Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikett: kör-travsport
Läst 3129 ggr
Snoffan03
0

Grabbarna på inkörning...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har både Precis å Exact landat här på ön å tömkörning är påbörjad.

Det är rent märkligt vad lika Pärlan och Exact är till sättet å gester som de båda gör fast de inte ens har träffat varandra. Därför var jag inte helt förvånad när dag 1 inleddes med 3 stegringar med överslag för herrns del… Varför känner jag igen det månne? Hur många ggr har inte damen här hemma slagit över? Hon löser alla världens problem på det sättet, även om det nu blivit bättre. Å ja, Florence, tömringarna på selen du skickade med är inte vad de har varit längre, de är numera platta… Ja ja… Dag två gick det iaf mkr bättre, inge överslag, men väl ifrågasättande… Men han förstår snabbt ändå, precis som sin syster. Bägge är lixom som så att: "-Jaha, var det det du menade, kunde du väl sagt på en ggn ju!!"

Lite bilder förstås… :-))

Snoffan03
0

Men några minuter senare var han helt med på noterna å är så himla mjuk å fin i munnen, en riktig liten "pärla" om man får uttrycka sig så om en hingst… Naturligt försöker han jobba i form å lyssnar å är bara så ambitiös…

Snoffan03
0

Gick flera varv å bara tuggade på bettet å jobbade… Finingen… :-))

Snoffan03
0

Sen har vi ju då brorsan Precis. De är inte så lika varandra till sättet. Är det ngt som inte stämmer så stannar Precis. Å eftersom jag har sele på mig å det är tömmar å prylar så stämmer det helt enkelt inte å då stannar jag, tycks han tänka… För att sedan explodera i två steg å så stanna igen…

Snoffan03
1

…till slut var han tvungen att SÄTTA sig å fundera lite på detta med körning…

Snoffan03
0

…för att komma fram till det enda rätta för stunden i hans ögon, vi LÄGGER oss ner å strejkar! :-))

Snoffan03
0

Nåja, vi backar bandet lite (han är ju trots allt inte lika mkt hanterat som Exact) å så blir vi vänner igen till slut…

Vad månde bliva av dessa två herrar? :-))

//M

florence-S
0

Helt otroligt Marika, vilka framsteg, dom kom ju till dig i fredagskväll. Tömringar kan vi köpa nya, men en sån goding som Exact är finns inte att köpa.

Precis verkar tycka det är kul, jag tror han ger sig ganska fort. Han brukar inte vara så envis, men som du säger han är mindre hanterad än Exact.

florence-S
0

Glömde en sak: Ett par överslag till så ligger nog "kulorna" där   dom ska.

Russtoka
1

Kul att se bilder på de där små protesterna. Man påminns om att man glömmer fort… Det var inte så länge sen min Qvanting låg och tyckte synd om sig själv mellan skaklarna, Men går hur fint som helst nu.

Fortsätt så, lycka till!

Ledin
0

härliga bilder :) o det går snabbt fram, kul info o bra bilder :)

Snoffan03
0

Ikväll har vi varit ute å promenerat (inte tömkörd utan bara med träns och sele) med benskydd och en skramlande lösskackel. På en vanlig promenad kan man ju alltid släpa med sig massa otyg som skramlar å låter å som tappas i backen å så ibland, så nyttigt så.

Benskydd var ju väldigt märkligt till att börja med men det gick ju snabbt över för bägge pojkarna. Exact tyckte att skackeln var lite märklig till att börja med men fann sig snart så jag kunde tom ha den vid skackelhållaren (inte fastsatt) utan problem å "tappa" den därifrån lite nu å då utan att han for iväg - SKÖNT!

Precis brydde sig inte ett dugg om skackeln han bara knallade på hur cool som helst. Bägge tyckte dock att de var mkt märkligare när jag gick på "fel" sida om dem för där brukar man ju inte gå ju. Men de lär sig det oxå så småning om. Nästa steg med skacklarna blir att ha en på varsin sida om dem, men imorgon blir det tömkörning igen… :-))

//M

florence-S
0

Kul med coola killar

florence-S
0

Prata med Marika idag. Grabbarna sköter sig bra och gör framsteg.

Tusen
0

Jättekul att läsa om dina små busfrön. Roliga bilder!Glad

Miii4
0

Vilken goding han var fuxen! Skrattande

Tittut
0

Vilka roliga bilder!

Hoppas att fortsättning följer på serien!

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

SigneK
0

Ja kul att låasa och se fina bilder! Så duktiga de är.

Exact är ju så vacker alltså, han skulle jag vilja se som godkänd hingst! Men det kommer väl…Glad

florence-S
0

Jag är så tacksam att Marika ställer upp på mina busfrön. Jag tror nog att hon fortsätter med sin serie. Jag ska åka till Gotland i morgon och hälsa på dom samt att Exact ska vara med på Riksruss. det ska bli spännande. Marika gör ett jättejobb, med sitt lugn och tålamod.

