Priser på russ
Skulle tycka att det var intressant att diskutera russpriser. Vad tycker ni är lämpligt? Jämför ålder, kön och stam.
Priser kan aldrig jämföras, det beror ju helt och hållet på som du säger ålder, kön, stam, kostnad för betäckning mm. mm. och på VEM som köper!
Vem som köper är ju förstås väldigt viktigt. Givetvis skulle jag aldrig sälja till någon som jag misstänker är olämplig. Med det menar jag olämplig att ta väl hand om hästen men förmågan att ta fram hästen i tävlingssammanhang är kanske svårbedömd och i vissa fall mindre viktigt. Avlar man för trav så är det ju ändå så att man vill ha fram dem.
Anledningen till denna tråden är att jag tycker många russ är för billiga idag. Många välstammade säljs långt under vad de är värda. Det är ju dyrare att köpa hund. Om man jämför dräktighetstid, uppfödningstid och storleken på "kullarna" med en hund så är det ju rena förlusten att föda upp häst. Visserligen föder jag inte upp russ för att bli rik på kuppen men ska man kunna motivera uppfödarna till att hålla på så hade det ju varit kul om det hade gått ihop i alla fall
.

#1 Men visst finns det "normalpriser" för varje ålder och ras.
#2 Tycker också att russen är för billiga många gånger.
# 3 Om man räknar med att "normalpriset " för ett russföl ligger på mellan 3-25 tusen……
#4 Är kvaliteten på russen så ojämn att priserna skiftar pga det? Eller vad är det då som gör att standardpriset varierar så mkt?
# 4 tyvärr ligger ju priserna så spridda. Men 3000 för ett föl är ju inte normalt! Det är ju vansinningt. Vad jag är ute efter är ju vad som verkligen är lämpliga priser för låt oss säga ett stoföl med hygglig stam. Givetvis kostar ju en riktigt toppstammad travare mer än en efter mindre meriterade föräldrar men lägstanivån behöver ju komma upp en bra bit!
#6 Att få upp priserna ligger väl i alla uppfödares intresse. Men så länge det är en fri marknad så styr ju tillgång och efterfrågan vad som är "lämpligt".
Men vad är det som efterfrågas minst resp. mest, då? Läste på shettisforumet att det förekommer att svarta shettishingstföl t o m avlivas för att ingen vill ha dem.
Det förekommer väl inte bland russ i a f?

# 4 Som icke russuppfödare så får man uppfattningen om att ett russföl normalt kostar runt 7000kr om man tittar i annonser och frågar runt lite. Priset på en trevlig riden /körd verkar ligga runt 20.000. Har jag fel där eller stämmer det med verkligheten?

#8 Tycker att det stämmer ganska väl med verkligheten. Att önska sig högre priser på russen gör väl alla som avlar och säljer dessa ponnyer. Tyvärr är det som sagt var marknaden som avgör vad som är det reella priset, och vad som är det önskvärda priset.
Jag kan, som alla andra, bli frustrerad av att en hundvalp kostar mer än ett föl, men om man inte vill bli stående med unghästar för länge (alla har ju varken möjlighet eller intresse av att hålla fölen till vuxen ålder) så har det gjort att folk kanske går ner väldigt mycket i pris på sina hästar. Avel i genbevarande syfte är ett väldigt känsligt intresse på så sätt att det inte går att få att löna sig, utan det man får för fölen därav är mkt styrt av marknaden, dvs avsättningen, för dessa individer.
Finns chansen att genom en mer "spetsad" avel mot prestation öka sina chanser till start och vinst för folk så betalar man mer för den hästen än för hästen som har en mer allroundmässig härstamning, och kanske inte lika elitpresterande. Detta ligger väl till grund för de väldigt olika grundpriserna på russ.
*funderar*
föl födda iår med hyfsad stam kanske ligger runt 7 000-15 000 har den såkallad topptravstam kan man nog få upp till 30 000 kr för ett föl.
´
det som spelar stor roll det är stammen ,syskon, vart den kommer ifrån…osv

Att jämföra hundvalp och häst blir lite missvisande också eftersom oftast hela familjen är engagerag i en hund och en hundvalp tingas oftast i förväg (om det inte är en tjuvbetäckning förstås). Det optimala vore ju om man hade köpare innan fölet komer till. Det händer men inte så ofta som i hundvärlden. Alltså produceras inte valpar i den utsträckning som hästar ändock gör. Vilket i sin tur leder till att man betalar bra om man vill vara med när tåget går annars blir man utan.
Eftersom efterfrågan är störst i travkretsar är "travstam" en klar fördel men ingen garanti eftersom inte många idag är medvetna om vilka stammar som generat "bra" avkommor. Är fölen e. Tyson eller Darius Roll (inget ont om dessa otroliga hingstar dock)är det inga problem, men jisses vad många fler bra stammar det finns.
Den krassa sanningen är nog att avelsmaterialet måste bekänna färg innan man kan ta betalt. Fram till dess är det individuella priser som gäller. Skulle gärna själv vilja ta mer betalt men samtidigt vill jag kunna bidra till att fler har råd att skaffa häst, inte bara dom med mycket pengar.

Man behöver inte vara rik för att köpa häst man kanske drar in på andra kostnader för att kunna ha bra hästar mitt måtto är det kostar lika mycket att hålla en bra häst som det gör för en som är mindre bra och det är ju upp till var och en, vad den vill få ut av sin avel eller inom tävling vi har olika mål med våra hästar och de kanske blir högre efter hand.
Efter vad jag hört så finns det visst folk som tar 3-4000 för ett russföl "för att bli av med dom"! Att sälja ett föl för 7000,- anser jag också är alldeles för lågt. Kostnaden för betäckning, transporter, verkning, maskning, foder m.m. överstiger vida den summan…..
Har man ett mål med sin avel så säljer man heller inte till "vem som helst", man är mån om att hästen skall få komma till nån som tar till vara egenskaperna hos just den individen. Tycker nog att jag lyckats ganska bra under alla mina år som uppfödare, fel kan det ju bli i alla fall!

Inom ponnytravet så beror det ju helt på vilken hingst som är i ropet. När jag köpte min Darius-avkomma -04 som inkörd 1,5-åring så kostade han nästan hälften så mycket som ett föl efter Darius kostar idag… Just för att Darius inte hade några startande avkommor just då och folk inte vågade satsa på honom som hingst.
När jag annonserar ut hästar som vi kört till och fixat så låter jag inte stammen påverka priset utan jag utgår från hur bra hästen är. Är det 100% säker samt inkvalad på travet tex så påverkar det ju priset. Har aldrig annonserat ut en gdk hingst elr dpl sto så där vet jag inte.

Jag har ju inte hållt på så länge med russavel men kan inte tänka mig att sälja ett föl efter Tejas Monljus och undan något av våra egna ston för under 10.000:-, då behåller jag dom hellre….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Det verkar tyvärr väldigt knepigt att sälja häst över huvud taget just nu. Varför vet jag inte riktigt. Priser på 15 - 25 000 för ett russföl tror jag inte är möjligt i dagsläget. Kanske i vissa enstaka fall.
Jag tror att man lär få behålla sina hästar om man inte kan tänka sig att gå ner i pris när det finns fina russföl med bra stam för 6000 - 8000. Tyvärr finns det ju ännu billigare men det är bedrövligt tycker jag att dumpa fölungarna för 3000. Det kostar ju mycket mer att få fram dem!
Ett ridet och kört russ med bra poäng och stam bör man kunna få 25 - 30 000 för tycker jag. Unghästar från 12000 - 20000 beroende på stam och utbildning.

