Värdebokstav GII, G, GI...
Förklara skillnaden mellan dessa då man premierar ett 3-årssto. Är de poängrelaterade, och var går då gränsen? När kan hon höja dessa?

Ett treårigt gotlandsruss-sto kan aldrig tilldelas annan värdebokstav än G.
G, G II och G I är avelsvärdebokstäver som utdelas efter individprövning. Fyraåriga och äldre gotlandsruss-ston som visas på sommarpremiering och har fölat efter licensierad russhingst kan tilldelas G II eller G I om de uppfyller kraven (bruks- eller exteriöra meriter) - se Storeglementet, sidorna 64 - 67.
Avelsvärdebokstäverna A, ELIT och Super-ELIT utdelas efter avkommevärdering. A kan stoet få när hon lämnat minst 5 avkommor efter licensierad russhingst, med meriter enligt poängskalan i reglementet. För ELIT krävs minst 6 avkommor och för Super-ELIT minst 7 meriterade avkommor.
Länk till artikel om avelsvärdering av ston på SvRAFs hemsida.

Jag tycker mig nämligen ha sett det på SH´s Blåbasen-uppgifter, att 3-årsston fått kvalitetsklass I (GI) samma år de visats som 3-åringar (ibland). Jag hade också tolkat det så förut att de inte kunde få annat än G som 3-åringar.
Det har väl blivit fel i basen.

Det är inte lätt för premieringsförrättarna att hålla isär alla specialregler, alla raser har olika bestämmelser. Jag får varje år protokoll där det delats ut G I eller G II till treåriga russ-ston, som jag rättar när jag stambokför. Det är dock inte alla gånger ändringen läggs in i Blå Basen. Vid tveksamhet, slå upp i Riksstambok för gotlandsruss - den uppgift som finns där är den som gäller.
Fast tidigare kunde faktiskt gotlandsruss-ston få G I eller G II som treåringar. Jag är osäker på vilket år det ändrades, för fyra-fem år sedan kanske?

Ja, jag brukar slå upp i stamboken. Det ger en speciell känsla också att bläddra i den..
Men då vet jag att det står fel i Blåbasen i de fall det är utdelat GI eller GII som 3-åringar.
Ändrades inte det ihop med att AB inte delades ut till 3-åriga ston? Kom inte G samtidigt med det?
Nu har jag läst lite men jag undrar över GI och GII på äldre ston, min Wilda ska stamboksföras nästa år förhoppningsvis, hon har ju tävlingsresultat i både trav(dock blygsamma), lätt körning regional klass och dressyrvinst L:B. Var hamnar hon? Är I eller II "högst"?? Jag är lite virrig när det gäller detta….ursäkta 

G I är "högre" än G II.
Om man jämför med de gamla bokstäverna kan man säga att G I ungefär motsvarar AB, och G II ungefär motsvarar B. Typ.
Kan inte Wilda räcka till G I tack vare sina exteriöra meriter, hon har väl "- erhållit minst två guldplaketter, varav det ena erhållits vid lägst ett års ålder och det andra vid lägst tre års ålder, …"?
Wilda har erhållit sju guldplaketter, med lägst 41p(2ggr) och resten 42p. Hon var sex år då hon fick den första.
Då Monita premierades fick hon GI direkt och det var första året man kunde få det. Detta var 1999. (Hmmm konstigt det ser ut när man skriver det, men,men hon är ju född 1996 och var tre år då). I år var vi på premiering och då kunde man endast få G. Så något har ändrats i alla fall.
Jag påpekade ett fel för SPAF just om detta och de tog tacksamt emot denna information. Det är väl bara att säga till om det står fel någonstans. De flesta blir glada av att få hjälp (Finns naturligtvis undantag
)