godmorgon måndag 1 september 2008
Äntligen har förkylningen gett med sig! Fy sjutton vad jag avskyr att vara sjuk! Å andra sidan - nu är jag tvungen att kliva upp och gå till jobbet och det känns sanslöst jobbigt så här på morgonkulan.
Tur att kaffet är gott, hundarna redan rastade och lunchlåddan färdig!
Hoppas att ni får en bra dag i dag, allesammans!
På bilden: En kompis till mig tog en bild på Gerda och en av hällristningarna i Ponnyhagen för ett par år sedan. Jag tycker den är så fin! Och visst är det häftigt med hällristningar? Hälsningar från människor som levde för länge sedan, som vi fortfarande kan läsa. Tänk alla våra SMS - de finns ju oftast inte ens kvar i en minut efter att vi läst dem …
God Morgon alla!
Ny månad, nya utmaningar……I dag på min "lediga" dag blir det att ta vara på massor av ren tvätt, tvätta lite till, städa, åka till Visby efter skivor och mer färg till nya stallet mm. mm. Solen skiner i alla fall, så det ser ut att bli en jättefin dag! Allting går ju lite lättare då! På bilden ser ni hur det såg ut på gården i fredags efter trädfällningen, men nu är allt borta och uppkapat till ved! Resten ligger i en av hästhagarna för att eldas vid regn och rätt vind!
Ha en bra dag alla!
God morgon! Full fart på morgonen när alla ska iväg. Hästarna är vattnade och nu är det arbete med planering och så går jag och rider med en elev. Hon rider alltid russ så klart!!
God morgon!
Förvånadsvärt pigg efter en helg på rull, med premieringar i två dagar. Jag brukar alltid bli "baktrött" efter en sådan här helg, men än så länge känns det som vilken morgon som helst. Måste vara Norrlandsluften och Pernilla J:s goda scones i går morse, som gjort susen! 
Pontus har gått iväg till skolbussen, och jag ska ta och göra klart det som skall med posten idag. Jag säger som jag har sagt förr, lantbrevbäraren är världens bästa service!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Morgon där ute tror det varit frost inatt för jag vaknade av takdropp. Fösta svängen med alla djur klart, undrar om det är roligt att skura efter valpar? Skall strax bege mig till ridhuset för en sväng me Qurry till kvällen valpkurs Kanske hinner vi pressa lite halm där i mellan Ha det gott där ute
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

Godmorgon i landet!
Här strålar solen från en klarblå himmrl, och det är hela sex grader varmt, ingen nattfrost idag iaf! Vi fick hem fyra av hästarna till sjöhagen igår, ska försöka få hem de övriga tre ikväll. På dagens schema står leta efter stängselprovaren, jag vill hemskt gärna veta att det är rejält med ström i staketet innan jag släpper ut mina unghästar i hagen. QP har ju bara gått på fårnät..
Morron
Skapligt väder idag, av hö körat igår blev det intet. Det var så fuktigt hela dagen, ingen sol ingen vind alls….typiskt! Men på eftermiddagen beslutade Ove sig för att plasta istället så det blev 31 bollar till slut. Ja, funkar inte det ena får man göra det andra…….tur att man kan ta tillvara på vallen i alla fall på något sätt.
Ha en bra dag allihopa

God morgon! Uppehållsväder, 12 grader och rätt molnigt i Leksand. Jag ska rappa på och plocka in tvätten som jag glömt ute i snart två dygn, den behöver ingen ytterligare sköljning. Har varit upptagen av att städa och baka och fara på premiering.
Igår kväll lyckades jag äntligen komma in på Mamma Mia. Tredje försöket gillt! Ett par timmars härlig underhållning och verklighetsflykt, och oj vad jag blev imponerad av Meryl Streep som jag tyckte lyste hela filmen igenom. Att hon är en utmärkt aktris visste vi redan, men hon kan ju sjunga och dansa också. Jag sjöng inte (har inte hennes talang om man säger så) men visst gnolades det i bänkraderna när dänga efter dänga avverkades.
#0 Vilken kanonbild - den illustrerar liksom det där jag brukar tjata om att russen är vårt levande kulturarv med anor från vikingatiden.
#1 Oj vad annorlunda, kan tänka mig att du får det väldigt ljust och luftigt nu.