Det är och har alltid varit svårt att sälja hästar på hösten. På vårkanten när man har hela sommaren framför sig är det mycket enklare, eller snarare mindre svårt kanske man skall säga.
Jerker Klang,

Shetlands sällskapet har tagit fram lägsta priser att sälja föl för, olika för ston och hingstar.
Kanske vore detta även något för SvRAF att fundera på så att priserna inte droppas allt för mycket? Kan man hålla upp priserna på fölen så kommer nog resterande lite på köpet då folk förstår att ett russ som har presterat något vare sig det är på tävling, i avlesboxen eller som barnponny är mer värd än ett föl.
Eller är jag helt ute och cyklar?

Misstänker att det är vi (till stor del) som är orsak till diskussionen, men som jag skrev i tidigare inlägg skulle jag önska att priserna var högre. Tror ändå att det finns ett medelpris på 20,25 000:- för starthäst och 10,15 000:- för föl.
Att som shetlandssällskapet ta fram ett lägsta pris tror inte jag på. Har varit inne på shetlandsponny i fokus och läst debatterna ang. slakt av hingstar som inte blir sålda istället för att gå ner i pris eller kastrera. Ansvaret ligger på uppfödaren att ge avkommorna ett gott hem oavsett pris. Kan säga att jag hellre "dumpar" priset (om jag skulle hamna i den sitsen) än slaktar.
Det finns många barn/ungdomar som skulle vilja men faktiskt inte har råd med inköp av just häst och då skulle jag inte ha några som helst problem att ge dessa en chans. En del lånar ju ut sina hästar de inte blir av med och jag ser ingen större skillnad ifall jag skulle sälja lite billigare. Skillnaden skulle vara att man slapp få tillbaka en ev. skadad häst med merkostnad p.g.a vet.räkningar.
Vi ser till att inte ha fler hästar än vi kan härbärgera och hoppas på att få placera till bra långvariga hem.
Minns jag alldeles fel eller fanns det inte prisuppgifter på Lojsta vad fölen kostar där? 3000 plus moms för hingstföl och 4000 för stoföl. Det är väl ett slags riktpris i så fall…

Efterfrågan styr priset. Alltid. Om jag inte får mer betalt än 4000 för mitt hingstföl är det det priset jag får begära. Begär jag 7000 kr kommer jag inte få honom såld och det kan vara ett alternativ för endel, men det är det inte för mig och många andra. Jag måste få hingstungen såld, helt enkelt. Jag kan inte hålla en könsmogen åring hemma. Man kan ju tycka vad man vill om priserna. Tycker själv att det är förfärligt låga priser på russen överlag. Och då tänker jag särskilt på utbildade russ. Men detta tyckandet kan jag ägna mig åt hur mycket jag vill, jag får inte mer betalt för min hingstunge ändå. Så vad som gäller är att ALLA håller upp priserna. Och det gör man väl lämpligast med klara riktpriser. Vill någon begära mer än så, kan den säkert motivera det för eventuella köpare. Sedan är jag av den åsikten att man inte ska ha så mycket betalt för en häst, oavsett ras, som inte är gjort något med, men om man har lagt ner ett ordentligt arbete på hästen ska man få ordentligt betalt för detta. Jag tycker inte detta återspeglas på marknaden i dag. Den åsikten grundar jag på mina observationer på säljannonser (stämmer ju inte med verkligheten riktigt, eftersom det inte alls är säkert att säljaren verkligen får begärt pris). Så, borde vi inte göra gemensam sak genom avelsföreningen och höja priserna? Då får vi också svar på om det finns några köpare kvar när priserna är högre.

#22 Jag hade inga problem att få sålt Isilon Alassë, han var bara en vecka när han tingades. Om det går lika "enkelt" med Björksta Isilmë får vi väll se till våren. Våra två ston från i fjol har många frågat på, men dom bestämde vi redan från början att vi skall behålla. Kan man motivera priset och inte vela en massa i diskusionen med köparen är det lättare. Såg en annons där det stod ungefär russ till salu, 5.000:- men kan diskuteras. Givetvis inbjuder man till prutning med den typen av annons.
Tror att vi som säljer russ måste bli mycket bättre på att formulera och motivera, först då kan priserna bli bättre.
Jerker Klang,

Sen kan väl jag tycka har man inte råd att ens ge 5000 tusen för ett hingstföl , hur ska man då har råd att ge den vård och mat som det faktiskt kostar att ha häst.
Jag kan förstå att man ibland måste kanske i stort sett skänka iväg sin häst pga olika omständigheter, men kan inte förstå varför man måste skänka bort för att det är en hingstföl, det är väl något man får ta i beaktande när man avlar faktiskt att det finns 2 olika sorters kön och ska man avla så tycker jag att man faktiskt får se till att man kan ta hand om båda könen hemma för inte kan man räkna med att få fölet sålt innan vintern våren.
Jag kan också tänka mig att sälja lite billigare ibland om jag vet att hästen får det bra hos sin ägare och om det är en hingst tex att den nya ägaren sköter kastsreringen själv . Säg att jag säljen en för 5000 kr och sen den nya ägaren kastrerar den då ligger ju eg slutpriset för den hästen runt 7000-8000 kr totalt .

#24 Ligger mycket i det. Det är en av anledningarna att jag inte säljer någon av våra föl för under 10.000. Är man inte beredd att betala det priset snålar man säkert in på andra områden oxå. Sedan kan det säkert dyka upp undantag såsom nära bekanta, eller att jag kanske vill att en viss person skall ha en av våra avkommor för att jag vet att det kommer göra bra reklam för vårt stuteri. Men då handlar det om andra överväganden. Att sälja billigare för att en spekulant inte har råd med mer kommer aldrig på frågan.
Jerker Klang,

#24 Jag KAN sälja ett hingstföl på våren, men inte för 7000 kr. Det var liksom det som var poängen med mitt inlägg. Att jag skulle låta bli att ta fölungar på mitt enda sto för att jag inte kan sälja ett eventuellt hingstföl för mer än 4000 kr, har aldrig slagit mig. Men det tål säkert att tänka på. Här på jobbet har jag hängt upp ett citat från min son när han var 10 år gammal "Man måste leva upp till sina begränsningar".

