Märkliga fläckar!!
Förra året märkte jag att mitt ena sto hade något liknande skitfläckar på sin ena sida. Jag försökte då "gnugga" bort fläckarna med shampo men det ville inte försvinna… Nu efter ett års tid har "fläckarna" brett ut sig och bildat en stor fläck plus att det blivit fler fläckar på andra sidan av stoet men då på magen… Jag har alltid gissat på att det varit någon form av födelsemärke, men det sprider väl inte sig? Det är inte sånna fläckar som man kallar för trivselfläckar utan något som mer liknar skit. Kan även tillägga att det syns tydligare när hästen är blöt. Ska försöka ta en bild på fläckarna när jag hinner med det!
Någon som varit med om något liknande elr kanske vet vad det är för något?
Tacksam för svar!!
Har du bild på det så man kan se?

Jo, det är just det som är trivselfläckar, men bortar och borstar men det förvinner inte.
Det är inte trivselfläckar utan mer som skinnet under pälsen är mörkt så det blir fläckar på de ställena..

#3 det är det det är det du kallar trivsel fläckar heter apelkastad.

#4 jo, men Stoet har även vad man kallar "trivselfläckar" men detta är inte alls samma sak.. Trivselfläckarna som hon har kommer på sommaren och är då bara lite märkare i färgen än vad hon är vanligtvis (fux). Dom förvinner igen när hon börjar sätta vinterpäls.. men, dessa fläckar finns där hela tiden och är inte så rundra som trivselfläckar utan mer som hon rullat sig och blivit skitig. Ska försöka ta nån bild idag!
#4 Jag tror faktiskt det är skillnad på apelkastad och trivselfläckar. En apelkastad häst har väl alltid sina prickar kvar? det har ju inte en häst med trivselfläckar. de kommer ju och går. Syns bäst på sommaren.
#6 Alldeles riktigt och det här verkar inte vara något utav det. Frågan är bara vad det kan vara…?
.

just nu har jag ingen kamera alls och det fungerar inte spec bra med kameran på mobilen… Men ska se vad ja kan göra!! Vill gärna få reda på lite mer om dessa märkliga fläckar! Så det inte är något som är farligt…
Jag hittade en bild som är tagen för 3år sedan! Det va visst då den första fläcken kom!.. Här är den bara liten… I detta laget är den lilla fläcken 3ggr större + att det finns mera på ena sidan av magen!

#8 detta är en "trivselfläck"
Ni som inte tror mig om apelkastad köp/låna boken hästensfärger.

#10 läs hästens färger, det du visar bild på är apelkastad.

jag kolla i hästens färger
apelkastad, aplad (av apel,'äpple', egentligen ('täck med äpplen') benämning på häst som i sin hårrem har ringformiga fläckar i färg som avviker från grundfärgen. Fläckarna bildar ett nätliknande mönster. Den avvikande färgen kan vara mörkare eller ljusare. Fläckarnas form påminer om äpplen. Enligt Nationalencyklopedin ska benämningen syfta på likheten med de ljusgrå fläckarna som finns på stamen hos vissa äppelträd. Denna förklaring har jag dock inte sett någon annastans. Motsvarande benämning finns också på andra språk, tex engelska dapple, franska pommelé, (av pomme,'äpple' och tyska Apfelung, 'apelkastning' (av apfel ,'äpple'
Och detta är det jag hittar. men bilden #8 ser inte ut som apelkastade enligt boken.
#11 Du har kanske aldrig haft en häst med trivelfläckar. Är det därför du är så säker på din sak?

Men om man nu säger att dom märkliga fläckarna på mitt sto är apelkastad. Skulle det då kunna dyka upp bara sådär på en häst som är nästan 6 år?

mickis jag kan ta med mig hästens färger på söndag så kan vi kolla vad det är
Jag hade ett kallblod som var fux med enormt mycket vitt på. Han hade 4stövlar en stor bläs och massvis med vita små fläckar på buken bröstet, halsen och ganacherna. Han fick också en sådan här mörk fläck på höger frambens överarm. Det började med att det såg ut som du beskriver, som "skitig" när han var 5 år, den mörknade med åren och han fick även en till senare på buken. Inte särskilt stora, dessa var/är ej trivselrosor utan helt enkelt pigmentfläckar! precis som hundarna med mycket pigment har svarta fläckar på sin tunga!
Hoppas att detta hjälpte dig något!