Jag sitter här en liten stund innan jag ska gå ut och mocka och ställa mig och sko. Yngsta dottern är hemma för att hon hade lite ont i halsen.
I övrigt sitter jag och drömmer lite om hösten…Både Cherie med stofölet Sheriam (e: Hadar), stoet Ada med sitt föl Ariel (e: Djazz) kommer att komma hem till oss! Minisen Valborg ska flytta till Therese istället. Det passar bättre för oss båda med våra avelsinriktningar och rasintressen. Jättekul!!
I örigt går allt sin gilla gång. Pojkarna kom hem från betet igår för att stanna hemma nu. Nu väntar körningen med dem. Det blir sadelvänjning på korsningsstoet, tömkörning och annan hantering.
Fölmönstringen på Skansen bokade jag av. Istället kommer jag att visa dem på Ljusterö i höst (oktober) då de kan åka utan sina mammor. Det blir lättare.
Ha det gott!

#8 Åååh, ska du få hem vackra Ada… lyllos.

Godmorgon!
Lite seg idag efter att ha varit på tävlingar på mantorp idag. Troll Twix tog sin tredje raka och även om det hängde upp sig så det inte blev en fjärd oxå får man vara nöjd. Ett makalöst russ TT. Har precis anmält Monljus och Gordon Rex till Åby så nu blir det tävla av även nästa helg….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
# 7 Luftigt var det ja……dom tog av lite vind också! Men blir nog snyggt med syrénhäck i stället! Eller menade du stallet?

God dagens!
Solen skiner för fullt och det blåser friskt, perfekt att gubben fick slagit vallen i lördags så nu kommer snart en rullare å plastar in…
Får nog köpa halm som kompletterings hö för jag tror att balarna har för kraftigt gräs för russen.
Har beställt uljud till Gnistan och Hildur så man säkert vet om de är dräktiga och kan fodra därefter. Hunden Melvin ska oxå följa med till vet för han vill klia sig i rumpan så mycket.
Jag såg oxå Mamma Mia i helgen och jag kom på mig själv flera ggr att jag nynna,vissla och sjöng med…. Filmen var jättebra, har ni inte sett den så gör det. Jag rekommendrar den varmt.

God dag! Vilken helg!!! Fick ju hem svägerskans halvblod (3 år) i fredags. Vi valde då att ställa in alla hästarna i nya stallet så de fick spana på varandra under natten. Men vad Chirak hotade med under natten kan man ju undra… Lät den stora se sig om själv i hagen först så han skulle se vart staketet fanns sen hämtade jag Chirak… Då blev Q så rädd att han for som en jojjo i grimskaftet så vi släppte för att inte bli skadade. Chirak kom aldrig i närheten ens, Q drog i 220 knyck rakt igenom staketet och ner mot sjön. Till vår fasa skenade han rakt ut i graven (diket) och blev liggandes. Hade både vetrinären och brandkår på telefon, båda var på väg. Efter 45 min kämpande kom brandbilen. Då tog han sina sista krafter och klev upp utan hjälp. Helt oskadd!!! Otroligt. Nu har vi gjort en egen hage brevid mina hästar så han kan se dom. Har även promenerat tillsammans. Stackarn, får panik för ett russ men var tämligen lugn när han låg i graven. Har aldrig varit med om nått liknande. Suck, tips på hur vi ska göra när vi släpper ihop? Har tänkt släppa in en i taget i hans fålla till helgen. Den enda som inte bryr sig är mitt 3 åriga sto. Vallackerna springer utmed staketet och gör utfall mot Q, men nu verkar han inte panikslagen iaf…
Sorry för det långa inlägget, var tvungen att få skriva av mig lite.

God eftermiddag!
Började morgonen med att gratta sambon som fyller år idag, har tillbringat resten av dagen på museum med tre klasser och tittat på gammalt hantverk. Tänker avsluta med att åka och hämta de som vi skulle hämta igår. Hämtning av unghästar stod inte i grannens agenda
påstod han igår. De har också ett sto på bete och som står hos oss annars, vi körde dit och de skulle hämta.
#6 plastbollar blev det hos också iår, hö får vi köpa istället gör ju av med mer än vad vi får på den egna marken.
#0 Bilden är underbar!
#8 Spännande, det låter ju som ett bra byte det där…
Jag passer hus och djur för mina föräldrar som är på semester, en vecka har gått och de kommer hem på torsdag…Ser fram mot det! Det är rätt mycket jobb med 60 gäss som ska släppas ut och in och mockas efter dem, och så två hundar och fyra valpar som det är full rulle på. 
Korna och hästarna är de lättaste att sköta om, de ska ju bara ha vatten, maten hitter de själva i hagen, tack och lov.
Idag var det inte så bra för jag såg att Molly (hund) hade dödat två gäss
Så nu blir min mamma väl arg när hon kommer hem….