cysta i baknä
Var på kliniken i dag. Kom hem med diagnos cysta i baknä o gonit, hästen behandlades med Coleston bifis, åb om 3v för ny behandling. Vet pratade om att man kan göra operation, men resultaten varierar beroende av vilken vet man frågar, jag uppfattade det som dålig prognos. Känner att jag nu inte uppfattade vad som sas. Har någon erfarenhet av cystor o dessa operationer.
Antingen ta benmärg o fylla igen eller spruta kortison under narkos. Jag är beredd att ge hästen allt, för det är vår livskamrat, men vill inte hon ska lida.
på jobbet har jag en sköthäst som opererat cysta i framkota med mycket gott resultat, han är nute på travbanan igen, vet ej var du bor men tycker du ska kontakta Vet, Fichenström på Bergsåkers kliniken i Sundsvall då hon tydligen är mycket duktig på detta , denna skada upptäcktes på Mälarkliniken , men dom rekomenderade Sundsvall och nämnda Veterinär
Är det Xento som har det? 
#1 De pratade om Mälarkliniken i samband med op, de kanske remitterar till Sundsvall? Tack, känndes skönt att höra.
#2 Scilla
#3 jag var så chockad i går, trodde de spruta med tuppkam?!Funderade på varför de inte spruta med cortison o försökte krympa den. Hittade inte Celeston bifas på Google heller, vad bra jag fick veta. Ska försöka ringa på teltiden, men det är inte förrens tisdag o man funderar hela tiden.
Hon visar ingen hälta på rakt spår o går i liten hage med en 30 årig shettis dam, det ser så fint o lungt ut o så vet man hur illa det egentligen är.
#4 Prata ordentligt med veterinären så att du får reda på precis hur det är, en cysta kan vara allt från en vätskefylld "knöl" till en malign (farlig) tumör av ett äggs storlek kanske. Dom har väl inte kollat och tagit prov på den? Så länge det finns liv finns det hopp! Jag håller tummarna!
Cystan är medfödd, en tillväxtrubbning. Vi har bestämt oss för att inte behandla henne , för hon är inte så dålig då en operation även den kan medföra risker. Hon visar ingen hälta vid böjning, inget på rakt spår. Busar med sin kompis i hagen, ligger ner, rullar sig. Försiktig igångsättning o inte några dressyr pass på böjt spår. Veterinären o veterinärass ingav stort förtroende, 3 veckors huvudvärk försvann.

Hoppas hon klarar sig bra. En trevlig fröken ju…!!
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Skönt!
Tack för bra svar o omtanke, betyder mycket när det bara snurrar i huvudet o man är ledsen o orlolig för hästen skull.