gulsvart ?
Ni som kan…
Jag är så himla nyfiken på det här med färger
Finns det ngn som kan lägga ut en bild på en gulsvart fölunge?
Har funderat så mkt på min hingst E: Skotte U Svart sto med fux pappa (Drömprinsen) och svart mamma. Han finns tyvärr inte i livet längre och jag har ingen bild att lägga ut. Så vi kan nog bara tro..
När han föddes var han "silverfärgad" men blev under somaren närmast beige. Som 2-åring var han för blotta ögat svart. Stoet lämnade 2 år senare ett fuxfärgat föl (E Brun hingst)
Är det sant att man inte säkert kan avgöra om en häst är gulsvart förrän den fått ellér inte fått en avblekt avkomma?

Det finns ett alternativ utöver att gissa eller vänta och se om hästen lämnar gula avkommor! Man skickar in tagel för DNA-analys, och får säkert besked.
Jag vet inte om Husdjursgenetiska laboratoriet i Uppsala erbjuder gulanlagstest, men det här amerikanska labbet gör det, "cream dilution". Pris enligt uppgift $25 per test, vilket ju med dagens dollarkurs är väldigt billigt.

Har du snott mina hästar :O Det där var jättelikt mitt sto med föl fött -07. Precis sån färg hade han, funderar på om han kan vara gulsvart, men han är reggad som bleksvart.
Ska leta upp en bild när jag kommer hem, det var verkligen kopior

#1 Vacker färg, som patinerad brons. Är det ett russ på bilden? Ser mer ut som en islänning. Undrar om det finns russ med så ljus gulsvart färg?

gå in på vår hemsida jag har många gulsvarta hästar där.. www.dala.just.nu
#8 Tänk, jag var just inne på er hemsida och kollade för jag hade för mig att ni hade en del. Men du hann före och tipsa om din sida.
Fina hästar förresten.

Vad menas eg. med "bleksvart"? Jag har en åring som är reggad som bleksvart…

#6 det är en islänning! ville bara visa en bild på riktigt ljus gulsvart!
#10 En bleksvart häst är en svart häst som har ljusare partier framför allt runt mulen och i ljumskarna. Man kan jämföra det med en ljusbrun eller ljusfux som också är ljusare i dessa partier. Du har alltså en grundfärg men är klart ljusare i vissa partier.
På bilden Troya Viking som också är bleksvart. Här kan man se den typiska ljusa mulen.

#9 TACK
Ja jag har en hel del känns de som..Måste snart göra av med lite.
Ett bra tecken är också att dom är väldigt ljusa i öronen!

Ok, tack, ja hon är ju blekt (min åring) på vissa partier :)
# 4 Nu erbjuder SLU detta test till en kostnad av 520:-.
EFtersom de har DNA-kollat honom tidigare, tror jag de kan använda sig av det resultat som finns kört redan. Kolla med dem! Tel 018-672804
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~