God Morgon 2008-08-17
Morgon där ute här i Roslagen har inte vädret bestämt sig för hur det ska bli Just nu är det fuktigt regnet hänger i luften. Jag vill ha torkväder för det blir så mycket tvätt med två valpkullar i huset Jag får fortsätt med gräsmattan idag för jag hann bara halva igår ska sedan gå ut i skogen och leta kantareller har inte sett en fast det kanske är dax för glasögon på promenaden Annars får jag vänta till fredag för då har jag beställt en kantarell macka på resan till Sundsvall med Croneld hon hittar alltid svamp
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Godmorgon karisma och alla ni andra!
Vad kul att bilden på dig och fölisen är med i fototävlingen, Karisma - jag tycker den är sååååå bra, alltså! :)
Nu MÅSTE jag få skryta lite över Gerda! Vi håller på med inkörningen och hon är så himla duktig! I förrgår drog hon en släpa med en tyngd fastsatt, och det gick hur bra som helst. Hon bara knatade på, uan att trassla det minsta.
I veckan ska hon få dra en lätt rockard, och så ska lilla A få åka efter henne som Passagerare Nr 1. Det är ju faktiskt hon och hennes mamma som gjort det mesta jobbet med Gerda, eftersom de haft henne på helfoder ett år och både ridit in henne ordentligt, tränat och tävlat.
På bilden är det Gerda, min äldste son Daniel och jag som tömkör, och fotot har Karin H tagit!
# 1 Vad fin & duktig hon är Geda! Det är så roligt för när de väl är inkörda/inridna så blir de så "vuxna".
Vågar jag berätta att jag var ute i skogen i går och jag hittade inte en enda svamp!! Men jag gick på ett sumpigt ställe där de avverkade förra året, så chanserna var inte så stora.
Idag står körning på schemat, familjen åker bort så jag ska försöka snabbstäda och plocka undan grejer som ligger här och var. Detta gör jag snabbast när jag är ensam hemma.

Godmorgon i landet!
Här strålar solen idag igen, skönt efter allt regnande på semestern(och hela sommaren). Idag är det årets händelse på Vitsand, bygdetravet. Sara och Linnea ska köra de vältränade russen i ponnyloppet, få se om de orkar ta sig runt…
#1 Visst är det roligt när man kan börja åka efter sin ponny!! Gerda ser jättefin ut på bilden.
Nu mot frukosten!
God Morgon Alla!
Blåst-molningt-regnskurar. Så kan man beskriva dagens väder. Vi som skall med kompisar på sightseeing i dag!
Var ute och kollade i går i skogen, "nån" hade sett fjällskivlingar och champinjoner, antagligen hade hästarna ätit upp dom…..blev ingen svampmacka här inte….bara nyfikna fölisen Litas som trodde att det fanns nåt i min tomma kasse!
Ha en bra dag!

God Morgon!
Solen skiner än så länge! Är så trött på det här varannandags vädret. Therese och Garrilina har precis åkt iväg till Dannero för ett insprängt montélopp, kommer vänta med spänning vid halv två för att höra resultat. Passar på att tvätta idag åt hästarna, blir så mycket när de varit iväg på tävling. Hoppas jag hinner med någon maskin åt oss själv också, får köra i samma just nu då grovtvättmaskinen gått sönder. Har beundrat de 4 små marsvinsungarna som kom i fredags, de är peruaner (lång slät päls) och är jättepigga.
#0 Var det då det skulle bli depåstopp i Hudik?
Ha en bra dag!

