyser en lampa eller två där….el är inte heller gratis ! Vatten……torv, spån, halm etc förutom grov och ev kraftfoder. Hästarna går ju inte bara där och äter "lite" hö precis.

#13 Absolut. Men du har ju hästar som går där ändå och lösdriften ska underhållas och lampan finns där ändå. Hur räknar man ut elpriset för den extra hästen som går där? Jag hoppas man kan förstå vad jag menar. Vad jag vill åt är resonemanget om värdet på den tjänsten man erbjuder utöver de fasta kostnaderna som finns med en extra häst i en redan befintlig lösdrift.
Vill bara resonera i all välmening. Jag har kostnader för hästhållningen helt klart för mig efter 25 år som hästägare. Men detta med pengar är ett så känsligt ämne - jag vet det.
# 14 Jag förstår vad du menar, men som sagts här innan, allt kostar…
Bara för att "jag ändå har hästar som går ändå", innebär det ju inte att man inte får vara med och betala. Då skulle man ju inte behöva betala när man åker buss, den går ju ändå förbi… 
Det viktiga i sammanhanget är också ansvaret. Är det för mycket att betala några hundralappar varje månad för att en människa skall kolla till, utfodra, vattna, sköta om, och framför allt ansvara för min häst?
Kan inte du räkna på kul vad du har för egentliga kostnader för en häst på lösdrift en månad, eftersom du hade klart för dig vad det kostar? Jag törs inte ens räkna på vad mina hästar kostar mig egentligen….
Ändå har jag billig hyra, eget foder till största del, snäll hovslagare, friska hästar, osv, men det kostar ändå mycket mer än jag vill veta.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus

Vad jag inte kan förstå är varför vi som av en eller annan anledning hyr in andras hästar ska "sponsra" andras hästägande. Här kostar bete till kvargående betäckningston 20 kr+moms per dygn. Inte speciellt hög ersättning för att ha fullt ansvar över någon annas häst..
#15 Väntar du på din samlingsfaktura…
?

Man får väl helt enkelt räkna ut, delat på antalet hästar, vad man ska ta betalt för el, vatten, staket, och strö. . Tillkommer då ersättning för tillsyn och foder samt anat arbete med hästen som önskas. För ponny på stall har jag tidigare räknat 1/2 timme per dag i fodring, mockning och leda till/från hage.
Mina hästar på lösdrift äter t.ex en storbal på fem dagar, de var åtta stycken förra vintern, det går ca. 1 storbal halm/månad i huset(a 700:- st, transporten upp hit är inte att leka med!) På lösdrift kan man ju inte räkna att den och den hästen äter så mycket, utan man får ju slå ut det på antalet hästar eller ta ett uppskattningsvärde, har man stora hästar och ponnyer blandat kan det ju bli litet mssvisande… 6 storbalar hösilage a 375:- och en storbal halm a 700:- gör 2950:- bara för det, el för lyse och elvattenkopp samt grundkostnad för hus och hage tillkommer, jag har inte exakta siffror, men säg 100:- per häst i mitt fall. Det skulle göra en månadskostnad per häst på 468:- bara på de kostnader som finns här. (som sagt, man ska inte räkna vad hästarna kostar….)

Den här diskussionen kan nog bli hur stor som helst. Jag vet flera som absolut INTE vill ha in andras hästar i sina stall/lösdrifter just pga att det inte är värt besväret. Och då menar jag inte besväret med att ha ytterligare en häst i hagen/stallet, utan oftast att det är "andras rutiner" som blir till besvär. Det vet jag också från tiden som hingsthållare att det var ju inte stona som var besvärliga - utan stoägarna (inte alltid! men många gånger). OM man skall ta till sig en häst till så skall man självklart ha MINST täckning för kostnaderna - och då menar jag alla kostnader. Jag tycker absolut att Tjiwi har rätt när hon räknar in t o m den där lampan.

Priset är ju alltid baserat på tillgång och efterfrågan. Sedan skall man givetvis inte ta underpriser då är det bättre att låta bli.
Vi hyr en stallplats i närheten av Wången , Jämtlands län, där Mickis har sin häs tför 1500:-/månad. Då ingår strö, grovfoder och visst kraftfoder. In och utsläpp hjälps vi åt med beroende på skola och arbete. Jag anser att det är ett väldigt humant pris, även om det är tufft för mickis att klara på sina studiemedel.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

#15 Tack Tittut för ett konkret pris på en tjänst. Det var egentligen bara det jag ville åt. Jag har andras hästar hos mig i stort sett varje år på sommaren och har aldrig tagit något betalt av någon. Blir utskälld för detta av vänner ibland. Dem tycker jag är dum, helt enkelt. Men det går åt lite mer salt och mineraler, i övrigt har jag inga kostnader för detta, då jag inte betalar för betesmarken. Oftast har jag naturligt tållgång till vatten i hagarna så jag behöver inte kånka/köra med vatten. Men du nämner ansvaret man har för någon annans häst och då hänger tom naiva jag med i svängen. Men- och jag är helt ärlig nu - jag har aldrig tänkt på det på det viset förut.

