Gissa stoet!
Att det är Alf Johansson o på ELMIA är ju lätt som en plätt!
Men vilken av hans fina ston???
Gissar på Fuga.

Jag gissar på Pensé, kan ninte stamboksnr. Han visade ju hennes föl Pinona då så det kan vara hon!

Lurigt när de står i högt gräs så man inte ser tassarna, för Pensé 2832 har vit vänster bakhov. Men visst är det väl hon?

Nej, ingen har nämnt stoets namn ännu. Elmia och Alf är ju rätt. Ha, det var svårare än jag trott alltså. Tyckte jag gick ut lätt
. Söker ett äldre sto!

Ledtråd… vem har sagt att visaren är stoets ägare? Även om det i detta fall finns "vissa kopplingar".
Manina 3781, hon blev BIS. Tror det är hon, brun med stjärn! Elmia -07…..
Kan det vara milleniumutställningen då visades en avkomme klass, har jag för mej, med RICKA -76 e. Janus- u.Nicolina, Pensé, Beata, Fuga mm. Min gissning Ricka.
Rickas mor , Nickolina, var nämligen med på den stora utställningen på Elmia som väl alla har hört talas om RILA 1959.

Milleniumutställningen på Elmia 2000. Ja, vem skulle ta denna bild om inte du ILBIN. Rätt svar är Ricka. Tror dock inte att det var en avkommeklass utan bara en uppvisning av Ricka med avkommor. Jag har en bild på hela gruppen också. Ut med en ny bild!!
Nu får vi byta namn på tråden för russet på den här bilden har snopp
!

Dorina 1870??????????

Damen i #11 borde vara Domina 582, nyutnämnt Super-ELIT sto minsann?
¤9 Men vi kan väl få reda på vem hingsten var?

Jag tror hingsten #9 är Favorit 214

Eller Attacklan 182….
Jippii..äntligen händer det nåt kul här inne igen, tack Wruss för detta. Mera bilder!!

Xtana, måste det väl vara?
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~

#19 Javisst du har rätt.

Såja, Tittut - dags att lägga ut ny bild. Helt slut på bilder från när vi körde leken senast kan det väl inte vara. Ngt fyndigt kan du nog hitta!
Här går det undan, har jobbat tills nu och ej hunnit in!!
#13 Stoet är Domina 582 från RIKS i Greveshult 1976,
#14 Hingsten är Lorion 268 -71 e. Dorn 163u. Corina 862
puh!
# 22 Jag trodde det var Russi, men hon har ju tre gdk söner…

#22 Jag skulle gissat på Russi 2298, fast Russi har ju tre gdk söner (Helios, Jupard och Söderman)? Hm.
#23 Ja, på GRIF går det undan - uppenbarligen är vi några som har gott om fritid… 
# 24 o 25
Självklart är det snälla fina Russi 2298!!!
Blev för ivrig o glömde bort Söderman
tänkte mej inte för, han är ju kastrerad men skall ju självklart räknas………
Ursäkta
……

Vem kan detta vara då?
i mitten av 3 generationer ELITpremierade ston
Bea Jakobsson, ~www.stuteriteja.se~
Medarbetare gotlandsruss ifokus
Medarbetare ponnytrav ifokus
kan det vara Anemona 2266? Visst tävlade Eva henne i trav jag tror vi möttes i kriteriet på solvalla -75! eller!!
#28 jag menar förstås 1978!!
Visst borde det vara Anemona men Bea vad heter fölet som gömt sig bakom mamma?
Måste bara säga att jag tycker ni alla är så HIMLA duktiga på det här med att gissa hästar. Jag blir avundsjuk på era kunskaper. Men detta är ju också ett sätt att lära sig på.

Jag gissade rätt på både Domina 582 och Russi 2298, så nu tycker jag att jag har förtjänat att lägga ut en bild.
Det här är ett ELIT-sto. Bilden tagen 1980 eller 1981, och hon är mörk (inte fux). Behöver ni fler ledtrådar?
#31 Ja, det behövs……..tack!

Malva 2424?

#33 Nej, inte Malva.
Damen står som svartbrun i stamboken men måste ha varit gulsvart. Mor till ett Super-ELIT sto och till en elittravare. Fler gissningar?
# 31 Kan det vara Rebecka 2280???
Hon lämnade superelistoet Regatta 2740 o Rebellen (som jag just nu inte har rek på) båda efter Garribaldi.
Eller har jag "som vanligt" haft för bråttom i den här tråden?

#35 Det tror jag med… har kollat efter alla super elit mammor för i år men skulle precis titta på förra årets mammor….

Är det Källtomtas Millie 2274?
Men hallååååå…….
Om fotot är taget 80 el 81 så kan det inte vara Rebecka!
Regatta var född 80 o hon var inte fux!!!
Äsch, nu går jag o lägger mej…..
Natti
!

Källtomtas Millie…. mamma till travaren Brisco och superelitstoet Pomilla… som f ö var fux och född 1981. Håller med pillidill!!

#37 (och #39) har alldeles rätt, det är Källtomtas Millie 2274 i #31, mamma till bl a Super-ELIT stoet Pomilla 2558 och valacken Brisco 1.44,7a. Fölet är antingen Domina 2461, född 1980, eller Pomilla 2558, född 1981.
Jag vet att det var svårt… därför lät jag folket vara kvar i bilden, trodde kanske någon skulle känna igen visarna.
Ny bild, tack, pillidill!
# 41 Wiska, BIS på Östruss förra helgen och 2:a kvar i Svensk hästfinalen!

