Riksfinalen i körning 2008
I helgen är det dags för årets Riksfinal i lagserien hos Vartofta Rid och Körsällskap.
Förra årets vinnare Johannesbergskuskarna är åter i final men denna gång med ett nytt lag bestående av ett halvblod, en fjordhäst, en arab och givetvis ett russ
Norrvedas Kanon som körs av 12-åriga Linnea Larsson.
Laget har som mål att genomföra och vara nöjda över resultaten, det är denna gång ett ganska orutinerat lag som får chansen att åka i år.
Mest rutinerad i gänget är nog 1 ½ åriga Lucas som gör sin andra Riksfinal 
Allt är nu packat och klart för avresa i morgon, själv får jag vara hemma och sköta ridverksamhet och de andra hästarna.
Återkommer med resultatrapport.
Lycka till alla som ska till Vartofta!

Ett stort LYCKA TILL och speciellt till Linnea!
Håller tummar och tår
. Lycka till 
Ett stort Lycka till!
Lycka till i helgen! Jag har själv deltagit i riksfinalen år 2005 med min varmblodstravare och laget fick då silvermedalj!
Tävlingsbanan var då Åkerbo.

Stort lycka till!
Lycka till!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
LYCKA TILL !

Ett stort lycka till!!!:P Hoppas det går bra!!

Har precis haft kontakt med gänget på plats. Resan har gått jättebra för hästarna även om det var långt att åka.
Uppstallningen för laget är i ett jättefint stall på Millomgården.
Nu i kväll har det varit banvisning av maraton och mycket diskussion om starten som ligger ca 3 km från tävlingsområdet. Det är tänkt att alla hästar ska köras förspända till starten längs en starkt trafikerad väg
Enligt tävlingsledningen får ingen häst transporteras till start, det ska vara lika för alla. Kan säga att det just nu är uppror bland A-ponny kuskarna vars hästar inte kommer att hinna skritta sträckan efter funktionskontrollen.
Så taskigt mot kuskar o hästar, lagserien ska väl vara lätt för alla nya, så kuskar och hästar kan få känna sig fram i en härlig sport. även fast detta är en final. och att sen inte göra så kuskarna hinner till start.
Det gör ju att banas längd plus framkörning till start blir 1.3 mil, hoppas inte för många kroknar, vanlig lätt klass är ju ca 5 km i maraton plus dressyr o precision.
Hoppas det nu går bra och ingen tar skada av trafiken och blir skrämd så det händer någon olycka.
Detta ger dålig reklam för tävlingsplatsen

Nu har jag fått en första rapport från tävlingsgänget idag. Alla 4 kuskarna i laget tycker att det är jättekul att få deltaga i en så stor tävling, de är helt eniga om att genomföra och ha kul men nån placering är nog inte att räkna med då rutin saknas för samtliga kuskar för den här nivån. Det är stor skillnad mot lokal lätt klass hemma i serien under säsongen mot denna final.
Dressyren är avklarad för Linnea och enligt Tess som groom gick det bra, det kliade dock lite i fingrarna på henne men denna gång får hon hålla sig tillbaka som groom och inte kusk.
Precisionen gick till en början bra men i slutet av banan trillade bollarna av konerna som Linnea körde på
Men som vi har sagt till henne ska man riva ska det vara ordentligt! Linnea är dessutom finalens yngsta kusk med sina 12 år.
Det är bara typiskt nu när Tess äntligen får grooma så finns det inte ens ett vattenhinder på maraton 
#10 Anledningen till att man måste köra sin häst till starten är att det ska vara lika för alla, men det är stor skillnad för en stor häst mot en A-ponny att skritta 3 km. I tävlingstempo ska detta ta 37 min (A-ponny), ekipaget ska enligt TR vara klara för start 15 min före start. Detta är omöjligt att hinna då funktionskontrollen ligger vid ridanläggningen och tid för den är 45 min före start.
Det finns inget i TR som säger att man inte får spänna från hästen efter funktionskontrollen. Tävlingsledningen höll på att ge med sig men en kusk som kör stor häst protesterade och krävde att de små ponnyerna också skulle kunna gå den sträckan.
Alternativt skulle man kunna flytta funktionskontrollen till starten men det gick tydligen inte.
Dessutom står inte hästarna på tävlingsområdet utan i stallar i närområdet.