#17 Fler konkreta siffror. Tackar!
Jag haller anda med Alpros i att de andra hastarna finns dar anda, och man maste anda titta till dem, sa att titta till en till ar inte det stora ekstra arbetet.
Haller aven med Wruss i att det mest besvarliga med att ha hastar tillsammans med andras hastar det ar oftast de andra hastagarna 
or att svara pa ingangsfragan sa skulle jag nog saga 500 for mat och 500 for uppfostran = 1000 kr per manad. Och forutsatt att de hade sin hast forsakrad i fall att det hande nagot! Och skriv nagon form av kontrakt tex at ni far ringa vet. for deras rakning om deras hast inte mar bra osv.

tack så mycket för alla priser. Vad han kommer att äta har jag väl lite koll på, har beräknat ca 450 kr i månaden. Men det var just vad man kan ta för uppfostran och hantering och kring kostnader jag funderade. Att han ska vara försäkrad tycker jag är självklart.
Vad har ni för kontrakt på hyresavtal? Skrivit själva eller köpta? Något särskilt som bör vara med?
Vi hyr egentligen inte ut platser i vår lösdroft men vi har ändå en "kompis" ponny gåendes där. Vi gör som ovan:Tar alla kostnader och delar med antalet hästar. Vi har för säkerhetsskull skrivit ett hemmagjort kontrakt med en profskontrakt som utgångsmall. Vi tar egentligen ingenting extra för skötsel och tillsyn men jag har fått räkna om kostnaderna flera gånger då det hela tiden höjs. Det är höpriser, torvpriser,kraftfoder och mineraler,saltstenar,nya stängsel, beteskostnader, bensinpriser (måste ta med vatten till sommarhagen), elkostnader, nya aggregat och batterier, laddning av batterier, tid för att leta efter rymmande ponnysar, osv. Listan kan göras oändligt lång och hur jag än gör så blir priset rätt högt trots att jag inte tar något åt mig själv.
Det är lätt att glömma de små sakerna som ocksp kostar.
Vad jag ser till fördel när man tar emot inackorderingar är att man får hjälp i stallet -lite avlastning om man ska bort nångång eller är sjuk! Det är ett tungt lass att sköta hästar helt själv..
Men visst finns det nackdelar också med andras..

Jag står inhyrd i ett stall med massor av olika hästar/sporter samt flera olika aktörer, vi har ridtanter(ursäkta uttrycket) med sina ideér, en äldre man som bara vill ge alla hästar MASSOR med mat, två unga ridtjejer, en ung kille som håller på med trav, en amatörtränare, en äldre man som har hållit på med trav och såååå lilla jag och Tofé… Det är inte alltid helt lätt, alla vill ha det på sitt sätt och alla är saliga i sin egen tro… Det riktigt sköna med detta gäng/stall är att in och utsläpp ingår i hyran och fördelen med att vara ett par stycken är att om man ska åka bort eller blir sjuk så har man alltid någon att fråga och man vet att hästen kommer ut och in och får mat.
För ponny betalar jag 1000kr i månaden, då ingår hö, spån, havre och betfor. Vill man ge annat foder så får man fixa det själv. Även in och utsläpp ingår. Trofe som är hingst har en egen hage. De stora hästarna betalar 1500kr/månad.
Vi har tillgång till belyst ridbana, longeringsvolt och hyggliga kör&ridvägar samt en sandraka på 600m.
Problemet för mig som håller hingst är att de jag hyr av nu bestämt att vi inte kan ta emot ston på gården, ingen egentlig orsak men stor del ligger nog i att vi inte har direkt några beteshagar så det räcker till extra utomstående hästar, det innebär ju en extra kostnad i foder till ev stobesök vilket innebär att de 10kr /dygn som någon gett i exempel inte räcker till… Och som russhingsthållare vill jag kunna erbjuda ganska billigt uppehälle under den tid stoet är hos oss, men jag vet att en del resonerar att ju dyrare det är desto snabbare åker stoet hem efter betäckning…
När man bestämmer pris i ett stall/lösdrift får man ju räkna i alla kostnader man kan komma på… och känns det inte bra så kan man ju alltid säga nej.

Dom faktiska kostnaderna går oftast att räkna ut, det svåra är att värdera arbete/tid man lägger på andras hästar. Har märkt att det är väldigt få som faktiskt värderar arbetet man lagt på deras häst, tyvär. Har erfarenhet av att oavsett om man inte tar något extra för arbete så tycker de flesta att det dom betalar för endast mat, strö redan är för mycket så därför har vi från och med i år sagt att vi inte tar emot inackorderingar. Helst vill dom också att man ombesörjer verkningar och maskning utan ersättningskrav
.
Iof kan jag inte riktigt förstå vitsen med att skaffa häst om man inte själv vill/kan ta hand om den, men det är en annan diskussion.