Era avelsston

#1 Det är bra gjort att ha fått vunnit 7 lopp och inte behövt gått fortare! :)

#2 De gäller att välja sina lopp 

Just nu har vi tre avelsston hemma:
- Tejas Monela 3165. e.Komet u.Anemona. Självklar stjärna! ELIT-premierad och 10-fölsdiplom. Monela har fått 43p som mest. 10p på skritten! R-BIS Guldruss. Fick i helgen 42p, 19år gammal! Klart guld i avkommeklassen. Har bla. lämnat 2gdk hingstar (Tejas Monljus/Tejas Monzun). Bästa travavkomma är Tejas Monita, rek1.50. Dräktig med Micklas
- Hults Pirita. e.Pirat Pan u.Ruffsi. Rek 2.05. Pirita har lämnat 2 föl, båda e.Tejas Monljus. Tejas Jarita f.05 40p(-07) och Tejas Pegasus f.06 38p(-06). 43p-BIS Guldruss. Dräktig med Micklas
- Tejas Monique. e.Drömprinsen u.Anemona. Rek.2.07. Fick sitt första guld i helgen-40p. Monique är betäckt och vi hoppas att hon är dräktig, även hon med Micklas. Det blir isåfall hennes första föl.
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
Vi har också tre ston som är betäckta, varav två konstaterat dräktiga. Dulilla Roll, Deli Ess och Lova Ess.

Även vi har tre dräktiga ston i år.
Wintra (43p) e. Silverboy u. Wiranda ue. Jucent är dr. m. Qum
Halla (42p) e. Kurant u. Hajdina ue. Haj är dr. m. Whisky
Lucia Bess (42p) e. Lucifer u. Dirina Bess ue.Marino är dr.m. Whisky.
Zoyerita är nu tagen ur avel för att ge plats åt "ungdomarna". Hon är för övrigt till salu till den som vill ha en snäll och vänlig barnponny (även nybörjare)som är snäll att rida och sköta.
Hjördis ska bli avelssto så småningom (typ nästa vår kanske…) men för tillfället är hon en kvinna i karriären!
Vad gäller hingstval, så hinner jag säkert ändra mig sjuttioelva gånger till innan det är dags, men jag funderar på Clant 454. Förhoppningen är att fölet ska bli en svart, relativt liten och ädel parkompis till Hjördis nämligen! :)
Här är två av mina avelsston, det är Linéa först och Parky efter.
Linéa 4471 e. Junisorken 484 u. Linnéa 2566 hon är betäckt med Vidar 521!
Parky 4556 e. John Russ 422 u. Maritza 2808 har föl i år efter Panter 593!
Har två ston till, det är
Silja GR 71 (dansk) e. Mosedragets Facio 420 u. Stickan 2637 och
Akleia (stamboksförs i år) e. Granit 368 u. Vicki Viking 2866.
Nästa år betäcks förhoppningsvis både Parky, Akleia och Silja!
#12 men Anna, har du funderat på Panter till Hjördis? Han är ju efter Clant om du tycker om honom, och jag tror väl att Panter skulle ge dig större chans att få en svart, hans mamma är ju också svart. Men Clant är väl bleksvart….med fux och gulbrun bakom.
Panters första fölungar i år verkar ha blivit bra! Åtminstone min Gwen är elegant och fin! Men inte liten. Men nu är hennes mamma ju också stor.
Annars, om det måste vara svart, så finns ju Nordman! Han är så lugn och rar och har dessutom ingen welshinslag…
Signe => Jag har funderat på Panter också, han har ju väldigt bra stam på mammans sida inte minst, men han står också som blsv i hingstlistan på gotlandsruss så jag vet inte rktigt om han ger enbart svarta barn?
Jag har för övrigt en massa favoritgrabbar - till exempel … Nestor är jag tex väldigt förtjust i, med min gamla favorit Jucent som pappa. Eller ska man ta en travpojke, som Ernst Rolf, Maxxum eller kanske Monljus? Eller Micklas, som får fina föl med Hjördis mamma Welinda? Eller kanske man skulle prova någon med lite annorlunda färg, som Guld eller någon av skäckarna?
Det slutar väl med att jag skriver alla namnen på varsin lapp, lägger dem i en hög och låter Hjördis välja en lämplig kille med tänderna! ;)
# 15 Nej han ger inte enbart svarta, för Parky fick ju tex. en ljusfux, och det gjorde brune Liljekonvalj också. Men fick inte Pamilla en svart? Det tror jag. Så han lämnar svart i alla fall. Och Hjördis är ju själv svart och har svarta föräldrar, så det finns väl en bra chans i alla fall.
Ja Nestor tycker jag också ser grymt fin ut på bilderna jag sett! Det finns många bra möjligheter! Så spännande att välja hingst. Jag har också mycket att fundera på om jag ska hitta lämplig partner till hela tre ston nästa år 

#15 Om Hjördis ska få lika många föl som mamma hinner du pröva allihop. Någon gång ska det väl bli svart?
Reko => Jo, det så klart! =)
Men jag har mina hästar inackorderade, och det begränsar antalet - så det blir nog bara det här fölet och kanske något enstaka till så länge.
Det kanske går att få ställa sig i kö för en beställning?

