skackellängd..
Ni som kör russ.. vad har ni för skakellängd på era vagnar??
Funderar på att skaffa russ, men kom på att då måste jag kanske köpa en till vagn (mindre populärt då jag redan har 3 st som okuperar gubbens garage
)
Så jag mätte skakellängden på shettisvagnarna och dom ligger på ca 150-155cm, tycker det ser tajt ut att få in ett russ där…(men vad vet jag, har aldrig haft russ förr!)

Vi har ca. 165 cm från skackelöglan och fram till vagnen, sedan beror det på hurdan vagn man har, hur lång ponnyn är och vad man har för sele.

Jag såg nämligen på en sida som säljer nya vagnar att russ rockarden hade 152cm långa skacklar.. och jag tycker det låter så kort, och om du (#1) har 165 låter det ju ännu mer skumt!

Det beror litet på hur skacklarna sitter också, har man dem högre upp och en riktig körsele så kan man ha kortare skacklar än om man använder lok/bröstsele eller travsele.
En rockard där skacklarna och sitsen är högre kan vara närmare än de traditionella rockarderna, då hästen kan få plats med bakbenen under korgen när den sträcker ut, i en låg vagn smäller hovarna i korgen istället… Svårt att förklara men jag hoppas du förstår:D