Jag håller helt med Malin jag tycker oxå de flesta hästarna säljs helt för billigt.. Om man börjar räkna vad allt kostar från att man betäcker stoet till fölet är 6månader då räcker inte några 10 000 för ett föl.
Jag tycker att ett föl med en hyfsat bra stam ska ligga mellan 15-25 000 sen är allt beroende av vem som köper osv….
Tycker vi uppfödare ska våga ta mer betalt för våra föl.
# 21 Menade du det du skrev att priserna på Lojsta-fölen är riktipris? I så fall har du inte en aning om vad det kostar att föda upp ett föl och hålla fölsto! Bara betäckningen med en bra hingst kan kosta flera tusen + vet. undersökning, inackorderingsavgift och transporter……Lojsta Hed drivs av en idéell förening som måste bli av med sina föl varje höst, det är lite skillnad!
# 27 Håller fullkomligt med! Sen som sagt får man jämka ibland!
Föl och unghästar i all ära, men om det är någonting jag tycker man ska betala för så är det utbildning och meriter! Klart att en utbildad häst ska kosta mer än ett föl, som man inte har några som helst garantier mer. Tex. om man vill ha en ponnytravare, är det ju ganska så risktabelt att köpa en unghäst då man, oavsett stam, inte har några som helst garantier att det blir en fin travhäst. Om man däremot köper en inkörd, tränad och kanske startad ponny som tycker ponnytrav är skitkul och är mycket lovande, så har man ju (förutsatt att ingen olycka händer eller så) en fin tävlingsponny!
Någonting som retar mig ganska så mycket är när man tar flera tusen i extrapris för att man har ett föl efter en viss hingst!! Ja visst, det finns många fina hästar som lämnar bra, men bara för att man köper en avkomma som lämnat någon bra häst betyder inte det att just den hästen man själv köper kommer bli lika bra. Är det någonting i en stam jag tycker man ska betala för så är det stoet, mamman alltså. Jag menar, hallå! En hingst kan ju massproducera avkommor under en säsong, medans ett sto får oftast ett föl per år, och kanske inte så himla många fler under hela sin livstid. Hingstar kan ju få över 100 avkommor under hela sitt liv - får ston lika många???
Så nej, att en häst har en viss pappa som lämnat den och den intresserar inte mig ett skit, utan mamman är väl det jag skulle kolla på lite mer i en stam som jag skulle betala för! För om vi säger att pappan till en häst man kollar på, har fått 20 andra avkommor samma år, så kommer väl inte ens hälften av dem vara riktigt fina ponnytravare?
Mer jag funderar på är när ni uppfödare säger att det kostar att föda upp hästar. Jo visst, självklart gör de det, det vet jag, men det kostar ju att ha en vanlig häst också. Så om jag skulle sälja min russvalack som jag haft i 5 års tid, ska jag då ta betalat för vad han kostat för mig att ha? Och det som den hästen kostat i drift är verkligen inte rimligt att ta för honom!
Sen om jag föder upp en häst, som jag sedan behåller i 3 år, kör in och tränar lite, ska jag ändå ta betalat för vad han kostat för mig? Den hästen har tagit en hel del tid i sånna fall, inkörning och träning tar tid, men det är ju lite svårt att ta ut i pengar. Men nog har vi en kostnad på lite mer än 30.000:- för den hästen då? Är det rimligt att ta det för en ostartad 3-åring som är inkörd?
Och när man säljer häst kan man ju också tänka på, att den som kan betala mest, inte nödvändigtvis måste vara den bästa ägaren.

#19 Tror inte sätta lägsta pris på en vara är helt förenlig med Europarätten, då det hindrar den fria marknaden.
Det är jätte svårt detta med priser. Jag känner personligen att man inte vill ge bort sina hästar dvs sälja dom för billigt. Jag tycker också att man kan höja priset ju mer de hanteras och ju mer arbete som läggs ner för dom.
Jag tycker att fölen från Lojsta Hed är för billiga. Men jag vet att man inte får ut några pengar för unghästar och särskilt inte föl, Då jag själv sitter med hästar till salu, har gjort länge….
Håller med om att man inte kan sälja för billigt. Jag har köpt sto föl för över 10000 så jag tycker inte att det är mycket att begära 7000 för en hingst. Särskilt inte om man ska titta på stam. Okej du vet inte vad du köper ett föl och du har inga garantier för att det blir en bra travare eller något bra till avel. Det kan ju vara lite av schusningen eller?? Men när man köper ett föl och får man forma det som man själv vill ha det och se det växa och även växa tillsammans med det. Jag sa en gång att jag aldrig mer skulle ha en unghäst. Nu står jag med största andelen unghästar. Endel har jag fött upp och endel har jag köpt. Men det är just det att man får se deras uppväxt och vet vad dom har varit med om och vad de har för erfarenheter.

#29 Klokt och tänkvärt inlägg.
#25,27,28 Hur menar ni med undantag, jämka ibland och beroende på vem som köper? 
#29, MYCKET bra skrivet!
jag kickar varje dag på anonnser o ser att ett russ är billigt lite för billigt många gg (jag kollar för det e lite ett intresse jag har) jag ser att just russ,shettisar är billiga. Dom som vågar ta betalt lite är väl russtravare jag kan kicka lite o se vad jag kan hitta men får man länka en anonns? ne va?
men om jag nu letar efter ett bra sto men bra stam jag ska ha henne till ta något föl på samt att mina barn ska tävla lite hoppning på henne vi drar en ålder på 15år. Hon ska hoppa 70cm o vara snäll vad ska jag då räkna med bra pris? ps jag letar inte efter nån men ville se vad ni skulle säga för pris man får betala. :)

Jag menar inte att man inte får gå under dessa priser men att det vore bra med "riktlinjer"

Men.. Vad är nu då en "topp" "hyfsad" "bra" stam?
Det har väl disskuterats en del eller ?
Det klart jag vill ha mer betalt… men måste jag få sålt så kanske jag sänker priset.
Men jag tycker inte det är fel om uppfödaren sorterar ganska hårt. Det skulle också höja priset på de som finns.
Sen tror jag oxå att det här med Eu och samarbete med nordsvensk, ardenner och russ kommer på längre sikt hjälpa de svenska raserna.
När man säljer/köper en unghäst eller ett föl så handlar det om ett totalt oskrivet blad. Den är framavlad för tex ponnytrav. Givetvis är det ingen garanti att den blir en stjärna för det men chansen finns och köparen har chans att forma hästen som han/hon vill. Köparen kan dessutom jobba fram hästen, fodra, sköta och träna på det sätt som han/hon tror på. Jag tror att många underskattar värdet i att ha en häst från början.
Om man själv tar fram en starthäst som visar goda kvalitetér får man givetvis mer betalt men om den visar sig vara en "medelmåtta" så köper man kanske hellre ett oskrivet blad. Om du då säljer en häst du haft i fem år så rättas ju priset efter vad hästen uträttat. Inte hur mycket du har gjort med den.Där ligger värdet i en unghäst! Många vill köpa en lott men ingen vill köpa en nitlott. Detta var ett hårt draget exempel, en medelmåtta behöver inte alls vara en nitlott, de är ju våra kompisar också. Alla kan inte tillhöra eliten men det är väl ändå dit alla hoppas på att komma.
Inköpet av en häst är oftast den minsta summan. Den stora och återkommande summan är den vi betalar varje månad. En seriöst uppfödd, stammad häst ska inte kosta sådana priser som man kan köpa häst för på oseriösa hästauktioner. Ett russ, utan defekter, borde aldrig, oavsett kön, ålder och stam kosta under 10 000 kr. 15 000-25000 (som Anne skrev)för ett föl är ett vettigt riktpris. Om det ska vara 15 eller 25 får ju avgöras av stam och efterfrågan. Självklart ska man sedan lägga på om man tex kört in dem.
Jag tycker att vi som uppfödare behöver jobba mer tillsammans för att kunna få en bättre nivå på priserna. Våra russ är ju guld värda!
# 32 Du vet precis vad jag menar i alla fall…..
Men om vi tänker i det långa loppet, är det verkligen bra att russpriserna höjs?
Idag används russen väldigt mycket inom ponnytrav, och det finns många aktiva ponnytränare som har minst två russ utan att vara särskilt "kända" eller "proffs". Russ kostar ju att ha, men inte lika mycket som en stor häst (de äter inte lika mycket t.ex), så det brukar gå att ha två-tre russ för många. Och det borde väl alla russfantaster tycka är toppen - att många ungdomar som sysslar med ponnytrav har flera russ som de sysselsätter och håller på med!
Men om russpriserna höjs, tror ni lika många hade köpt ytterligare ett russ? Nej, det tror inte jag. Visst, det kostar ju lika mycket i drift för varje russ, oavsett köpespris, men 10.000:- i ett köppris är ju faktiskt ingen småsumma för en vanlig Svensson-familj.
Jag tycker att inte att ett russ ska kosta under 10.000:-, men jag tycker det är väldigt mycket överpris när man tar 25.000:- för en oinkörd 2-åring som har en viss pappa. Jag köpte då min 1-åring för 9.500:-, underpris för den hästen, men han hade inte fått det bättre och blivit älskad mer någon annanstans! Och han är inte mindre värd för det, absolut inte.
Ja, många kanske underskattar värdet av att ha en häst från början. Kanske det är så, jag har haft en häst sen han var 1 år (2 år nu) och det har varit en helt fantastisk resa, att följa honom, köra in honom, träna honom och nästa år även tävla honom. Men ska man få betala 20.000:- för att göra hela jobbet själv, när man lika gärna kan köpa vissa inkörda hästar med lika mycket garantier några tusenlappar billigare?