#5 Tackar vi får stanna för en fika på vägen hem lördag om Croneld tillåter
Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Go morgon,
Igår var jag på drop in utställningen på Ökna.
Det var väldigt dålig uppslutning, tror det var 9st totalt som kom och då var det 2st till föruttagningen (båda rekomenderades vidare) 6st 1åriga hingstar och 1st 1årssto.
Hingstarna var där samtidigt så då tyckte Beje att vi kunde göra en ring av dom. Tyckte jag var roligt.
Min lilla stjärna Telis Prinziip gick 2:a i ringen på 39 poäng (samma som 1:an).
Idag blir det att fixa lite i vinterhagarna innan hästarna går över till dom i slutet av månaden. Så det blir att jobba idag 
Ha en bra dag
Regn o blåsigt här på ön idag..ska krypa under täcket ett tag till likagärna..blev sent igårkväll då jag var på kräftskiva.
Det räcker med regn här nu på ett tag,vi fick ca 80 mm förra veckan.Hagarna har blivit gröna o fina igen, man ser hur det växer nästan!
Ha en bra söndag!

God förmiddag…
Här hänger molnen, gråa och heltäckande..
Idag blir det nog inte så mycket gjort… Men det blir väl lite små pyssel..

#6 Välkommen om hon tillåter det.

God förmiddag. Här är det kokning av kräftor som gäller idag. Det blev en heldag på Vättern igår för hela familjen. Hade väl ca 50 kräftor med oss hem. Lite besvikna var vi… förra året hade vi väl 130 på samma antal burar. Ev blir det en sväng för att titta på welshar i Tidaholm sen. Det är ponnyutställning där idag. Det var endast 2 eller 3 russ anmälda och de gick nästan direkt i morse så jag valde bort det.
Go förmiddag, här regnar det idag. Känner mig lite seg efter gårdagen så det får nog bli en slappardag. Hade tänkt åka iväg till min tränare med Wilda och köra dressyr men det får nog vara. Har dessutom känningar på samma ställe i ryggslutet som när jag hade diskbråck, men jag är ju opererad….hmmm så det ska väl inte vara det i alla fall….