#43 Winna??
#42 Japp…
# 45 Inte Winna.
#43 certina?

#43. Kan det vara Cenita?
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
Näpp, en västmärr som varit i Uppland och som sedan hamnat i Skåne.

#43. Papaya 3162.
#44. Charlén 3724.

#50 Rätt Charlén 3724
# 50 Papaya är också rätt. Den andra svarade jag inte på….

Ny bild kommer om ngr timmar… är på jobbet. Om ngn är på hugget, så kanske ni hinner ut med en emellan!

Är det Hajdina 3336?
# 55 Det ser ut så!

#31 Vilka är personerna….?

Visst var det Hajdina!

#58 Vet inte, men antar att det är Millies ägare.

Behövs det mer ledtrådar till senaste bilden? Isåfall kan jag utöver att hon är hingstmor också säga att hon är "hingstmormor".

#57 Jag känner inte igen damen, tänkte gissa på Frida 2796, mamma till Strix G 471 och mormor till GSF Patriot Pan 592 - men Frida har väl ingen ELIT-dotter? Hm, får fundera vidare.

#62. Du kanske aldrig har sett henne. Men du har säkert sett många av hennes ättlingar….

#57. Har inte den blekaste men jag gissar på Mona II 3080MONA.
Mona II har en superelit dottern Enets Mona, gdk hingsten Enets OP Andersson 604, och en hel massa av andra fina avkommor som även har förärvat sig väl.

Nej. Mona II är inte heller rätt svar.
Denna är en gotländska som själv inte har fått elit. Jag trodde själv inte att hennes dotter fått elit, men hon har enl blå basen fått elit…. Förärvningen ligger i huvudsak på travbanan!!!

Åh då vet jag - Duchette 2708! Mamma till Vagotte 502 och mormor till Tyson II 536, och mamma till Jarette 3894. Jarette tilldelades ELIT på sommarpremiering 2006, men det drogs tillbaka eftersom uträkningen inte var korrekt och Jarette var inte berättigad till ELIT. Så Jarette är i dagsläget "bara" A-premierad.

Rätt!
När jag såg på SHs hemsida att Jarette hade fått ELIT så funderade jag både en och två gånger på hur det gått till, men, men… se det finns en förklaring till allt!!
Vet SH om att det står fel i BB??
Ut med en ny bild!!
# 67 Uppdateringarna sköts i SVRAF:s register och uppdateras när vi skickar över ny fil till SH.

Å jag trodde det var en väst häst, för jag tyckte det såg ut som det var på utställningsplatsen i Örsås….

Här har ni en ny svartvit nöt att knäcka! Ett A-premierat svart Lojsta-sto fotograferad 1979, mamma till en godkänd hingst.

Nu börjar det närma sig mina årtal. Jag tror det är Juli 2247 född 1976. Hon har väl en godkänd hingst Mark (tror jag)

# 71 Det kan inte vara Juli, hon var brun. Kan det vara Anna 1727, vild gissning.

#71 Nej, det är inte Juli
#73 Nej, det är inte Anna
Tänk äldre! Född på femtiotalet.

#70 … ett av de mest fertila stona på Lojsta någonsin…?

Nytt förslag: Anja född 1958

#76 Nej, inte Anja

Snippan 499?

# 70 Lona 388 ?

#78 Nej, inte Snippan, och #79 inte Lona heller.
Hm, det var visst svårare än jag trodde så jag avslöjar damen nu: Rowena 533. Hon fölade varje år mellan 1960 - 1980, med undantag för 1964 då hon gick gall. Mor till hingsten Ran 218.

#72 Jag behöver fler ledtrådar
Här kommer fler svartvita svårigheter, från Riksutställningar för över 30 år sedan.
Den första bilden föreställer ett brunt Lojsta-fött sto som just segrat i avkommeklassen vid Riks 1977. Hon var A-premierad och mor till två godkända hingstar, varav den ene ELIT-premierades.
Den andra bilden är från Riks 1976 och föreställer ett isabellfärgat A-premierat sto med stuterinamn från Sveriges sydligaste landskap. Hon fick 10-fölsdiplom och är mor till ett diplomsto, men till skillnad från den bruna damen ovan har isabellen inte lämnat några större spår efter sig i aveln.

#81 Det är ett "STORT" sto i väst.

#72 Mona 1657?

#80… den första behöver jag lite mer tid på mig för att lösa… men isabellen torde väl vara Lönsholma Nina 1185. Nu väntar dock bowling och mat på Harrys lite senare… ha en bra kväll!!

#84 Bravo, Lönsholma Nina 1185 är alldeles rätt!
Det isabellfärgade hingstfölet hon har vid sidan, Nisse eller Lönsholma Nisse (född 1976 e Bojar 258) såldes enligt stamboken till Börje Johansson, som hingstämne förmodar jag?

#80. Kan den första ha varit Jäntan 779. Om inte, så får du ta fram ytterligare ledtråd…. tråden har ju dött ut lite nu.

#86 Jajamensan, Jäntan 779 är alldeles rätt, med Gerd Franzén vid tygeln. Jäntan är mamma till ELIT-hingsten Dröm Junior 212 och till den mindre kände Jerry 286, ELIT-stoet Katinka 1641, m fl fina avkommor.
Ny bild, tack!

# 83 Javisst är det Mona 1657.

Ingen som vågar gissa på #88…?? PernillaJ får hålla sig ifrån denna gissning!

#88 Carmilla ?

#91 Korrekt, det är Carmilla (PernillaJ´s uppfödning). Ut med ny bild!

Lite enkelt blev det kanske!