#36 Förstår hur du menar men tror ändå att det kan strida mot EU. Hovslagarföreningen har en rekomendationsprislista och den har det diskuterats om då den kan strida mot den fria markanden i EU.
Däremot tycker jag att många russ säljs väldigt billigt. Särskilt russ som säljs till ridning om man jämför med vad folk tar för andra raser med samma utbildning.

#41 Hovslagarföreningen har en ca.prislista som ligger ute på föreningens hemsida . Denna är en upplysning till hästägarna i första hand, för att visa vad en normal skoning kan kosta . Den som skrev artikeln i Ridsport hade valt att tolka den som en rådande prislista för oss hovslagare…
Ursäkta urspårningen…
#28 Med så stor mängd föl som säljs därifrån blir det ofrånkomligt ett riktpris, oavsett vad du eller jag tycker. Jag lade ingen värdering i priset utan bara noterade vad som gäller där. Vill jag ha ett russföl för de pengarna finns möjligheten, det var så jag menade.

#40, men varför är det så viktigt att varje unge har flera tävlingsponnyer? (Missförstå mig inte, äger själv fyra ponnyer…). Ser man till ridsporten så är det ytterst ovanligt att man har fler än en häst, och i ponnytravet är det nästan ovanligt att man bara har en häst!
Detta medverkar till travsportens dåliga rykte, tror jag. Billiga hästar som används som slit-och slängvaror, går en sönder så är det bara att köpa en ny! Nej, fram för högre priser på russ, så att man får upp statusen på både russen och ponnytravsporten.
Visst vill man ha ett pris för fölungen som täcker kostnader för betäckning osv.
Skall man sen räkna in stoets levnadskostnader o ev. arbetsinsats så tror jag att man är "fel ute" prismässigt.
Avel o uppfödning av gotlandsruss är nog nåt man gör med hjärtat i första hand. De som lyckas få höga priser för föl/ungruss är nog inte så många och jag vet inte om det är det som är eftersträvansvärt i russaveln heller???
Jag försöker hålla "lagom" priser, både på hingstens tjänster o föl/unga russ. Min "tanke" med det är att alla, även de som inte har det gott ställt ekonomiskt skall kunna ha råd att skaffa ett bra föl eller använda en bra hingst.
Äldre djur kan bli dyrare o det beror på vad de har utbildats till o vilken trygghetsgrad de har. Jag arbetar mycket med små barn o familjer som värdesätter snälla, trygga, ridna/körda ponnyer. När man har en sån att erbjuda är det lika lätt att få bra betalt för en korsningsponny/okänd härstamning som ett välstammat gotlandsruss. Märkligt, men sant.
Alltså är vi ju tillbaka till det där med att russaveln till stor del sker med hjärtat……..
!
Ja, jag vet….ponnytravet kräver 3led. Det var bara ett mycket gångbart exempel på verkligheten.
Sen har ju vi russuppfödare ett annat bevarandeansvar för denna inhemska ponnyras. För visst vill vi väl behålla mångfalden med olika färger, härstamningar osv?
Man blir inte alltid "rik" på pengar…….vad man får uppleva, prestera, tillverka osv kan ge oss "annan rikedom" i kropp o själ.
#44, jag själv har fler ponnyer för att jag rent ut sagt älskar att träna häst, och skulle blivit riktigt uttråkad om jag "bara" hade en ponny!
Många ponnyryttare har kanske "bara" en häst för att det helt enkelt inte finns pengar på ett annat sätt? Jag tycker inte vi inom ponnytravet ska skämmas för att vi ofta har fler hästar, utan snarare vara stolta över att vi bevisligen kan bedriva en träningsverksamhet i ung ålder och för att vi gillar det vi gör! Vad "ridfolket" (kanske låter fel) tycker om detta skiter jag fullständigt i! Jag tycker det är en dålig anledning att höja priserna inom ponnytravet, för att lika ridsporten mer.
Här ser man också en tydlig skillnad på stortravet och hoppningen tex. Flera proffstränare har 80-100 hästar i träning, hur många hästar har de bästa hoppryttarna i landet?? Hoppning och trav är svårt att jämföra, men jag tror att travet är en mer folklig sport som drar med "ohästkunniga" än vad hoppning gör.
Och i och med att det blir mer och mer penninghandicap inom ponnytravet är det svårt att tävla flera år med samma ponny (TYVÄRR!). Min shettis har sprungit in 18.600:- och har absolut inte ett skit i penninglopp att göra… Han har gjort 6 starter i år, hur mycket är det för någon kusk/tränare som vill satsa? Just denna ponny kommer jag aldrig sälja för att han "inte duger till", utan det är bara gilla läget och tävla i de få lopp som erbjuds, men för vissa andra kanske det inte är så?