God förmiddag! Solsken och fint i Leksand, jag passade på att ta kameran med mig till betet i morse. Jättefint morgonljus, fast nästan alla hästarna låg och sov när jag kom: det blev bilder av yrvakna russ. Flockens stiga-upp-procedur, med suckar och stretching och kliande och toalettbesök och frukost, är inte olik mänsklig dito.
Ibland tar jag mig tid att bara vandra med hästarna på betet ett par timmar och följa deras interaktion, minspel, flockens dynamik: jag mår jättebra efteråt, som om deras avlappnade harmoni smittar.
Trist att det var så få deltagare vid unghästutställningen på Ökna.
#1 Vad fin hon är Anna, jag har kommit ungefär lika långt som du nu med Njord, han drar skakler, eller som Ove kallar det, skåker, på öschöttska……han är jätteduktig, bryr sig inte något om ljud eller när det går mot ben eller nåt men vårat problem är att han står inte still som vi vill vid för och avspänning…hmmm
Tjiwi => Jag kör "binda fast" vid förspänning och "sockerbitsmetoden" vid frånspänning. Det är säkert inte sanktionerat av experterna, men jag tycker det funkar bra för mig! ;)
Det vill säga - vid förspänning har jag hästen fastbunden, med grimma över tränset och en medhjälpare vid huvudet första veckorna, tills hästen förstått vad som ska hända, och så lyfter jag på rockarden som travtränarna gör med sulkyn.
Klappar, beröm och godis när det är klart är viktigt och framförallt: hästen ska verkligen sitta fast, så den inser att "nä, jag kommer ingenstans, lika bra att vänta tills hon är klar". Då slipper man stressa och hästen kan inte sticka iväg med vagnen halvt påsatt …
När man är själv är det guld värt att hästen inte kan ta sig någonstans, utan faktiskt står på plats med en vägg framför sig eller två grimskaft i grimman om man står i gången.
När jag kört klart är det sockerbitar som gäller! Sockerbitar går direkt till russens hjärna, och Hjördis står blickstilla och bara glor på mig tills hon får sitt socker.
Och under tiden hon mumsar i sig ett par bitar eller tre, hinner jag spänna ifrån i lugn och ro. *s*
Hon skulle aldrig komma på tanken att springa ifrån mig, där jag står med sockerbitar i fickan och fipplar med linor och skaklar.
En medhjälpare vid huvudet är förstås också guld värt! ;)
Observera att mina hästar aldrig får socker annars, bara vid körning och ridning. Inte i stallet, "bara för att …" eller så.
Just sockret ska vara extremt sammankopplat med prestation och jobb - och det verkar som om det funkar!
Sedan ska man såklart träna att stå stilla OCKSÅ - självklart liksom!!!! Men det är inte altid så lätt med en unghäst, särsilt inte om man är ensam och både ska hålla hästen på plts och få på eller av vagnen.
Tillägg: självklart kan man binda hästen vid frånspänning också, men jag har inte behövt det med Hjördis. Däremot stannr jag ALLTID på samma ställe och gör likadant - och så socker i fickan … ;)
Tycker du gör helt rätt men som du säger, det är nog inte som "experterna" gör, men hittar man det som funkar så är det ju bara att göra det. Njord är lite ivrig på unghingstars sätt om du förstår….vi är ju bara Ove och jag när vi håller på och just vid an och frånspänning känner man att det är en peron för lite. Jag håller i tömmarna och han spänner för, skulle vilja ha en person till som håller i huvudet kanske eller en på varje sida. När vi är ute och går med skåkerna på vägen så står han still när jag gör kortare halter, det är hemmavid han blir okoncentrerad.
Han är ju en ung kille ju! Klart att han har "myror i brallan"!
Du kanske skulle testa att bara stå framför en vägg, så han inte kan gå framåt och inte ser så mycket heller - så har du ju lite hjälp i all fall?
Synd att vi bor så lånt ifrån varandra, ananrs kunde vi hjälpts åt.
Croneld => "Vågar jag berätta att jag var ute i skogen i går och jag hittade inte en enda svamp!! Men jag gick på ett sumpigt ställe där de avverkade förra året, så chanserna var inte så stora."
Hittade du inte ens tvättsvamp???!!!
För övrigt går det precis lika bra med selleri! ;)
Jo, har funderat på det. Ska nog testa det nästa gång. Ja, det är ju lite långt från mig till dig, sisådär 30 mil skulle jag tro. Håller med annars, man skulle kunna ha mycket hjälp av varandra vid såna här tillfällen annars, tänk om man kunde samlas en vecka, massor av russfolk och ha samkörning av inkörningshästar, kul men nog ogenomförbart tyvärr.

Fick just rapport av en glad Therese de hade tagit sin första vinst tillsammans på monte´n hon och Garrilina.

#21 Mostrarna Hanna och Hertiginna samt diverse kusiner gratulerar Garrilina!
# 19 Inte ens en tvättsvamp, bara lite fotsvamp i skon!
#23 urrrrk ……. :(

Go kväll.. Inte så mycket russarbete idag. Men… kom till mina trakter så kan ni nog få följa med på svamptur… Både idag och igår har jag plockat korgen full gula fina svampar…. ( Inte falska kantareller DS)
#13 Det är det som är så lärorikt tycker jag, särskilt sen Nino kom till flocken. Deras miner, vem som bestämmer, när ska de dricka o.s.v. Det tar ju sån tid att "bara" titta till hästarna….

#25 … JAAA. jag vill hitta mer gula kantareller. På Gotland hade jag mina ställen! Men sen vi blev västgötar har vi bara hittat fina ställen för trattisar än så länge. Och dessa små delikatesser är det ju lite för tidigt för ännu. Idag gick jag och ungarna i stort sett hela eftermiddagen och hade bara en knapp liter gula med oss hem. Synd att det är så långt ner till dig Gunilla!

#22 Garrilina tackar och bockar! 
# 26 Skulle jag kunna få arrendera dina ställen?????

#28. De ligger i Rone och "töms" än så länge av min far…. 
# 6 & # 10 Ok var bor Garrilina! Jag trodde det var Karisma som hade bråttom hem! För mig går det alltid bra!

Garrilina bor i Hudiksvall, så depåstoppet blir efter 9 mil.