Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1486 ggr
crazycattiz
0

Föl som rymmer

Sune har kommit på att han kan rymma och mina ideer har tagit slut på hur jag ska stoppa honom.
Han går i en hage med 5 elrep och det är ordentligt med ström i samtliga, fri tillgång till mat.
Någon som har ett tips på hur man kan få honom att förstå att man inte ska klättra igenom staketet?

Christina-Lundberg
0

Hej…

En utbrytar kung:))) blöt ner honom ordentligt och lura honom mot strömmen - så han tar i tråden. Då brukar de få en kyss som heter duga. Man kan även fästa metallantenner på nackremmen på grimma (ser ut som ett utfo), så när de tar i staketet blir det inte kul. Man kan även sätta antenner från käkremmen och nedåt - detta gör att han tar i när huvudet ska över…

Du förstår säkert vad jag menar. Det är inte en g-russfölunge längre - det är ett ufo-russ:OO

StuteriSolo
0

Är strömmen ordentligt kontrollerad? Har man 5-8000 volt i tråden och fem trådr så tror jag ingen ponny ens vill försöka smita ut. Nedersta tråden borde då sitta på tjugo cm och sedan har man ca. 25 cm mellanrum.. Är det riktigt med ström kan det vara så att fölet inte jordar för det är torrt t.ex. Då är det bra att blöta ner som #1 säger.

Kolla strömstyrkan i tråden, inte bara att det funkar och häll sedan en hink vatten över fölet :D

Tusen
0

Vi har också haft ett rymmande föl. Numera är hon 3 år och vi hittar henne fortfarande utanför hagen då och då. Men då hon aldrig springer bort från hagen har det inte varit några större problem sedan hon som 1-åring smet och ramlade ner i vår pool en kall höstdag.Vi trodde att han hade fått sig en läxa men inte då. Redan två dagar senare stog hon utanför hagen igen. Dock står hon alltid precis brevid staketet fast på fel sida.

Vi rakade henne ordentligt över ryggen och på halsen som 1- och 2-åring. Det var det enda som hjälpte. Hon var (och är) en baddare på att smita mellan trådarna och elpulsarna i tråden. Det går blixtsnabbt.

crazycattiz
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har över 6000 volt i trådarna (mätaren går inte högre än så). Fattar inte vart han tar sig ut, det är ca 20-25 cm mellan tråddarna, dock något mer mellan de två översta.
Förut hoppade han ut och in som han ville verkar det som, nu efter tre dagars ombyggnad av hagen verkar han dock bara ta sig ut så jag kanske är på rätt väg ;)

MagganS-B
0

Har hört talas om russ som lägger sig ner och kasar ut! Kluriga är dom i alla fall…..