Trav
Skulle någon vilja berätta för mig, som inte kan något inom detta,lite kort, om hur de olika kriterierna fungerar inom trav? Vilket mästerskap vid 3 år? 4 år? Hur långt? Ska man kvala?
Har sökt men hittar inget lättfattligt för mig….

3 år- kriteriet
4 år - derbyt
5 år - femårsmästerskapet
Kvaltiden för russ är 2.55 eller rekordet+15 sek om det understiger 2.55 och måste gå minst över 1500m. Kusken är 12-25 år och hästen 3-15. I övriga nordiska länder är åldersgränsen för hästen 18. Russet får vara max 1.30.
Den ska ha mätintyg och vara reg. i SPTF och ha tre kända led, behöver inte vara godkända hingstar osv.

3-4-5 åringar går alltså på samma kvaltid?

Alla ostartade hästar går på samma kvaltid och de flesta klarar den ganska lätt. Har man en häst som har startat och gått under 2.40 måste som sagt klara sitt rekord+15 sek.

En annan sak är att det är snabbaste tiden oavsett volt eller auto som räknas numera.
Om man går in på Svenska Ponnytravförbundets hemsida så står det ganska bra om hur ponnytrav går till där!
"Ponnytrav är kul!" stod det på en dekal som Stockholmsklubben gav ut för säkert 25 år sen, det gäller även i dag. Inte minst som uppfödare så är det en stor glädje att följa "sina barn" både i Sverige, Norge och Finland. För att inte tala om barnbarn, barbarnsbarn och barnbarns barnbarn…..så gammal är jag!

Årgångsmästerskapen heter precis som Mille skriver i #1, de körs alltid under hösten.
- Kriteriet på Solvalla, Stockholm, i slutet av september eller möjligen första helgen i oktober
- Derbyt på Jägersro, Malmö, första helgen i september
- Femårsmästerskapet ambulerar mellan olika banor (fast det har körts på Färjestad, Karlstad, rätt ofta)
Distansen är 2140 meter och loppen startas med startbil, s k autostart. Max 12 hästar får delta, och det är de 12 anmälda som noterat snabbaste tider under året som får kommer med i loppet (tror jag - eller går det på poäng här också?).
#6 Snabbaste innevarande år har företräde i alla mästerskapslopp !

#6 Startas verkligen shettisarna också med auto? Fast du kanske syftar på enbart russen eftersom vi är på russsajten ;P

#8 Nä du har rätt, jag syftade på B-ponnyerna. A-ponnyerna får ju inte startas med autostart pga olycksrisken om nån ponny skulle få för sig att dra järnet under vingen - fast man får köra med startbil som "masterbil", med vingarna infällda.
Vi har en treåring som vi fundera på att anm till kriteriet :) Ligger just nu på delad 11:e plats.. i Sverige,synd nog vart heldan här i Boden inställt nu till helgen pga för få anm..är inte så mycke ponnytrav här uppe :( så inte lätt att få ner hans rek. som nu ligger på 2.19,5 funderar på att anm honom till Finland (Torneå) nästa helg..Lättare för dom som bor i mellan/Södra Sverige som har fler banor att anm till..

Sen finns det ju femårsbaggen, men det är inget mästerskaps lopp, men ett insatslopp, ett trevligt lopp i alla fall =)

Kan rekommendera dig att åka och kolla på en tävling om du inte redan gjort det :). Ni har väl ganska nära till Åby (nästa tävling 7 sept) eller Halmstad (28 sept tror jag).
#10 Jag kan trösta dig med att det är långt ifrån alla som anmäler till kriteriet. Det är sällan de 12 snabbaste som kommer till start då många väljer att avstå från start då loppet är långt (2140), auto, kanske långt att åka och man vill inte utsätta sin treåring för detta av olika skäl.