avsittningar
Hur länge har ni ridit och hur många ggr har ni ramlat av genom dem åren??^^ Berätta om när ni ramla av!!
Roligt att veta:P
Jag själv har ridit i 2 år och fallit av 4 ggr.
Första gången var på Peppsen, vi red ute och han började skena iväg. han gjorde en tvär sväng och jag ramlade av:P
Andra gången var på samma häst och jag red barbacka och det blev svårt att sitta av så då satt man med rumpan i backen igen^^
Tredje gången var på Andromeda, hon blev busig och bocka av mej:P Jag blev väldigt förvånad XD
Fjärde gången var på Pysen:P Han hoppade ett konstigt skutt över hindret och han stannade efter medans jag hängde över halsen på hanXD
Jag trodde jag fick tillbaka balansen, men nej då ville han äta. Så han drog ner huvudet och det blev en mjuk avsittning i det gröna.
Bilden är på mej och Pysen ;)

Han tyckte nog att han behövde pension! 

#4 hahha, ja:P

Oj, jag kan inte säga hur många gånger jag farit i backen! En komisk avsittning var när jag hade tandställning och red barbacka på en tjock shettis. Jag gled fram på hullet och Hanniball tvär stanna och körde ner huvudet! Jag seglade iväg med huvudet före och fick gräs i tandställningen
.

Det har ju blivit endel avåkningar när man var barn…Jag kommer speciellt ihåg när jag for rakt in i en stenmur. Jag har kvar hjälmen och ett tydligt jack efter den resan. Och en gång hade en häst stuckit för mig. I full galopp gick det, över en åker. Nedanför åkern var en väg. När hästen närmade sig skogen och jag insåg att jag inte skulle få stopp på ångloket, hoppade jag av och snurrade liksom som en boll några meter på marken, innan jag fällde ut kroppen, klev upp och började jakten på hästen som försvann i skogen. Samtidigt tvärnitade en bil på vägen. Dem hade sett alltihop och var säkert övertygade om att den lilla flickan slog ihjäl sig. Men man var ju mjukare i kroppen då. Kommer inte ihåg att jag någonsin fick en skråma efter avåkningar.
Jag trillade av min Ludde ( f. -59 e. Klippman 97 u. Rosita 443) rätt ner i grusvägen på rygg, när han hade bråttom hem och tog en kurva lite häftigt…..Jag hade hjälm på, men svimmade av, tappade luften och fick hjärnskakning…..jag var väl 14-15 år eller så!

Jag har ridit i 3 år tror jag och jag vet inte hur många gånger jag har ramlat avxD Men jag har ramlat av Meriam när hon började galoppera och kasta av mej barbacka så åkte jag avxD Och sen har jag ridit Conelia och då så blev hon rädd för något och då var inte jag berädd så då ramlade jag av:P Sen har jag nog ramlat av många mer gånger som jag inte kommer ihåg:P
Hade ingen bild på den här datorn;)

Många gånger har jag ramlat av..
En gång så red vi på UFO landningen och vi skulle hoppa och efter hindret var det en stig hem.. Så saga sprang upp på den och började bocka.. Så då flög man av. :P
Och en annan gång när jag red Jocke och hoppade över en stock.. Efter den så fick han fnatt och började bocka. Jag var jättenära att krascha in i ett träd.. :(

och jag har ridit i 9år :)
Jag har ridit sen jag var 7 år (är 16 år nu), och har väl haft "uppehåll" från ridningen när jag var sådär 13-15 år (red max två gånger om året då).
Har gjort ett oräknerligt antal ofrivilliga avsittningar, men har haft en jäkla tur och aldrig gjort mig illa så farligt mycket. Lite skrapsår och lite ömhet, värre än så har det inte varit!
Mitt russ som jag rider nu, är för snäll för att slänga av någon :) Skulle aldrig slänga av någon ryttare!! Däremot har jag själv lyckats "glida" av honom på typ tre gånger i sommar pga. svikande balans…