Nervöst det här att vara på hemmaplan men nu har jag fått dagens rapport efter maraton. Ok då, jag ringde väl ett antal gånger till Anette för att få rapporter under tävlingens gång.
Det blev till att skritta fram till start, 40 min tog det. A-sträckan gick bra liksom D-sträckan i skritt. Det var denna gång tillåtet för groomarna att hoppa av vagnen på A-sträckan för att hjälpa ekipaget förbi läskigheter som kor osv. Tess sprang således framför Kanon bitvis, kraftiga uppförsbackar bevisade syrrans något dåliga kondition, tror nog att en kraftig träningsvärk är att vänta i morgon
Kanon pulsade in ngt lite högt men fick starttillstånd av veterinär som höll koll på ekipaget på hindersträckan. Linnea drog ner lite på tempot för spara hästen men ändå genomföra vilket de också gjorde. Det var lite slitigt för Tess i hindrena då Linneas nervositet gjorde att hon glömt bort alla vägarna i hinderområdena men i mål kom de nöjda och glada.
Det är starkt gjort av Linnea att genomföra denna tävling som har en mycket högre nivå än hon hittills har kört i år.
Nu väntas de hem någon gång i natt, förmodligen supertrötta.
Eftersom jag också varit på denna tävlingsplats i helgen så vill jag göra några rättningar. Från tävlingsplats till start var det inte tre kilometer, dryga två och på en bra slät astfaltsväg utan backar. Inte speciellt trafikerad, själv mötte jag tre-fyra bilar på mina ca 20 minuter det tog till start. Tävlingsledningen beviljade de ponnyer som ville ha god tid på sig till start att göra sin funktionskontroll tidigare så de skulle hinna. Tycker själv att det inte ska vara problem för de små att skritta ett par kilometer i lugn takt. Så här är det ofta på tävlingsplatser att man väljer att lägga starten några kilometer bort. Vi brukar lägga start A mer än två kilometer ifrån Ekenäs när vi har tävling och man skrittar dit på asfaltsväg. Vi har aldrig haft någon som protesterar över det, lika så är det så på andra tävlingsplatser runt om i Sverige, inget märkvärdigt med det.
Jag vill säga att det är utomordentligt välordnade tävlingar i Vartofta med superbra funktionärer, mycket hjälpsamma och en toppen anläggning. Var där två ggr förra året och åker mer än gärna dit igen, TACK alla arrangörer för en supertrevlig helg!
#10 Du skriver "i vanlig lätt klass är maraton ca 5 km", Vanlig lätt klass??? Det finns lokal lätt klass där maraton får vara 1 sträcka (E) eller tre sträckor. TR V mom 503, 1.3 eller regional lätt klass där maraton är tre sträckor. TR V mom 503 2.3
Denna tävling gick i lokal lätt klass och arrangörerna kan alltså välja en eller tre sträckor. Eftersom det ändå var Final så bör det vara snäppet svårare än vad man brukar köra på de egna serierna där man kör en sträcka då tävlingarna brukar ligga på en dag och det då endast är tillåtet med en sträcka. En skapligt vältränad häst klarar detta galant, gör den inte det så kanske man inte är färdig för att tävla.
Vill också säga att lilla Linnea var jätteduktig!!
¤14 Ja vanliga serietävlingar ligger ju vanligtvis på en dag har jag förstått, när man läser resultat, och visst är det skillnad på ca 5 km o 1.2 mil som det blev nu.
Är det då regnsjuka marker så kan det ju bli väldigt tungt även för en tränad häst.
Men va kul att ni som varit där är nöjda, för nöjda kunder kommer tillbaka och att det var bra vägar och lite trafik och att det var så bra ordnat med allt

#13 Grattis till ditt resultat!
Har också bara hört bra om arrangemanget i övrigt från vårat lag som är på väg hem väldigt nöjda efter helgen trots att de kom sist. De kunde glatt konstatera att nu har de ju chans att få köra final en gång till eftersom laget inte placerade sig.
Visst ska hästarna kunna skritta några km (enligt uppgift 2,8) extra, ja men det är ju stor skillnad på A-ponnyer och stora hästar. Nu gick det ju bra eftersom de fick göra funktionskontrollen tidigare än beräknat så att de skulle hinna fram i tid.
Lagserien är ju till för nya kuskar och då kanske inte alla har rutin på denna nivå, för många var det säkert första gången de körde 3 sträckor då det aldrig förekommer på tävlingarna i grundserien på hemmaplan.
Linnea är i alla fall glad över att ha genomfört tävlingen och fick pris för tävlingens yngsta kusk, hon är en enorm erfarenhet rikare och ser redan fram emot fler tävlingar.
Helena, vilket toppenekipage. Hälsa dom ett stort Grattis och säg att dom är jätteduktiga
.
Vad duktiga de var! Tufft, men det vrkar ha varit väldigt kul och lärorikt. Grattis för ett bra jobb!
#16 Tack ska du ha….ja, T och W skötte sig och det mesta funkade bra. Wilda var mer taggad än någonsin, hon har ju inte varit ute i år. Sparkade bakut fem-sex ggr på precisionen men det gick bra. Som tur var kom hon inte över linan. I maraton gick de som tåget, de är så med på noterna…..W står och småstegrar innan vi kommer iväg i starten, lite kul är hon allt…