Jag vill också se honom som godkänd hingst, men men dessa kulor som ibland ligger rätt och ibland huller om buller, har jag tur så kanske dom bestämmer sig hur dom vill ha det. Hoppas kan man ju alltid.

CarinaA
0

Kul serie, fina bilder ! Väntar med spänning på fortsättningenOskyldig!

Snoffan03
0

En lite uppdatering då… De börjar bägge två förstå bättre å bättre att man ska svänga när hon där bakom vill det. Men ibland tycker hon ju att vi ska gå åt ett håll som vi inte vill gå åt å då måste man ju få protestera lite iaf… :-))

Men Exact är väldigt lätt att jobba med å vill alltid framåt. Det är lite enklare än Precis som stannar å "fryser". Men det blir bättre med det oxå även för honom. Häromdagen så fick Precis för sig att nu skulle han minsann trava istället för att frysa å jag som var glad å den nyvunna framåtbjudningen ville inte förstöra detta utan sprang med (det var ett kontrollerat tempo) men jisses vad jag fick springa!! Han ville ju aldrig sakta av ju… Tillslut bröt jag av till skritt iaf innan han hade fått släpa hem mig… Från 0 till 100 bara så där… :-))

En bild på snyggingen i hagen bifogas… Skall försöka ta lite mer bilder när vi ska gå med skaklar idag…

//M

florence-S
0

Det finns mer att läsa om grabbarna på Marikas nya fina hemsida www.levidegard.se + hennes andra hästar och övriga djur. Jag rekommenderar den.

Snoffan03
0

Några bild uppdateringar… De har fått vila ett par dagar då det har varit mkt här på gården ett par dagar.

Det här är bilder från när de gick med skacklar på bägge sidorna om sig för första ggn. Dessa lösa skacklar skramlar ordentligt mkt för att de skall bli vana vid oljud på bägge sidor om sig.

Snoffan03
0

Nu är de några millimeter närmare sidledes och framme i höjd med honom…

Snoffan03
0

Ytterligare lite närmare, vi vill inte stressa på när det går bra…

Snoffan03
0

Nu är det inte så långt kvar å allt går som det ska…

Snoffan03
0

Slutligen når vi målet och det märks inte ngn skillnad på Exact… Skönt…

Snoffan03
0

Vi vänder oxå väldigt snävt och stänger in honom ordentligt i svängen för att hellre få en reaktion nu än med vagn bakom men det var inga problem detta fall…

Snoffan03
0

Samma princip med Precis, först långt ifrån…

Snoffan03
0

För att så småning om hamna där vi ska vara… Inga problem här heller…

Snoffan03
0

Ibland "tappar" vi en av de skramliga skacklarna i backen, just för att det kan ju hända oförutsedda saker och man måste som häst "överleva" detta oxå, i synnerhet om det finns en vagn bakom… Det vart lite reaktioner i början men ingen alls i slutet av passet… Duktiga killar!

Kanske kommer fler bilder om några dagar igen…

//M

MagganS-B
0

En dum fråga…..varför har dom senskydd på?

Snoffan03
0

Ingen fråga är dum… Det är inte för att de behöver det utan mest för att de ska få vänja sig vid alla tokiga saker som vi männskor hittar på att de ska ha på sig… Fast dag 1 hade jag inte det och då uppstod blodvite så då hade jag behövt dem… Men nu har de ju lugnat ner sig så då behövs de nog inte ur skyddande synpunkt.

//M

SigneK
0

Verkligen jättebra bilder! Vad duktiga ni är!

MagganS-B
0

# 32 jag tänkte ungefär så, men var tvungen att fråga…..Det är verkligen jättebra att vänja unghästar vid olika konstiga saker. Se på westernryttarna, deras hästar är inte rädda för någonting!

ryttarn
0

Tycker att detta borde bli en rejäl "bild och instuktionsartikel" i komsten att köra in ett russ(eller två). Efterssom grabbarna är ganska olika i sina reaktionsmönster så tror jag att det skulle hjälpa många som är osäkra.

Håller själv på att köra in en femåring just nu där det gått i baklås för ägarna. Vi började om från ruta ett med tömkörning och har sedan så sakteliga plockat på. Känner igen många av dina kommentar men de har oxå gett mig ytterligare insikter som hjälpt mig med mitt "inkörningsprojekt"

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

SigneK
0

#35 håller 100% med! Har pm:at Marika med samma förslag. Glad

florence-S
0

Ett jättestort GRATTIS till Marika som fyller 40 år idag.

Kram/Florence

MagganS-B
0

Grattis, Grattis! Ta det lugnt med dricku, den kan vara stark utåt Näs…….

Snoffan03
0

#36 Har inte sett ngt PM…

#37 Tack så jättemkt!!

