Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 868 ggr
GAJarhult
2008-08-29 00:17
0

Benställningar

Ben: Framben godtagbart korrekta, torra med väl markerade framknän, starka inskeningar, korta starka skenor.

Bakben godtagbart korrekta, torra med välmusklad skank. Lagom vinklade, starkt inskenade hasar.

Välformade hovar med god hornkvalitet.

Så står det i rasbeskrivningen.

Vad menas med "godtagbart korrekta" ?

"korta starka skenor" ?

"starka inskeningar"

"välmusklad skank" ?

" Lagom vinklade" ?

" välformade hovar" ?

" god hornkvalite" ?

Är det inte så att det står som att att man som betraktare kan tycka väldigt olika….?

GAJarhult
2008-08-29 13:44
0

Många har ju disskuterat benen i annan tråd… Förklara hur de ska vara? Vad var bättre förr å vad är bra idag? Vad är det vi ska förbättra?

StuteriSolo
2008-08-29 13:52
0

Med "godtagbart korrekta" måste ju menas att man kan ha en något uttåad benställning, utan att för den skull få avdrag på poängen, det kanske bara syns när hästen rör sig att den är t.ex uttåad på en fot, men när den står still syns det inte. Det händer säkert att rus är ntåade också, men jag tror uttåad är det vanligaste :D

Kajhugo
2008-08-29 13:55
0

Tycker utåttåad är helt okej iaf om man vill ha en travareGlad, gärna en med lite raka haser också allt för farten skullGlad

SigneK
2008-08-29 14:53
0

Överhuvudtaget är rasbeskrivningen ju lite rolig, alltså det är väldigt mycket "godtagbart" och "lagom" sånt som man egentligen kan tolka hur som helst. Men det är självklart svårt att skriva en sådan rasbeskrivning och det är inte för att jag påstår att jag kunde skriva den mycket bättre. Skrattar bara lite åt den Flört

MagganS-B
2008-08-29 19:27
0

Många russ var uttåade förr, men i dag ser man det sällan mer än hos en del föl de första veckorna. Hästar som tävlar mycket i trav kan när dom blir äldre bli en aning uttåade också, beroende på hur noga hovslagaren är……

Tycker det är lite kul med det där med hornkvalitén, lyfter domaren och kollar om hovarna är mjuka eller hårda?????Oskyldig

Mixie
2008-08-29 20:25
0

#3 En travare vill man väl ha inåttåad?? I alla fall jag, då unviker man att dom slår sig på knäna :)

//Mickan

ryttarn
2008-08-29 21:01
0

#6 men då slår dom sig på kotorna istället….

Tror att en så korrekt besnställning som möjligt är bäst för en travare, sedan är det ju hur mekaniken fungerar som oxå är avgörande….

Självklart blir en rasstandard ganska subjektiv, hur skulle den annars se ut, Tillåten tåvinkel mellan x och -y grader, skenorna skall vara z% av mankhöjden osv osv. Dommarna skulle få stå med skjutmått och vinkelmätare och det skulle ta en timme att bedömma ett russ….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

RC71
2008-08-29 23:12
0

#5 Hur menar du att domaren skulle kunna avgöra det genom att lyfta hoven? För övrigt så är många russ jag träffar i jobbet mer eller mindre fransyska.

MagganS-B
2008-08-30 10:31
0

# 8 Ja, det var just frågan…..hur kan dom bedöma det? Många russ är lite fransyska, men jag tror att det var värre förut, nu är man ju mer medveten när man avlar……

Hagelberg
2008-08-30 11:13
0

#8 Jag undrar om de blir fransyska när de blir gamla/äldre, stämmer det? Att de varit ganska korrekta som unga men med åren blir de lite utåttåade?

RC71
2008-08-30 11:34
0

#10 Nej. Fölen är mest fransyska. När dom sedan växer och breddar sej i bringan osv så brukar dom bli mer korrekta. Däremot en tåtrång fölunge blir värre med åren om den inte får hjälp med sin felställning före tre månaders ålder.

MagganS-B
2008-08-30 23:09
0

# 10 Det stämmer! Finns flera exempel på det, man ser det mest hos dom som travar. Russ som varit helt korrekta som 3-4-åringar, men när dom blir 10-15 så är dom lite fransyska!

# 11 Fölen är också fransyska, det är jättevanligt, men det brukar fixa till sig efter hand när dom växer "i sej".

ryttarn
2008-08-30 23:19
0

#10 Enligt min hovslagare(hon är väll iof jävig) skall en äldre häst inte behöva få ändrad benställning om den är skodd rätt hela tiden….

#11 Alltid viktigt att låta kunnig hovslagare kolla över benen på fölen tämligen tidigt.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

RC71
2008-08-31 00:01
0

#12 Enda gången jag sett det är när ponnyer tappat vikt och muskelmassa och därmed blivit trängre i bröstet än vad dom normalt är.

MagganS-B
2008-08-31 09:30
0

# 13 just det skrev jag högre upp……i # 5!

# 14 Ja du ser det inte på feta hästar, där försvinner alla fel! Skrattande