God Morgon 2008-08-28
Morgon där ute regnet strilar ner och det är +16, himlen är lika blyertsgrå som min valp Hösten är ju här men jag hade velat stå på balvagnen och tittat på de fina färgerna men dagen får väl vara grå då. Var till ridhuste igår kväll och skall dit kl 9 dax för Qurry att bli stor och göra lite nytta fast hon och jag har lite olika tankar om det
Ha det gott där ute och grått är ju en fin färg eller?
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Morrn!
Regn i luften även här, och jag som skulle behöva hänga tvätt, typiskt!
Jobbardag förstås, sedan är det fotbollskola på eftermiddagen med Elan.
Ja, det blir nog kväll idag också!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
Morning! Här är det avstamp för heldag med klassen ute i Kapellskär med metning, undersöka vattendjur och biologiundervisning. Sen blir det kvällsgrillning med föräldrar och syskon.
Ha det gott!
Morron!
Regnat har det gjort igen, minst 10 mm! Blåser gör det också, får se om det går att få ner dom stora träden på gården i dag…..
#2 Låter skönt med grillning i Kapellskär…….hoppas ni får fint väder!
Nu öppnade sig himlen, på min tvätt igen….
Hoppas ni slipper det här regnet, Croneld!

Godmorgon i landet! Här har det hunnit regna ett par mm redan, och idag var jag tvungen att tända i köksspisen, det är inte varmt efter tre dagar utan sol. Gräset på väg till vedboden går i midjehöjd, så jag blev rätt blöt inan jag fått in litet ved…
Idag är det datorjobb på fm, och butiksjobb på em. Svärmor bjuder på mat ikväll, surströmming för de som tycker om det, och vanlig mat för oss andra.

#4 …men det finns torktumlare!
Vi har inte bättre väder än någon annan, och väntar på att kunna köra en andraskörd med hö. Det skulle behövas för att säkra behovet. Ser dock lite blött ut!
Har för en gångs skull chans att sitta vid datorn ostörd en stund. Sonen är på dagis, så jag har tiden för mig själv fram till lunch. Känns konstigt och tomt, men jag får mycket gjort. Ska gå ut till stallet och lacka nya selhängarna (ska bli underbart med ny selkammare och tio nya hängare), innan dammsugaren ska få arbeta. Hade även mäklaren ute för värdering av lillhuset igår (inte det vi bor i), så nu blir det även lite jobb och så där innan försäljning. Önskar att det kunde komma dit en russmänniska med lämpliga barn…
# 8 Vill inte ha någon sådan, kör vindtorkat, och då får man ta en extra sköljning då och då!
bubbe => Synd jag inte kan flytta! Hade gärna bott grannar med er!
I övrigt är det ett elände här. Jag är superduper förkyld och missade dessutom uppkörningen i går. Själva körprovet gick bra, men jag blev underkänd på säkerhetskontrollen - missade att göra en grej som jag aldrig fått lära mig at man ska göra … *suck igen*
Vad gör man? Vänar på en ny tid, förstås … BLÄK! Behöver dock bara göra om säkerhetskonrollen, itne själa uppkörningen som tur är.
Nu ska jag plocka lite i vardagsrummet. Orkar liksom inte göra något vettigt alls mer än kvida och snyta mig var tredje minut - och så nysa förstås … ATJIIIOOOOO!

God middag!
Uppehåll över Hudik för tillfället, lite less på regnet eftersom vi slog för hösilage häromdan när prognosen var att vi inte skulle få regn, och gårdagen bjöd på skurar hela dagen och även inatt.
Har plockat i ordning inför nästa vecka i slöjdsalen på den mellanstadieskola jag mellanlandar i en heldag i veckan och två pass med högstadiet när de inte får plats uppe i sin skola. Är på väg upp för lunch och fortsatt plock i högstadiesalen. I e.m. åker delar av familjen upp till Wången det börjar kl. 8.00 där så de hade behövt åka mitt i natten annars.
#9 Är också en sån som vindtorkar fortfarande, det luktar så gott om tvätten.
Ha en bra fortsättning på dagen!

#10 Du får inte ha med en lapp om vad du ska kolla när du gör säkerhetkontrollen?
VeronicaP => Vet inte, jag hade ingen lapp i alla fall och ingen sa att jag fick ha det, så …
Jag trodde dessutom att jag kunde det som ett rinnande vatten. Brukar tänka på den innan jag somnar på kvällarna, precis hur jag går runt och gör alla grejor osv.
Men ingen hade berättat att jag skulle pumpa ur all luft ur tankarna med bromsen och sen vänta medan kompressorn fyllde tankarna igen. Jag HADE dåligt med luft i tankarna, påpekade det och att lampan lyste, så jag stod still med motorn på och fyllde tankarna en bra stund innan vi åkte, MEN det var aldrig så lite luft i tankarna att summern ljöd …
Min kompis som körde upp för några veckor sedan behövde öht inte göra den grejen, och glömde dessutom en del av de saker som jag gjorde - hon blev godkänd ändå.
Lika inför lagen och samtrimmade tjänstemän hos Vägvärket? Glöm det …. *f*rbannad är bara förnamnet*
Tråkigt Anna, men du kommer igen nästa gång, eller hur, krya på dig!!

#13 ok , jag håller nämligen på att ta C körkort har ju klarat uppskrivningen men har körningen kvar , jag är ju mest orolig just för den muntliga säkerhetskontrollen kan man väl säga, jag har hört något om det där med tankarna också , men oftast så går det ju inte att köra iväg om det är för lite luft i tankarna. Nä men för jag har hört olika just om att man får ha en checklista med sig så att man har kollat allt.
Det värsta med C tycker jag är att man kan få förklara bromssystem, fälla hytten osv hm hur många tror ni lagar sin lastbil själv om de skulle få stopp på en väg ;-)
Samma för mig! :(
Ljuder summern, och man har för lite luft i bromssystemet, inte f*n gör jag nåt åt det.
Jag stannar direkt vid vägkanten, ringer trafikledningen så de får komma med en ny buss, och sedan är det verkstans problem att lösa det hela. och de VET hur man gör!
Och kör jag turistbuss ute i Europa gör jag likadant, men ringer den bussmärkets servicekontor. Det finns ett otroligt väl utbyggt servicenät för långfärdsbussar över hela Europa, och alla nyare turistbussar är anslutna till det via en försäkring.
Det fånigste av allt är att det mekaniska i bussen intresserar mig och jag kan både bromssystemet och motorn som ett rinnande vatten!

#16 hm kan du lärar mig det *S* jag är helt ointresserad av den delen ;-)

Det var det konstigaste jag hört, pumpa ur luften med bromspedalen och låta kompressorn fylla tankarna igen?? Ska man bli stående i sju evigheter innan man ska iväg och köra? Var tog tanken om eco-driving vägen? Viktigt att se till att bromsluften inte pyser ur så man slipper onödig tomgångskörning, men det kanske bara gäller lastbilar och inte bussar, vad vet jag. På dem igen Anna, sparka dem på smalbenet!!
Jag ska!!!! *morra*