Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 1364 ggr
CatarinaH
1

Lunginflamation

Jag skulle vilja veta om någon kan något om bulder på lungorna? Vårat föl har fått lunginflamation och behandlas med sulfa och penecilin. När den behandlingen är klar tyckte vet att vi skulle röngtka lungorna och se så han inte fått bölder. Varför får man det? Och hur behandlar man det? tacksam för svar.

MagganS-B
0

Har aldrig hört talas om det, däremot vätskeansamligar…..

StuteriQveiar
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Vi har haft ett par varmblodsföl som fått bölder på lungorna (en gång pga fölsjuka - A1, den andra gången genom blodförgiftning), fast vid olika tillfällen. Båda är borta (avlivade), men detta är säkert snart 20 år sedan, och det har ju gått väldigt mycket framåt sedan dess inom animalmedicinen.

I första hand tror jag att det är att man är rädd för de ärrvävnader som kan uppstå, vilket ger oelastisk vävnad. -Rätta mig om jag har fel…

Hoppas att det ordnar sig, men som sagt var, misströsta inte, behandlingsläget är ett annat i dagsläget än då!

Kram till er och hästarna!

RC71
0

Vid rodococker (säkert felstavat) bildas bölder på lungarna. Inte speciellt ovanligt alls. Om fölet inte får rätt behandling kan den få problem senare i livet med bls nedsatt lungkapacitet.