försäkring
Har fått en riktig chock! min ponny har en cysta i ett knä. Den är 12 år o vi besiktigade den då vi köpte den. Den har en bra försäkring o har aldrig varit halt från knäet.
Nu vid 12 års ålder har den fått problem, vi har gjort en utredning o såklart behandlat enl klinikens rekomendationer. Så kommer ett brev från Agria att de inte ersätter alls pga dolt fel. Vi har precis påbörjat behandling o kommer att fortsätta behandla om hopp finns. Men man funderar ju på om det är värt att ha sin häst försäkrad egentligen. Hovproblem täcker ju inte försäkringen heller. Egentligen borde man lägga undan pengar till veterinärvård.
Hur resonerar ni?

Har hört många som sätter in samma summa de förut betalat till försäkringsbolaget, på bank konto med bra ränta istället.
Funderade på det själv när min häst blev sjuk förra året. Jag la då ut ca 13 tusen på vård och mediciner, hade förståss ingen medicin försäkring. Detta var första gången han blev så allvarligt sjuk. Hade jag istället satt in 4000 om året (det är för alla mina hästar) hade det inte svidit lika mycket. Med tanke på hur sällan de är sjuka och hur gamla de är hade det ju vart några tusen nu… Har dock inte vågat ta steget än men tanken finns där.
Hoppas din häst blir bättre snart.
Inga hästar försäkrade…….
Resonerar som så att sparade försäkringsavgfter får täcka ev. vet.kostnader.i
Hörde faktiskt nåt liknande för lite sen…..
Ett försäkringsbolag ersatte inte kostnader för hälturedningar hos en viss veterinär………den veterinären är det ca 1 månads väntetid hos!!!
Kan det vara för att vi hästmänniskor har förtroende för den veterinären???
Har faktiskt inte heller hästarna försäkrade, av den enkla anledning att det blir för dyrt.
På alla dessa år vi behövt använda veterinär till något större så har det iaf knappt varit vad en självrisk skulle gå på.
Och enklare behandlingar är faktiskt inte så dyra att man inte kan stå för dem själv med de pengar man sparat på att inte behöva betala dyra försäkrings premier.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Har världens bästa försäkringsbolag, Gotlands Södra Härards Kreaturförsäkring, ett lokalt bolag som betalar 50% oavsett åkomma. T.o.m. vaccinationer… Skulle inte välja att vara utan försäkring. Men de bolag som snudd på aldrig betalar ut någon försäkring hade jag ratat. Agria är väl ett som man hört mycket sånt om tyvär.

Nu måste jag försvara AGRIA, har aldrig haft några problem med dem. Kanske för att vi alltid försäkrar våra föl direkt och inte byter bolag, har aldrig haft ett ifrågasättande från försäkringsbolaget.
Vi har alla hästar försäkrade till stor summa pengar varje år men bara i år har vi drabbats av skador/sjukdomar som krävt veterinärvård och bara ett fall som stod på klinik 3 dygn återbetalade nästan hela premien 
Skulle aldrig vilja vara i den situationen att behöva avstå behandling för att pengar inte fanns.
#0 Våran försäkring täcker i alla fall hovproblem med bla skoning på klinik.
Har funderat som #1 skriver men aldrig vågat.
När mitt sto drabbades av fång så blev det en del vetrinärkostnader genom åren och det jag fick tillbaka var nog lite mer än det jag betalat in genom åren, samt så hade jag råd att kremera henne då hon avlivades. När Amaretto insjuknade som fölunge blev det väldigt dyrt eftersom jag hade glömt att försäkra honom
.
På några år nu så har försäkringarna blivt mkt dyrare och självrisken mkt högre så idag kanske det inte lönar sig att ha dom försäkrade som förr. Att mina fortfarande är försäkrade är för att jag som sagt inte vågar annat och inte har råkat ut för att inte få tillbaka några pengar.
Jag har i alla år gått trygg med att de är ordentligt försäkrade. Därför kom detta som en chock, jag mår jättedåligt o tankarna bara snurrar i huvudet. Det som är viktigast för oss är att hästen får den behandling som krävs. Får ju ta lån för henne om det behövs. Försöker naturligtvis jobba extra för att klara det förutom min ynka syrrelön.
Man ser ingen hälta alls nu när hon går i hagen med sin X, hon rullar sig o leker med honom. Håll tummarna att hon har blivit bättre även i ridning på fredag ska vi till kliniken.
#5 det enda som täcker dolda fel är att man försäkrar när fölet föds enl Agria. Mitt sto försäkrade vi då hon var 8 år efter veterinärbesiktning o den andra som 3 åring, då täcker inte dolda fel. Ang hovproblem är det mycket finstilt(vis av erfarenhet).
#4 ska absolut kolla upp Gotlands"bolaget" tack för tipset.

Funderar allvarligt på att lägga undan till egen "försäkring" from nästa försäkringsperiod.
Agria har då aviserat följande:
ca 15% högre premie
Självrisken 2800:-+20% mot tidigare 2800:-
Ersättning från användbarhetsförssäkringen 80% av livbeloppet över 10000:- mot tidigare livbeloppet -10000.-
Har under de sex år vi haft hästar bara haft en skada där kostnaden överskred självrisken. Så på de ca80.000:- som jag på dessa år betalt i premier för våra hästar har jag fått tilbaka ca 500:-, med de nya premierna och ersättningsreglerna är det ännu mindre motiverat att ha kvar försäkringen.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
Ja man funderar ju, samma här o nu när man behöver hjälp så får man betala själv ändå. Vi har ochså betalt liknande summa redan, o nu ska jag säkerligen ut med lika mycket om hon måste opereras.
vi har våra hästar både livförsäkrade samt veterinärvård
#7 Hoppas att allt löser sig. Det räcker med att må dåligt över att hästen inte är ok, man vill inte ha mer att må dåligt över.
Har också "Gotland Södra"…..Kolla runt lite, kanske det finns några lokala djurförsäkringsbolag i era trakter som ännu lever kvar…..Det var jättevanligt förr med "kreatursförsäkringsföreningar"!

Är det okej för en fastlänning att ha sin försäkring hos "Gotlands Södra". Tittade på nätet när detta ämnet var uppe till debatt en annan gång och tänkte att försäkringsbolaget bara vänder sig till gotlänningar. Men jag kanske misstog mig? Vad säger ni som vet?
# 14 Jag kollade med dem för några år sedan, och det skulle gå bra då i alla fall.
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Jag har sagt upp min aförsäkringar hos Agria. Har alltid sagt att de är bra MEN nu höjer de självrisken men inte den in jobbade bonusen man hade!! Har man jobbar in full bonus står man ända med en hög självrisk, lurendrejeri enligt mig!
Dom blir säkert bara glada över fler kunder!

Är det jag som är dum i huvudet? Googlar på " Gotlands Södra Härads Kreatursförsäkring", men hittar inget matnyttigt. Finns det någon adress/webbsida/telefonnummer?

Någon som kan upplysa om hur man kontaktar Gotlands Södra Härads Kreatursförsäkring?
Gamla Grus har varit försäkrad hos Agria i alla år fram tills för två år sedan då jag valde att inte ha honom försäkrad längre pga av sin höga ålder, blir han allvarligt skadad så väljer jag att ta bort honom nu och inte utsätter honom för ex operation el dyl. Jag har alltså betalar Agria hans premie i ca 21 år och utnyttjat den EN gång…..

#19. jag har skickat ett telefonnummer via PM till dig. Tror inte att det finns ngn hemsida.