#45 Instämmer med dig. Min avel bedriver jag med hjärtat också, och jag tycker att det är viktigt att bevara mångfalden. Tyvärr får man inte betalt för denna ambition, men mitt mål är att få till russ med trevligt lynne, och min kärlek till ungdomar med hästintresse gör att jag själv (tyvärr) går, om inte back, så i alla fall jämnt upp med mitt avelsarbete. Att jag ändå har "råd" att bedriva aveln är genom att jag har haft "tur" att träffa på hingstägare med samma tanke, annars skulle jag inte ha möjlighet att bedriva denna avel med inriktning mot genetisk bredd som jag har.
Önskar dock att verkligheten såg annorlunda ut gällande "renrasavel kontra korsningsavel med okänd härstamning". Tycker att det är märkligt att dessa ponnyer med okänd härstamning kan betinga ett sådant högt pris…
"Vad vore en bal på slottet…" ("Vad vore ett Sverige utan russ?)
Askungen
Måste också få lägga mig i denna debatten, mkt intressant faktiskt….
Jag köpte mitt ena sto för 11,000 kr 1998, hon var då helt ohanterbar ( det tog tre dagar att få på henne en grimma..)Hon var då efter en rel oprövad ung hingst men efter en elitprem mor med mkt välkänd stam.
Jag tyckte nog att det var idyraste laget för plånboken då men hjärtat sa annat. Hon utvecklades till en god individ, fick avelsdiplom och guldbelönades ofta på utställning. Hon travar ff och har ett rekord starx över 2min.
Henns första avkomma, hingst E välkänd travare såldes som 3mån föl ( flyttade givetvis inte då !) för 7000kr. Det fattades inte fler intresserade spekulanter.
Ett par år senare och flera gulplaketter och sänkt rekord på travet lämnade hon ännu en hingst, denna gång efter en mindre välkänd hingst, utan travmeriter men med fina framgångar inom ungponnyridsporten. Avkomman som var lovande exteriört, verkade helt ointressant på marknaden…. Till slut gick det så himla bra att en annan seriös russuppfödare var spekulant på honom och fick också köpa honom för billiga 3500kr. För att jag inte hade andra alternativ än att "göra mig av med honom" eller bara hans kulor….
Trots underpriset kändes detta helt rätt för mig.
Och vad gör man? Vi som inte har en massa ha mark att ha unghästflockar på? Vi som kanske inte kan hålla hingst året runt? Vi som är småbarnsmammor och inte har råd att hyra in hästa på olika ställen? Men som älskar russet och vill göra mitt lilla för aveln och rasen.
Ibland vill man ju ändå spara individen som hingst och se vart det "bär hän" Jag tycker också att priserna på russ generellt är för låga men att all avel, köp och försäljning måste göras med en bit av hjärtat också!
För inte är det väl bara russ som kostar typ 40,000 och går under 2-min vid 3-4års ålder som ska bära russet vidare fram i historien?
Eloge till er som faktiskt skriver vad ni sålt/köpt era russ för i riktiga summor. Inte bara billigt/normalt osv
Tack för en intressant och viktig diskussion!

#32 Vad jag menar med att jämka lite kan vara ungefär så här.
Vi säger att jag har en unghäst som jag inser är otroligt lovande för att bli en bra ponnytravare. Då kan jag tänka mig att vara med och "Sponsra" lite med hjälp av priset om det är en kusk som jag vet är mycket duktig på att träna fram ponnytravare. Egentligen handlar det inte då om att sälja till ett lägre pris utan jag anser att det finns ett marknadsföringsvärde att just denna kusk kör min uppfödning samt att jag vet att hästen får de alra bästa förutsättningar för att bli så bra den kan bli.
Jerker Klang,
# 49 Så menar jag också och har nästan alltid gjort så!
Mkt intressant läsning. Har läst om flera uppfödare som går back på sin avel, det stod bla i senaste ridsport, (dock ej om russ). Det behöver inte vara överpriser på russen, men det är samma priser på russen idag som det var för 18 år sedan då jag köpte mitt första russ. Mkt annat har ju blivit dyrare, så varför inte russen?
Man tycker ju att när man kan köpa en hundvalp för 12-15000,- så kan man köpa ett russföl för lika mycket eller kanske mer! Beroende på mammans prestationer och anlag…..

#51 Finns nog ytterst få russuppfödare som går med vinst, om än någon.
Jerker Klang,

# 49,50
Hur kan man veta att hästen får de bästa förutsättningar just där? Tycker att Amandah har haft sunda och kloka inlägg. Själv skulle jag akta mig för att premiera vissa köpare. Tror även att nybörjare kan ta tillvara på hästens kapacitet (om den har någon), det finns många bevis på det. "Alla är barn i början".
Och Maggan, då vet jag varför jag aldrig fått nåt bra pris hos dig…
, Jag har ju inte varit tillräckligt bra.
# 54 Jaha, och vilken häst har du tänkt köpt av mig då?????
Det har inget att göra med HUR bra den tilltänkte köparen är, det har att göra med VAD dom tänker sig att hästen skall göra och om dom tänker behålla den eller det blir en s.k. "vandringspokal", för det gillar jag inte! Det finns nybörjare som är jätteduktiga och intresserade också, jag har inte klassat ner dom på nåt vis…..

#51 Är det verkligen samma priser på russen idag som för ett par år sedan?
Jag köpte Paraisa E:Parat U:Raisa Ue:Vagabond 2001 för 15 000kr. Då fick jag med både vagn, sele sadel osv.
2007 köpte jag Thyra Tyrann E:Tyson II U: Sundbys Tuva Ue: Parat för 40 000kr och fick med en grimma.
Dessa två ston har väldigt lika stam bara det att leden har skiftat plats, det Paraisa har i moderns led har Thyra i faderns och tvärtom. Jag vet inte om Paraisa var väldigt billig eller om Thyra var väldigt dyr, kanske var dom båda två extrenfall åt varsitt håll. Men jag tycker ändå att man ser att priserna på russen stiger. Nu kollar jag iof enbart på travrussen men där tycker jag att man ser en ökning. 2001 när jag köpte paraisa fanns det knappt russ utannonserade för över 20 000kr vad jag kan minnas. Idag hittar jag knappt en ändå annons på travruss under 20 000.

Nu måste även jag kommentera i den här tråden. Som Ylva skriver har det nog hänt en hel del med priserna på "travrussen" under de senaste åren. Kan ponnytravungdomarna slanta upp 40 000 för en unghäst, behöver vi väl inte sponsra ponnytravet med billiga russ.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#57 Det var nog det dyraste jag har läst att ett russ har kostat .
Tycker ofta man ser russ även en hel del som tävlat på travet för runt 20 tusen.
Nu har ju aldrig jag sålt något russ utan bara köpt och jag har nog fyndat måste jag erkänna.
jag har med fyndat några russ billigaste är nog 2000 kr(ett helt sjukt pris på ett renrasigt russ) …och köpt Riktigt dyra med för den delen .. men priset tycker inte jag är det allra viktigaste när jag säljer utan det är vem som är köparen.. kan gärna gå ner lite då om jag känner att köparen är rätt. har köpt några föl som nästan kostat vad #56 har betalat för Thyra och ändå var detta föl..är man galen så är man…. priserna varierar nåt otroligt beroende på vem som är uppfödare och stam osv…
Dom få ston jag köpt har också varit billiga, men inte för att dom "slumpats" bort, utan av helt andra orsaker…..
Visst har priserna stigit lite, men inte i förhållande till allt annat! Visst finns det hingstar som sålt för stora summor, men då har dom varit godkända. Föl för 40000,- är väl lite väl häftigt! Jag undrar en annan sak…..hur många är det som är företagare, alltså måste deklarera näringsverksamhet? Många som säljer måste ju momsa också, bl.a. jag själv. Är dom 40000,- svarta eller vita pengar? En samvetsfråga…..