Kul ämne! 
Har ridit sen jag var 11 år och nu är jag 47… Det går inte att minnas hur många gånger man ramlat av. Det är väldigt långt emellan nuförtiden…
Sist det hände blev det lite dråpligt och allt var mitt eget fel: Jag skulle ta hem Qveiars Leil Gaist och Qvanting från en hage på andra sidan byn Hult. Båda var hingstar då.
Hade lite bråttom för jag skulle på övning med kören sen. Jag tänkte att det skulle gå lite fortare om jag red Gaist (barbacka) och tog Qvanting som handhäst bredvid. Det har jag gjort förut utan besvär. Så satte jag igång dem i trav - och nu vet jag att det kan bära iväg och vobbla inte bara med husvagn eller motorcykel, russ kan det också. Qvanting började dra ut åt sidan, vilket fick Gaist att vingla, Qvanting kom in mot oss av mitt drag och Gaist vinglade istället. Qvanting parerade undan och drog ut igen, ut i en potatisåker, en volt tillbaka och det bar okontrollerat iväg över vägen ut på en vall och där drog de isär och jag åkte i backen och bet i gräset. Sen fick jag jaga Gaist inne hos grannens araber. Qvanting stod utanför och såg enbart dum ut, och jag var arg som ett bi för Gaist lät sig inte fångas när han äntligen kom i närheten av ett sto. Grannhästarna var dock inte ett dugg intresserade och deras valack försvarade stoet som sitt.
Det blev ingen kör-övning den kvällen… 
Allt var mitt eget fel, jag hade mig själv att skylla att jag hade för bråttom och tog för våghalsiga risker.

haha, okej:P

#13 Ha,ha,ha!!! Skrattar gott.

Oj… jag har ridit sen jag var 6 och nu är jag 37… Så jag tappade räkningen för länge sen…
Men för några år sen gjorde jag en riktig vurpa:
Det var söndag morogn och jag red ut på min gamla nordsvensk Ricke (han finns tyvärr inte mer). Det var en underbar vintermorogn, kanske 5 minusgrader, solen sken och det hade snöat under natten så nysnön låg gnistrande vacker överallt. Vi travade glatt på, jag njöt av ensamheten och den fantastiska syn naturen bjöd på.
Precis runt kröken på vägen dyker en annan morognspatserare upp, en ung kille med hund. Hästen och jag ser paret samtidigt och det tar tvärstopp. Jag gör en elegant volt över hästens huvud och landar ungefär 10 m. framför killen. Han ser alldelels förskräckt ut och säger ingenting - han bara stirrar. Hunden är oxå alldeles tyst.
Jag reser mig och försöker skämta till det med typ
-Godmorogn.
Han säger ingenting så jag skojar vidare:
-Komma här och skrämmas.
Han säger fortfarande ingenting så jag hoppar upp och rider småfnissande vidare…. Kan ju säga att jag gick och skrattade heöa dagen….

#16 HaHaHa! Det gäller att finna sig i situationen när den dyker upp!

Jag tror jag har ramlat av en massa gånger, kanske 50-60. Aldrig något allvaligt.. någon bruten arm å så där… redet sen jag var liten 6-7 år något sånt..

#17 Ja, han måste ha blivit helt chockad… Tänk själv att du är ute på en härlig morognpromenad och så kommer en tjej flygande liksom…..
Jag vet fortfarande inte vem det är….

Jag är för gammal att rida russ men ibland kan jag få för mig att hoppa upp å få lite "känsla"….. Men sista gången jag gjorde det var ute i skogen på en promenad med Hidur, hon skrittade på så bra och så kom vi till där skogsmaskiner kört och gjort stora spår som var vattenfyllda med en liten stig på mitten…. Hon tittade ju lite extra men började gå och då… hoppar det ut en hund från buskarna bredvid…. Hildur väcker till… halkar ner lite i vattnet och jag kanar av…. men dum som jag är släpper jag inte taget i man och tygel, släpas med igenom vattnet och hennes framben knäar mig i ansiktet…… Blodet rann, huvudet värker och glasögon krossade….

Oj, vilken blåtira! Du hade väldans otur.
Men (förlåt) hur kan du säga att du är för gammal för att rida russ?
Det är väl i så fall på vikt och längd det beror på om man kan rida russ eller inte. Inte ålder.
Jag tänker i alla fall fortsätta rida russ när jag blir 80 om jag lever så länge och får vara frisk.

#22 Det jag tror mor menar är att hon är för gammal på det viset att hon brötar på lika mycket som när hon var ung.. Men att hennes kropp inte fixar att ramla av.. Där av är hon för gammal..

# Ojj, vad läskigt att det skulle bli så!

glämde skriva numret. Det ska vara #21

Jag har ridit i snart tio år. Min första häst var en busig och ung shettis, som i början gjorde allt för att ta kommandot under våra turer.
Minns att rekordet låg på 6 st avsittningar under en och samma ridtur! Men vilken läromästare, nu kan man rida vilken häst som helst. 