#1 Vilken läcker färg ditt sto har!
Vi har för närvarande 3 st russ avelsston konstaterat dräktiga (den fjärde tog sig antagligen inte), och ett kaspiskt avelssto, antagligen dräktig. Det betyder en massa fina bebisar nästa år om allt går väl. Vi var tvugna att stycka en död fölunge hos min bror, och den mamman i sin tur fick adoptera ett stoföl som han fått 3 dagar tidigare då dennas mamma inte ville ha något föl utan ville ha ihjäl henne. Det här ärförsta gången på 30 år vi råkar ut för något av det, och då fick vi det på en gång…Men man kan ju samtidigt säga att det måste ha varit någon mening med det eftersom att vi lyckades ge det sto som ville ha ett föl ett föl, och det föl som ville ha en kramig mamma en mamma…
Man vet aldrig hur det slutar, men man hoppas ju att det ska gå bra. Min brors ston som är nämnda är varmblodiga travare. Jag tror att det har med saken att göra. Man har inte prioriterat att de naturliga modersinstinkterna finns kvar inom aveln, likasom man inom hingstaveln inte bemödat sig om att reproduktionsdriften finns kvar hos hingstar då man lika gärna betäcker artificiellt. Det är ingen avel jag önskar våra kära russ…

Gnista
E Granit368 Rek 1.48.9 U Tequila2772 Rek 1.49.5
Gnista har 41p på utställning och även hon Diplomsto
Hon har 3st avkommer Inca 41p, Izor 2.03, Ilectra 1.55 i rek.

Vi har betäckt tre ston i år(nytt rekord sedan 1997)
Solos Myria är betäckt med Allgunnens Yes
Solos Sigrid med Gumino
och Mimmi med Smedens Remington
så vi hoppas på tre fina föl till våren.

Avelston hos mig
Gera 3500 e.Othello G 431 u.Linnea 2566 ue.Hubertus Diplom AB Premierad
Karismas Miss Universum 30-95-5553 e.Komet 338 u Naima 2496 ue. Hubertus Diplom trav rek 2.03.9 Skall stamboksföras på Jälla 25/8
Karismas Lilla Anna 4029 e.KarismaDr Dolittle 485 u Naima 2496 ue Huberus Prmierad 39p guldbelönad på utställning
Qurry 30-04-009 e.John russ 422 e.Brickan 3653 ue Kanel
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vi har följande russton till avel:
Imma Vips 4065 e: Primat G 444 u: Solglimt 3018 travrek 2,23, monterek. 2,06 Prem. B ue: Hubertus 299 A-prem. 38 p utställning, trav rek. 2,20. Premierad B.
Bläcku 30-04-8975 e: Timon G 533 Prem. GI u: Allgunnens Gloria 2700 40 p utställning, B-prem. ue: Furir 354 B-prem.. Skall premieras och stambokföras d. 24/8 Enköping.
Andromeda 30-04-0967 e: Allgunnens Opal G 428, Elit u: Melissa 3954 dpl ue: Nomad G 424 Elit. Skall premieras och stambokföras 24/8 Enköping
Meiram 30-04-0969 e: Allgunnens Opal G 428, Elit u: Rissa dpl, AB-prem. ue:O´boy 291 B-prem. Skall premieras och stambokföras 25/8 Jälla.
Beatricia 30-04-0965 e: Allgunnens Opal G 428, Elit u: Felicia 3423, dpl. AB-prem. ue: Manus G 419 B-prem. Skall premieras och stambokföras 25/8 Jälla.
Blivande avelsston:
Conelia e: Nicolas G 423 B-prem. u: Felicia 3423, dpl. AB-prem. ue: Manus G 419 B-prem.
Floxa e: Duktig 568 Prem. GI u: Pella 3201 A-prem. ue: Inter 380, Elit.

#31 Timon 533 hetre bara Timon han har ingen bokstav efter sitt namn Lycka till
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Vi har några en bunt russton i avel här kommer presentation på den första 
Ragusa 3663 f-1993 A-Prem e. Ripadals Jecell 382 u. Ripadals Rebusita 2537 ue. Rebus 224
Ragusa är guldbelönad på utställning , hon är nu dräktig med Allgunnens Yes 560.
Ragusa är mamma till Karamellen (f-00) rekord 1.52,6. Ragusas dotter Rigi (f-99) har ett rekord på 2.09,7. After Eight (f-02) som på tävlingsbanorna går under namnet Mr After Eight har efter ett fåtal starter rekordet 2.15,9. After Eight visades dessutom på russutställning den 6 augusti-06 och erhöll då 39 poäng. Senaste debutanten på tävlingsbanorna är 4-åriga Haribo som debuterade på Gävletravet den 6 maj-07 på tiden 2.23,0.

Avelston hos mej
HURRA 3449 e. Kurir G 396 u. Hedda 3059 ue.Redde 327 AB-prem 41p, mamma till Hubbe 537 40p 2,09,1 o. Hallå 42p. Betäckt med Ruton 513
ZENITA 3709 e. Nomad G 424 u.Telly 3046 ELIT ue.Kanyl G 399 uu.Pelly 2759 Super ELIT, AB-prem. 40p. mamma till hingsten NG 025 Difus godkänd i Norge, Zenita har samma mamma som Uron G 493 43p 1,49,3 och XL 507 43p. Betäckt med Major G 418.
ROSITA 2374 e. Sverker 249 u. Russett 2254 ue.Marcolo 238 A-prem. 10-fölsdiplom. mamma till Rosanna 3492 e. Ponte 230, 1,52,3. Rosita är inte i avel längre.

Våra avelsston:
Enets Ronja 3850 e Taktik G 480 u Mona III 3452 ue Allgunnens Opal G 428. Diplom. Betäckt med Lon 483.
Ramilla e Nordman 569 u Pamilla 3473 ue Birk 447. Diplom. Betäckt med Enets OP Andersson 604.
Vi har även 3 blivande avelsston:
Lindi e Duktig 568 u Liana 3326 ueInter 380
Deona e Duktig 568 u Leona 4127 ue Juventus 468
Lojstastar e Duktig 568 u Smilla 3874 ue Kanel 442