Genomgående bland alla uppfödare verkar vara att dom mycket väl kan sälja "billigare" till rätt personer men borde inte alla potentiella köpare vara rätt?! Hoppas ni förstår hur jag menar. Så varför inte helt enkelt sätta ut önskat pris i annonsen i stället för t.ex rätt pris till rätt köpare. När jag tittat på intressant häst blir jag galen av att det sällan står pris. Kredit till dom som kan sätta ut denna enkla information. Vi annonserar alltid med önskat pris och utgår därefter. Vi ligger def. inte bland dom som tar mycket betalt och är nog inte ensamma om att få div. märkliga mail. För dagen har vi på annons starthäst för 15+moms och då förväntar dom sig utrustning också…
#55 Det måste vara preskiberat vid det här laget men det blev en Ratata i stället…
#57 Tror knappast att det är ponnytravungdomarna själva som slantar upp 40 000:-.
# 61 Det är ju 100 år sen……
Alla potentiella köpare är ju inte rätt, det har du väl själv erfarit för inte så länge sen, bra referenser måste man ha om man tänker till hästens bästa. Det är ju inte alla som köper häst som borde ha djur överhuvudtaget…..Antagligen ingen som är inne på det här forumet, men jag förmodar att alla har stött på nån nångång…..man bestämmer ju som säljare vem man vill sälja till och jag tycker det är svårare om man sätter ut pris, då blir det mer "först till kvarn" och sura röster i telefonen! För att inte tala om dumma mail! Det har hänt!
Hittade precis den här annonsen, vad tycker ni om den? Priset alltså, hästen är säkert jättefin!

#62 Som jag skrev så borde alla vara bra köpare. Referenser räcker inte alltid om det inte stämmer mellan köpare och häst. Jag är nog inte ensam om att gå på nitar. Och magkänslan stämmer inte alltid den heller. Vi har nog alla ångrat någon försäljning. Gudskelov har majoriteten kalashem för dagen iaf. Försöker bara vara realist. Har aldrig råkat ut för någon som blivit sur över att priset står utsatt, tvärt om och jag bestämmer ju fortfarande vem jag vill sälja till. Jag upplever det t.o.m lättare i vissa lägen men det är klart att det finns lika många åsikter som människor.
# 62 Det glädjer mig att folk värderar sina bussiga och trevliga B-ponnyer! Vad jag tycker mig ha märkt, så är det helt andra pengar på ridsidan, kanske ffa inom hoppning. Där är folk beredda att betala för en riktigt bra läromästare.
Jag får ibland in kvittokopior och kopior på köpekontrakt, och det verkar som att bra tävlingsponnyer för ridning har ett bra värde.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Fast visst är det så att ridfolk är mer beredda att betala för en läromästare och en bra ponny, det är där man faktiskt kan få igen lite av det man har lagt ner på sin häst och en välutbildad häst är ju faktiskt värd en hel del både i pengar och framför allt i tid som man har lagt ner på den.
Jag brukar skoja lite ibland att ja det är tur att man föder upp en och annan bra ridtävlingsponny så man kan få tillbaka lite pengar ;-)
#60 Du får sälja häst för en viss summa om året utan att skatta för det, vet det för vi kollade det för några år sedan och då fick man även dra av kostnader man hade haft för den hästen, det svaret fick vi när vi skulle sälja en lite dyrare tävlingsponny inom ridsporten.
Jag brukar faktiskt sätta ut pris på mina när jag ska sälja häst och då kan jag bli ännu mer irriterad när folk ringer på den och vill pruta och säga att ja men det är ju lite dyrt för den hästen , då har jag lust att svara men varför ringer du då när du inte är villig att betala det priset som står
har inte svarat så ännu men det kommer säkert en dag .
Däremot har jag faktiskt sagt till några köpare som bara ville betala 4000 för en inkörd shettis att jag hellre behåller de själva än säljer till dem :-)
#62,#64 Det är helt andra priser inom ridsporten, även på de små. Har varit ute mycket på ponnytävlingar när jag haft ryttare till mina och man blir ganska häpen över priset många ggr. Men det är jätte kul att man försöker få bra betalt ÄVEN för russen, så det är bara att gratulera dessa om de får betalt som de vill. Själv sålde jag Mystik som främst fälttävlandsponny men även till hopp och dressyr och fick ganska bra betalt tycker jag, men det fanns många i ridbranschen som häpnade och tyckte jag sålt honom alldeles för billigt, de trodde jag kunde få mycket mera för honom….

Jag köpte mitt sto som 6månaders föl för 5000kr, hon hade då fått guld på utställning. Jag tingade henne dock redan som 2månaders föl och fick väl lite av ett kompis pris på henne. Visst hade jag kunnat betala mer för henne men säljaren tyckte att det kändes bra att hon hamnade hos mig där hon visste att hon skulle få vara kvar.
Jag hade ingen tanke på några resultat när jag köpte henne, hon hade min favorithäst alla kategorier som mamma och min favorrit hingt till pappa - Kunde det bli bättre?
Idag 5 år senare är hon guldbelönad ett flertal gånger, har fått Diplom och ha startat på travet någa gånger. Även utan dessa "framgångar" hade hon varit ovärdelig för mig och att sätta ett pris på henne finns bara inte. Om jag nångång kommer till den dagen när jag inte kan ha kvar henne längre är det rätta hemmet mer värt än alla pengar i världen!
Det dyraste Russ jag känner till är en unghäst som såldes för 60.000 förra året ! Det tycker jag personligen är "lite " för dyrt , även om jag tycker att det är bra att folk tar betalt för sina Russ.
#60 momsa eller inte……….
Om vi måste betala in momsen vi tar ut i försäljningspriset skall vi väl också komma ihåg att vi får dra av momsen i alla inköp vi gör av foder, tjänster osv.
Summa sumarum undrar jag vem som "vinner" i längden…….?
#56 Ja det tycker jag, iallafall på föl. Jag betalade 1991, (snart 18 år sedan) 5000 kr för ett 6 månaders stoföl precis som # 68 gjorde för 5 år sedan
. Det var flera uppfödare vid den här tidpunkten som sålde fölen för det priset, så det var inget överpris och ett hingstföl kunde man få för runt 3-4000 kr.
5000 kr var betydligt mer pengar för 18 år sedan än vad det är idag. Så nog borde väl fölen iallafall kosta runt 10000 idag
.