#38 Tack! He he, jora vi har ju brygghus på gården… Men det var lugnt ikväll, bara en tur till krogen i Hamra…

//M

Snoffan03
0

Träningsläger på Näs innebär inte bara tömkörning å läskiga skacklar…

Igår var det sadelträning med hängande människa på ryggen. SUPERLÄSKIGT om man frågar Exact med nerverna utanpå. Men till slut fick vi iaf hänga lite i sadeln stillastående och så småning om gå ett par steg. Det där behövde han smälta ett tag…

Precis däremot sa inte halv sju! Han kunde Carro rida på helt "normalt". Vet inte om han är sutten på sedan tidigare men han skötte sig strålande iaf!

Idag stod det löshoppning på schemat! Tror inte Florence har löshoppat dem tidigare så vi tog det från början…

Exact tyckte att det hela var lite skumt men vart varm i kläderna efter ett litet tag. Fick dock inte riktigt koll på tekniken så här första ggn men skötte sig helt OK! Galopperade på å verkade tycka att det var kul! Några riktigt bra språng å några "kråkhopp"…

Snoffan03
0

Vart lite bättre mot slutet…

Snoffan03
0

Precis däremot hade stenkoll på detta kändes det som, han var superduktig! Flyt i varje språng och inte ett enda kråkhopp, han bara flöt med lixom… Men lite konstig var det nog för han var sjöblöt av svett efteråt. Men han fick det hela att se väldigt lätt ut…

Snoffan03
0

Man behövde heller inte driva på honom spec mkt eftersom han verkade tycka att det var jättekul…

Snoffan03
0

Även syrran fick vara med. Hon har ju gjort det här några ggr å brukar tända till ordentligt och är ganska självgående. Fick ett bra språng på 95 cm…

Snoffan03
0

…men även hon kan få till kråkhopp minsann. Värsta släktdraget mellan syskonen ju! Undrar hur högt hon hoppar eg då det svarta på stolparna är 1m? Hindret ligger på 1.10…

Natti, natti…

//M

MarleneGustafsson
0

# 45 , Häftigt!! Glad Dom är otroliga dom här russen!

florence-S
0

Du trodde rätt Marika, jag har inte löshoppat dom, men däremot har mina barnbarn suttit på båda.

Midlingur
0

Vad synd att ni finns så långt bort, vill gärna lämna iväg mina på inkörning :(

thilda-
0

#45 stiligt!! =)
Russen kan hoppa ;) Luddan min har hoppat 125cm MED ryttare på :) inget kråkhopp där inte :)

Snoffan03
0

#48 Ni hade varit så välkomna så! Fast det är inte så långt som man tror… Å på båten kan man sova! :-)) El så kan man skicka dem med ngn som ska till ön.

Känns som en inkörningsfabrik här just nu å alla är så olika… Håller oxå på med en tysk ridponny, 3 år, maxad C idag. Ev min blivande tävlingsponny i körning. Hon är så supercool så jag vet inte om hon redan är inkörd. Hon fick ha kälken på sig för första ggn idag. Den är den jag använder när de funkar som de ska med lösskacklarna. Bra på så vis att de tvingas vända trångt och lär sig den tekniken. Har knallat många vändor med den och Pärlan… Hon accepterade faktiskt inte detta med körning fullt ut förrän jag fick hem min nya sele och det satt fasta skygglappar på huvudlaget. Efter det var det bara att hänga på vagnen å åka… De är ju lite roliga, bara hon slapp se eländet så var det helt OK…

Sen har jag ju sonens shettissto som just kommit till oss. Hon är "ev" inkörd har jag fått veta… Betyder mao att jag går igenom samma procedur med henne så att jag är på den säkra sidan.

Å så kommer det ev en russgrabb i sept som skall köras in oxå…

Vill oxå påpeka att jag på många bilder är dålig på att vara rädd om mig själv. Går alldeles för nära och utan vare sig hjälm el väst. Så… Ta inte efter det utan håll ett vettigt sparkavstånd å använd hjälm och gärna väst för man vet aldrig när man håller på med sånt här…

Bifogar en bild på Sippan (Oh, Simply the Best, C-ponnyn) med lösskacklarna… Med snören i skacklarna så kan jag reglera trycket på rumpen i svängarna så att de är vana vid att vara instängda innan kälken och vagnen kommer på. Men innan jag kan fästa dem i selen och köra själv som på bilden måste tömkörningen resp skackeltillvänjningen fungera klockrent.

//M

florence-S
0

Vilken succé allt har blivit tack vare dig och mina grabbar. Snart är väl stallet fullt, kulOskyldig

florence-S
0

Eftersom Marika ock Pärlemo varit på körtävling i Bollnäs så har  grabbarna tagit igen sig ett par dagar. Fina bilder från Bollnäs finns på Marikas hemsida. Pärlemo är verkligen duktig.Gå in på hennes hemsida www.levidegard.se så får ni se.

florence-S
0

Nu har grabbarna fått "egna" hemsidor hos Marika.

www.levidegard.se, kul att läsa tycker iaf jag.Tungan ute

florence-S
0

Nu är både Precis och Exact i vagn. Kolla in på Marikas hemsida www.levidegard.se under nyheter. Jättefina bilder på "grabbarna"