Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettallmänt
Läst 1540 ggr
CarinaO
2008-08-14 22:20
0

Sofia T

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill här visa hur fin Sofia är som vi köpte i början av Juli :) Hon är 1 år och E. Tomtebos Enoc G och U. Salvia S

Vi har börjat tömköra henne nu och hon är verkligen så snäll och lättlärd.

CarinaO
2008-08-14 22:21
0

Här en bild till när hon går över bommar :) tveka inte alls utan gick bara på..

Jlu
2008-08-14 22:46
0

Gud så fin hon är! =)

SigneK
2008-08-16 22:20
0

Hon är väldigt fin! Förstår att ni är nöjda med henne! Glad

Men varför börjar ni så tidigt med inkörningen?

Jag tycker det är för tidigt att börja tömköra en ettåring. En ettåring bör gå på bete och leka med kompisar och inte jobba. Promenader kan man ta, börsta, lyfta på benen och sånt. Men jag skulle inte sätta träns och sele på en ettåring.

Andra som har synpunkter på detta?

CarinaO
2008-08-16 23:31
0

Vi tar det inte så allvarligt med henne utan vi tar det mycke lugnt,bete får hon gå på och vara med andra..så jag tycker då inte att det är för tidigt att börja nu..bättre att hålla på längre och få en fin inkörd häst.

På bilden är hon tillsammans med vårat andra russ Sobel JSA  som är tre år och han vart inkörd när han var 1 år :)

Kristina-
2008-08-17 00:26
0

#3 Var och en gör väl som den vill med inkörningen av sin häst. Men vi har aldrig börjat förrän på hösten/vintern innan dom fyllt tre, och fina att köra  har dom alla blivit inför treårssäsongen. Har även varit med och kört in äldre hästar utan problem , så jag tycker det är helt onödigt att jobba med sin ettåring för den sakens skull !

Impulz
2008-08-17 00:49
0

#3 Jag tycker inte att det är för tidigt att börja den här tiden som ettåring, vi brukar göra det. Naturligtvis ska det inte vara tal om någon fysik ansträngning, men att börja med alla "grejor och konstigheter" som människor har en tendens att komma med tycker jag bara är bra. Ska inte vara så mycket eller länge, oftast så tycker unghästarna att det är ganska spännande och roligt. Jag gör det helt enkelt för att jag vill "arbeta" med unghästarna, inte för att få de i vagn och körbara så fort som möjligt!. Bete får de ju gå på ändå, och har betet varit från maj tills nu, så tror jag inte att en liten stunds hjärnjumpa skadar trots att de är barn som ska springa runt och lekaGlad

Tycker nog att det är sämre med att tömköra en 5åring i en vecka, säga ooo, vad snäll den är och sätta dit vagn och köra hästen efter 2 veckor! Finns ju den varianten också. Men alla gör ju så som de tror är bästGlad

CarinaO
2008-08-17 01:15
0

#6 Håller helt med dig,och vi tömkör inte heller så länge varje gång..Gillar också att arbeta med inkörning och tycker det är intressant :) men för det sätter jag inte för dom i vagn om de inte är färdiga för det..men det är ju som du säger att alla gör ju som de tycker är bäst..

Våran treåring kördes in vid ett/två årsålder och inte har han tagit skada av det..nu har han startat fem ggr och vunnit två av dom.

Så jag tror också de tycker det är roligt att ha nåt annat att tänka på änn att bara gå i hagen och så fysikskt jobbigt tror jag inte det är att bli tömkörd nån gång.

teamvilse
2008-08-17 06:22
0

Själv tycker jag att man ska vänja hästen med mycket redan som liten, min lilleman har även han varit i sele många många gånger  och tömkörts redan innan han släpptes på bete. Om man ser på varmbloden så kvalar ju de som tidiga tvååringar och tävlar hela tvåårssäsongen, vissa börjar ju med vänjning av sele och tömkörning direkt de är avvänjd sin mamma vid 6 månaders ålder. Så jag tycket det inte alls är tidigt att börja vänja en ettåring vid selen, det är ju inte så att man låter en ettåring dra en tungrockard precis… viss skillnad.

russigabettan
2008-08-17 18:46
0

Min 1-åring har blivit tömkörd ett bra tag nu, i och med att vi har varmblod så är jag van att börja vänja hästarna med utrustningen tidigt. Däremot blir det inte mer än högst 2 ggr i veckan och endast korta stunder. Hon älskar att "jobba" så man får påminna sig själv om att hon är liten så att man inte blir för ivrig.

Dessutom föredrar jag att tömköra små pass under en längre tid innan vagnen till slut ska på, jag tycker det funkar bättre än att börja sent, intensiv tömköra flera dagar i sträck för att sedan spänna för direkt, jag har provat den varianten också för den delen och det har inte blivit något fel på de hästarna heller.

Jag tycker att det är skönt att "skynda Långsamt" med tömkörningen och veta att vagnen inte är ett måste på väldigt lång tid ännu. Sedan så står Liiz helt från "träning" och går bara i hagen när hon har sina värsta växtperioder.

Ibland tycker jag också att folk börjar för tidigt med att spänna för vagn, men man får ju faktiskt tänka på att ägaren förmodligen känner sin egen häst bäst och vet när den är redo för nästa steg i utbildningen, det lägger inte jag mig i, om det inte uppenbart skadar hästen.

amandahandersson
2008-08-17 19:46
0

Jag tömkörde min "lillbebis" som 1-åring, dels för att lära honom tidigt och då hade jag verkligen tid på mig att skynda långsamt :) Tömkörde flera månader innan jag satte på vagnen, och det var inga problem. Sen när vagnen väl var på gick det jädrans fort innan han gick att köra helt själv.

Så länge man inte tränar en unghäst för mycket och för hårt så tror jag de bara tycker det är roligt att arbeta!
Sen är ju alla hästar olika. Min har då alltid varit väldigt positivt till allt arbete och springer som han hade eld i baken på varje träningspass (han är 2 år nu, färdiginkörd), för att han älskar det, haha. Sen finns det säkert de lite "segare" hästarna som inte tar till sig allt lika fort, men då är det ju bra om man börjat i god tid för då har man väldigt gott om tid på sig inför ev. start under 3-års säsongen! :)