Ylva köpte Thyra när hon var tre år och hade gått 2.09, alltså rätt lovade. Sen så är hon ju faktiskt helsyster med Tuffing:) Hade jag haft dem pengarna så hade nog jag också köpt henne.
Vårat dyraste russ som vi har köpt kostade 15000 och de är Gemini, hans mamma är 3/4 syster med aida roll och pappan är skärmnäs pigall, de va 2005. Så här i efterhand kan man nog säga att de var underpris.
Sen så köpte jag ripadals Rosita 2001 för 11000, rimmligt pris då men nu tycker jag att de är för billigt för ett russ.
Undrar också varför det är så få som lägger ut det tänkta priset i en annons.
Självklart kan man oftast tänka sig att betala lite mer (eller nästan hur mkt som hellst ibland…) om man hittar precis det man söker.Men nog tar ialla fall jag mig en allvarlig diskussion med mig själv och familjen om vad ponnyn får kosta, och det är ju inte roligt att börja med att fråga om priset och sedan kanske tacka för sig på en gång för att ponnyn var alldeles för dyr ( i mina ögon alltså).
Jag har träffat "alla sorter", den som tog till rejält och med moms men gärna en del svart…
Den som sålde nästan gratis och på avbetalning för att "jag var jag", fattig tonåring…
Den som bad mig lägga budet och den som sålde till högstbjudande…
Jag har betalat mellan 6 och 12- tusen för mina russ. 12000 kr för ett ridet, startat sto av god stam, om än lite ouppfostrat. Vilket jag atckade för men tyckte eg. att det var lite väl billigt….
6000 kr för 2-årigt, ohanterat russto av obeprövad stam. 11,000 för 2-årigt sto av mer välkänd stam men minst lika ohanterad. 9000 kr för "lovande" 2-års hingst av god stam med inkörning påbörjad.
lurad eller gjort bra köp?( ur kostnad synpunkt då alltså)
Men om vi lämnar de sk. "superstammade"
Men vad anses som normalpris för ett russ låt säga:
En inkörd 2-åring?
5-15 årigt ridet/kört sto, kanske med lite prestationer i trav, ridgrenar, utställning eller avel?
Dito hingst/valack?
Godkänd hingst?
hingst/stoföl?
Intressant är också att betäckningsavgifterna smyger uppåt, hingstägare har börjat ta betalt för "levande föl", 90 dgr dräktighet osv… ( men det är väl en annan tråd antar jag)

Håller med palomina helt och hållet! Blir så irriterad på annonser där det står ex. "rätt pris till rätt köpare". Hur tusan ska man veta om man är den rätta personen?! Vågar man ens svara på annonsen? 
Nej, sätt ut ett riktigt pris på hästen istället och avgör sedan själv om personen som svarar är en lämplig köpare.
Man behöver inte vara snål för att vilja veta priset i en annons. Vet man priset så slipper man börja intressera sig för en häst i onödan.
Sen så tycker jag att uttalandet "Kan ponnytravungdomarna slanta upp 40 000 för en unghäst" var väldigt onödigt och otrevligt mot föregående inlägg…
#74 Mycket bra skrivet , håller helt med dig !
"Kan ponnytravungdomarna slanta upp 40 000 för en unghäst"
Ja visst, alla ponnytravungdomar har ju 40.000:- i bakfickan!
#74, håller med, hur vet man att det är rätt köpare?

Eftersom man tidigare alltid hört att ponnytravfamiljerna inte kan mäta sig i ekonomiskt hänseende med ridfolket, har ponnytravaruppfödarna tydligen varit villiga att sponsra sporten med förhållandevis billiga hästar. När man nu läser om priser för blivande ponnytravare på 60 000, kan man väl inte tycka att man som uppfödare skall behöva gå back på sina uppfödningar. Jag tycker naturligtvis också att ungarna skall ha råd att skaffa sig en ponnytravare, och då måste priserna vara rimliga och stå i proportion till uppfödarens kostnader.
När det gäller priser på ridruss handlar det om vuxna hästar, med meriter och som kan användas upp till förhållandevis hög ålder. Jag vet inte vad ett vuxet meriterat travruss kostar, men "bäst före datum" närmar sig ju snabbare på dem. Missförstå mig inte nu, jag menar inte att det ena är bättre än det andra.
Vad man tycker om priser beror ju också på om man är säljare (uppfödare) eller köpare (brukare). Självklart vill väl även jag komma över en bra häst till så lågt pris som möjligt, likaväl som jag vill få ut så mycket som möjligt om jag skall sälja.
Vad jag vill ha sagt är att det inte finns några allmängiltiga regler för vad som är rätt pris. Har tillochmed skänkt bort hästar, när jag haft en lämplig mottagare.
www.vikingponnycenter.se
Rätt köpare är definivt inte en sån som jag skrev om i en tråd nånstans ovan……finns såna som sagt som inte skall ha hästar! Det har med priset att göra också. Hur många russ tror ni det är som är köpta billigt på Lojsta Hed och som försvunnit ut i tomma intet, d.v.s. gående i en hage nånstans, för att dom var söta och billiga? När jag säljer vill jag veta att hästen får det bra, att någon i familjen, eller mycket nära, kan och vet massor om hästar och vet vad dom ger sig in på, sen spelar det ingen roll om det är en liten nybörjare eller en van ryttare eller kusk. Hästens bästa är jätteviktigt, och att den får utvecklas bra och får göra det den är framavlad för, om det nu är ridning eller trav, gärna också utställningar och premiering!
Jag tror att om vi uppfödare ska driva upp priserna på våra russ till vad vi eg tycker att de är värda måste vi "promota", "dema", visa dem mer!
Personligen tror jag att det ligger russet mkt i fatet att de faktiskt är en b- ponny och åldersgränserna på ridsidan som följer med detta.
Tyvärr är det lite så ute i ryttarsverige, tycker jag mig ha mött i alla fall att det ff allmänt är så att russen bara "duger till trav". Med risk att ses som både fördomsfull och sarkastisk brukar ju inte "ridfolket" ha så mkt till övers för travare…
Vi är nog många som kan vittna om russ som hoppar msv höjder och däröver, som är hur uthålliga som hellst och visst kan gå med både form, schwung och bärighet ! När jag var 14år, ridit på ridskola i många år, ansågs ganska duktig där och trodde ffa att jag kunde något började rida russ, ja då fick jag bekänna färg. Vilket oftast var blåsvart som övergick till lila och sedan gröngult… Jag kommer aldrig att glömma vad de skrattade åt mig mina nya stallkompisar. Och vad mkt jag lärde mig. Och inte minst hur kul det var!
Och hur många är det ungdomar i b-ponny ålder som kan rida russ. Och hur duktiga är vi russuppfödare på att hitta dem? Jag har då svårt, kanske kan teamet bakom Viking ponnystuteri ge några tips

#77 Som i alla sporter finns det personer med bättre och sämre ekonomi innom ponnytravet. Jag skulle inte betala dom pengarna jag betalade för Thyra för många andra hästar. Jag hade hjälpt till att köra in henne som treåring och fäste mig vid henne redan då. När jag sedan fick chansen att köpa henne på hösten kunde jag inte säga nej, och som tur var hade jag dom pengarna att köpa henne för. Men jag skulle aldrig betala lika mycket för en annan häst, Thyra är som Linn skrev helsyster hem Tuffing vilket ökar värdet på henne. Att hon dessoutom gick bra redan som tre åring pluss att jag kände redan då att hon hade kapacitet att bli något extra. Gjorde att i mina ögon var hon värd vartenda öre!
Jag tror att om uppfödare vill gå pluss på sina uppfödningar så får de välja hingstar och ston som är attraktiva på marknaden. Det är nog det många av oss betalar för idag. Marknaden för andra hingstar ser tyvärr inte lika bra ut penningsmässigt. Dock inte sagt att de inte behövs!
Saxat ur # 80
"Jag tror att om uppfödare vill gå pluss på sina uppfödningar så får de välja hingstar och ston som är attraktiva på marknaden. Det är nog det många av oss betalar för idag. Marknaden för andra hingstar ser tyvärr inte lika bra ut penningsmässigt."
Det är ju detta som är den stora faran för rasen, med de stora pengarna för fölen med för ponnytravet väldigt intressant härstamning. Om alla uppfödare skulle tänka på det viset, skulle det innebära en stor risk för rasens genetiska status.
Jag förstår precis hur du menar och är mycket väl medveten om detta, men hoppas att det finns många russuppfödare som har råd att ge avkall på marknadens önskningar, och avla på andra saker. Jag tror vi alla behövs, inte bara de som föder upp ponnytravare, utan även de som föder upp russ med andra mål också.