#26 Haha, Julia, jag red oxå en shettis från början, jises vad jag kämpade med den ponnyn, mitt rekord var 6 ggr på 20 minuter

#26 och #27 hahha:P

Busiga hästar xD
Vi har en shettis som jag brukade rida när jag var mindre, hennes favorit var att bocka i nerförs backar, då satt man ju inte kvar oftast.. :P
Här är en bild på Syrrans häst och jag, lägger in den så ni får gissa ras..
NI SOM VET FÅR INTE SÄGA!

Den häst jag ramlat av flest gånger överlägset är lille minishettisen Jazz! Jag räknade till över 60ggr innan jag gav upp!
Av de gångerna kanske han kasta av mig 10ggr, men han är ju så liten och otroligt envis! Bockade och busade. Så man "gled" ofta av. Vi hade nästan en tävling där uppe vem som ramlat av flest ggr! fanns inte en kotte som ridit han utan att ramla av ;)
Förutom de har jag ramlat av kanske 15ggr. Och då har jag ridit hela mitt liv.
Mitt varmblod var så taskig förra året att jag han skritta ett halv varv på ridbanan innan hon fick spel! Vilken jävla smäll de vart i huvet och ryggen, men tack o lov ingen större skada sked :)
Ett halvblod ja va medryttare på, andra gången ja red han, så red jag på en väg. Så kom de bilar så ja skulle ha in ha på sidan, då stod de en soptunna en bit fram, så han for högt upp i luften så ja for av i backen ja. Bilisten bakom va helt häpen: "Gick de bra?! Vilket jääävla hopp!" HAHa. Men de gick bra! :)
Sågottsom alla gånger har jag lyckats hålla i hästen fortfarande, en vana som suttit i sen start. Ramlar du av hål kvar i tygeln.
Hinner inte ens tänka, de bara blir så.
Men med mitt älskade varmblod ja hade när ja va 13, hon var det släpp tyglarna och fly! För hon slog och var "psyko". Men bäst i mina ögon! <3
"29 vilken fin ponny, kan det vara en dartmoor?

#31 Jag är hennes kompis det är ingen dartmoore det är ett gotlandsruss:P

Jag vet att han inte ser ut som ett russ, men vi tror att han har typ islänning eller dartmoore längre bak i släkten ;P

Jag vet att han inte ser ut som ett russ, men vi tror att han har typ islänning eller dartmoore längre bak i släkten ;P

första gången jag skulle hoppa shettisen jappe så åkte jag av rätt komiskt ^^
han hoppade jätte fint och jag var en följsam nybörjare (hrm..)
men efter hindret, vid landningen så tvärstannade han, och jag var ju fortfarande i fältsits, och for av (med huvet före
) och fick hela snsiktet fullt av grus och fick ett ärr på kinden!!
jag harväl ramlat av minst 500 ggr på 2 år när jag red jappe 
och när jag satt i galopp läder och hästen tvärstanna, och jag mitt smarto glömde stänga munnen på vägen ner ^^'
och i somras så red jag barbacka på en shettis, och i galopp så for jag av på en grus väg med stora traktor grus stenar(vet inte vad det heter men det är som små stenar) och skrapa upp hela sidan, red ju bara i t-shirt och tunna ridbyxor ^^ och fick ståta med världens största blåmärke hela långa sommaren, hott på stranden i bikini 

P.S. har ridit sedan jag var 6, är 13 nu D.S. ;)

Haha
Började rida för lääänge sen. Men det blir inte så mycke nu.
I början hade jag hand om några ponny som jag fick rida på (Apache, Rebecka mm. då visste ja inte va ponnytrav var. Och så sitter man och rider på ett sto med världsrekord!!!!! Eehh??) Men i alla fall, de blev mycke barbacka ridning och som sagt många avsittningar. Men den som jag minns mest är när min egen Arsenik skenade (fråga inte vilken tur i ordningen för de va hans "hobby") Han klarade ett snö fyllt dike på bortvägen, men när jag fick hejd på han och skrittade tillbaka så snubbla han ner i diket med en rejäl avsittning för min del och ett brutet nyckelben! Men dom säger ju att man ska ramla av minst hundra gånger för att bli en bra ryttare undrar om det stämmer……….