Är denna vagn godkänd??
Hej! En fråga, jag har hittat en ganska fin rockard och min fråga är hur vagnen måste vara för att vara godkänd att tävla körning med? Denna vagn är 125 m bred från yttersidan på hjulet till den andra yttersidan på hjulet. 150 cm skaklar från sista plankan på fotkorgen. Ingen fjädring. det finns svängel. Tänkte tävla med en b-ponny 128 cm i mkh.
Någon som skulle kunna hjälpa miig med detta??

Gå in på kuskringen.se och kolla tävlingsreglementet, där finns exakta regler…

Som sagt, i TR står allt, även om det kan vara svårt att hitta. Det ser dock ut som om din vagn är godkänd för tävling i lätt klass. Den måste vara minst 125 cm bred, och det mäts från utsidan av hjulen, väga minst 90 kg för b-ponny enbet och ha svängel. Skakellängden är svårt att säga något om, det beror på hur det ser ut när man har hästen förspänd. Jag vill ha så kort ekipage som möjligt, utan att hästen riskerar att få vagnen på sig i nerförsbackarna.
Är vagnen din eller ska du köpa den?
Visst menar dem att spårvidden är från yttersiderna på hjulen och inte innanför de så kallade spåren?

Spårvidden mäts på utsidan av hjulen, annars får man problem när man kör precision :D

Nej, spårvidden är den bredd du behöver för att komma fram. Det är utifrån den man lägger till 30 cm för att få bredden på precisionshindren.

Den ser ut att kunna användas i körning men den måste väga minst 90 kg (utan kusk o groom) i maraton momentet.