#81 Jag håller med dig helt och hållet. Russets bredd behöver bevaras. Men tyvärr är jag inte berädd att betala dom pengarna för att göra det när jag kan få något bättre ur travsynpunkt för samma pengar. Till travet vill jag ha så mycket "gratis" som möjligt med hjälp av stam och kapacitet. det är ändå svårt att få fram bra ponnytravare, det krävs mycket tid och kuskap. Sen spelar min ålder in i det hela också, jag är inte intresserad av att ha en häst som börjar gå bra om 3-4 år för då är jag snart för gammal för att tävla i alla fall. Och jag är berädd att betala för att få framgång.
# 82 Jag förstår dig också, och jag inser också att det finns olika talanger och att det finns de med mer löpskalle och så än andra. Problemet uppstår när det skiljer från att kunna sälja en fölunge direkt, för 40 000:- eller mer, än att stå där med ett annat, bra russföl, om än utan superstam för travet, som ingen är intresserad av förrän den är 3 år och inkörd, och då inte få mer än 15 000:-, efter tre år.
Det är det blir en svår ekvation, som jag hoppas att russet och russuppfödarna har råd att leva med om skillnaden kvarstår.
# 83 Problemet, som jag ser det, är att folk tror att bara om dom betäcker med en bra hingst så får dom en toppenavkomma. Det är inte med sanningen överrensstämmande alla gånger. För att få fram en bra travare, hoppare eller vad du vill så måste MAMMAN vara bra, ha bra stam och förutsättningar för att lämna den sorts avkomma som du strävar efter. Har du ett bra sto som förärver sig bra, så kan du i stort sett betäcka med en sågbock och få en toppenhäst! Har inte mamman visat att hon kan göra nåt eller är en pålitlig barnhäst, duktig i körning, eller vad som helst + har godtagbar exteriör, är det inte alls säkert att du kan sälja till bra pris.
En sak till, löpskalle eller vinnarinstinkt och go har alla hästar från början, men som sagt, dom blir vad man gör dom till, ända från början!
# 84 Är det sista riktigt sant? Jag hade gärna hoppats att det var så, men jag trodde i min enfald att det var det som skiljer dem åt, de riktiga stjärnorna mot de andra. Har de inte riktig löpskalle och vinnarinstinkt, kan de komma en bra bit på väg, men det är svårt att få dem att ta i det sista, lilla som behövs.
Tycker mig ha sett genom åren, att det skiljer sig ganska tidigt. En del föl vill ligga först och ta kommandot, medan andra nöjer sig med att spela andrafiolen.
Det är som jag har sagt om mina avkommor efter Welinda. De kommer kanske inte att vinna SM, men de kommer alltid att göra sitt bästa! (osmart att nämna det här nar jag har hennes söner till salu på annan plats… 
). De är nog för snälla. 
Nu spårade vi ur från ämnet!

#84 I princip håller jag med dig även om jag inte tror att det blir så bra med en sågbock…. Fixeringen vid hingsten är alldeles för stor innom ponytravet. Man måste se på hela konceptet. Sto, hingst, uppfödare, kusk och tränare. När allting faller på plats så blir det en stjärna.
Jerker Klang,

Tycker att vi själva har ett bra exempel här hemma som heter IJOR där hans mamma är/var en bra travare med bra stam Toffifee men hans pappa som är Tejas Monljus inte har förrän nu visat att även han kan trava.
Då Ijor är nog en av de mest positiva hästar jag har träffat på när det gäller träning och tävling, världens bästa löpa skalle vill verkligen vara till lags, men som sagt var lite sen/trög som 3 åring som jag tror hängde på hans utveckling och därför kom han ut väldigt sent som 3 åring och gjorde bara 3 starter.
Men som tog en fin 6:e plats i derbyt och visade att alla behöver inte vara efter samma hingst för att kunna trava bra och uppföra sig bra också ;-) Med tanke på att det var det snabbaste Derbyt som någonsin gått bland Kat Bponnyerna.
"Och hur många är det ungdomar i b-ponny ålder som kan rida russ. Och hur duktiga är vi russuppfödare på att hitta dem? Jag har då svårt, kanske kan teamet bakom Viking ponnystuteri ge några tips
"
Om nu det ær bættre priser inom ridning, varfør satsas det då sålite på att ta fram bra, ridna russ? De russ jag har, har jag køpt som føl och sedan utbildat. Kørningen klarar jag av men trav och ridning får jag ta hjælp. Jag skulle också behøva hjælp med att hitta læmplig ryttare till mitt russ, som nyss fått utmærkelse i dressyr.
# 88 Just det, "hjälp med att får tag på……" Det krävs en liten lätt ryttare för att rida in ett russ, och vissa av oss uppfödare är i den översta tyngre (!) medelåldern (!) och kanske inte har vare sig barnbarn eller små grannar som är intresserade av att rida! Köra kan alla!

Nej vi har inget patentrecept på hur man hittar små duktiga ryttare. På senare år har Jajja varit engagerad på en ridskola, där hon hittat några små duktiga ryttare, som varit villiga att rida russ. Hennes engagemang på ridskolan har även haft andra följder. Många av eleverna har även blivit intresserade av körning och ponnytrav. De senaste åren har ett gäng ridskoleelever åkt upp till Eskilstuna på ponnytravläger varje sommar, istället för att åka på ridläger. Flera har tagit ponnytravlicens. Ungarna tycker det är jättekul att komma till Knöppletorp och "leka" med hästarna. Tänk att få rida shettis även om man är för lång, eller rida tandem och kadrilj med russen, att få göra sånt som man inte har möjlighet till på ridskolan.
Vi har nog inte sålt några russ på grund av detta, men vi har skapat ett intresse för rasen.
www.vikingponnycenter.se

#89 Varför inte ge sej ut på en vanlig ponnytävling i hopp el dress. och "inventera"
Det är ju där alla duktiga B-ponnyryttare finns.
# 90 Vi har nog inte sålt några russ på grund av detta, men vi har skapat ett intresse för rasen.
Detta är ju det värdefulla i det Jajja gör och har gjort. Att öka intresset och kunskapen, och på så sätt kanske också lagt grunden till kommande uppfödare/domare/brukare, eller vad 17 som helst. Mer Jajjor åt russfolket! 
# 92 Instämmer!
#91 Rimligtvis borde alla som fått utmærkelse på sina treåringar visa dem i Falkenberg før att visa upp rasen før hugade spekulanter?
#62, #64, #66 och #67 Begära ett pris är en sak och att få ut det är en annan. Hur ser prisbilden ut för en välutbildat russ?
Hej, det var ett tag sen jag var inne här och skulle vilja komentera från min synvinkel ang priser, ni som känner mej vet hur jag resonerar… när jag säger att "jag lyssnar vid 35.000 i dagsläget, och är du rätt person, så kan vi prata", jag vet vad jag har i stam (unik) och matreal och skäms inte att sätta en utgångssumma på i det här fallet ett snart 4 mån. hingstföl OM, vilket jag inte tror, skulle bli aktuellt med en försäljning.Mvh Ingrid