#13 jag har både haft häst med trivselfläckar (Athena) och som har varit apelkastad (Sir).
Ordet trivselfläck kommer från militären då dom fortfarande hade hästar och dom skulle rycktas, hur mycket man än rycktade så var fläcken(arna) kvar, då sa man trivselfläck, en häst som fick extra mycket ryckt.
Jag har ridigt lektioner för en remontryttare 

#17. Du har säkert rätt när det gäller militärens uttryck "trivselfläckar", men det som de flesta här menar med trivselfläckar är när man kan se tecken till apelkastning på en häst som egentligen inte är apelkastad. Detta kan synas då och då,även på vintern när hästen är långhårig. En apelkastad häst har sin apelkastning året om.
Fläckarna på Mickis häst skulle jag tro är någon form av pigmentförändringar. Antagligen helt ofarliga. Vet inte varför de få sådana förändringar.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

#17 apelkasting är inte permanent och sk inte skrivas in i passet, det kommer och går efter årstid. Endel färger syns det oftare på. Pigmentförändringar det är det som är trivselfäckar även om många tror att apelkastning är trivselfläckar. Föresten är trivselfläckar helt ofarligt.
(även om många har fel behöver det inte betyda att fel är rätt)

OK. Jag köper ditt resonemang. Vad jag menar är att det de flesta kallar för trivselfläckar är inte den typen av fläckar som Mickis häst har, utan just apelkastning, som kommer och går.
www.vikingponnycenter.se

Det är riktigt att inte apelkastning skrivs in i passet. Tar aldrig upp det vid ID kontroll.
www.vikingponnycenter.se

Fläckarna kallas Bend Or spots. Är vanligast på fuxar och isabeller, och varierar i antal, storlek och nyans. De kan vara allt från enstaka till många, små till stora, väldigt svaga till mycket mörka. De dyker oftast inte upp förrän hästen är ett par år gammal eller äldre. Fläckarna har fått namnet efter fullblodshingsten Bend Or (född 1877) som var fux med sådana mörka fläckar. Många av hans avkommor fick dem, och hans far Doncaster hade dem också, liksom flera generationer bakåt. Därav har man dragit slutsatsen att det inte bara är slumpen som avgör förekomsten, men genetiken bakom är inte känd. Fläckarna finns hos många raser, rumpan på bilden tillhör en Connemara…

min pojkväns ardenner [fux med bläs och 4 strumpor] har även sådanna fläckar, men på insidan av högerbak.

#24 Tack så jätte mycket!! Äntligen vet jag vad fläckarna är för någonting=D Inte så ovanligt som man trodde då kanske!?

Mycket intressant! Har haft shetland med sådana fläckar. Tydligt på en brun, men även haft en svart, som var född med en svart fläck!?! Eftersom han var grå som föl syntes den tydligt, men som vuxen kunde man inte se fläcken. Har även haft ett brunt russ som var född med en stor svart fläck vid flanken. Ska se om jag kan få någon bild på honom.
www.vikingponnycenter.se

Neptun (svart/ mörkbrun) har små vita/beiga fläckar på magen, dom påminner mycket om dom som ardennern och shettisen har, kan det vara samma sak?
Entill, har du ingen bild på en apelkastad Roxett? Dom ringarna satt där dom satt, året om.
Mitt russ har trivselringar när han mår bra men endast då, annars syns dom inte alls. T.o.m min exmoor hade lite ringar i somras han har aldrig förut visat tendens till att ha några
.
Kul att få reda på vad det var för mörka "skit" fläckar som dom kan få
.