Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etiketthästhälsa-hästhållning
Läst 796 ggr
GAJarhult
2008-08-13 13:58
0

Hingstar

Nu är det föruttagning nästa vecka. Hur ska jag matcha fram min hingst på bästa sätt? Vad har ni för råd?

Wruss
2008-08-13 14:05
0

Jag är kanske inte rätt person att ge dig matchningstips, men jag är nyfiken på om man någonstans kan se vilka hingstar som är anmälda till Björketorp?

GAJarhult
2008-08-13 14:08
0

Ja de finns på väst russ eller KL hemsidor.

Wruss
2008-08-13 14:14
0

#2 Så klart!! Tack ändå.

Tänkte lite mer på det här med matchningen…. så här nära inpå visningen är det egentligen inte så himla mycket mer du kan "tillföra". Antar att han kommit hem från bete ganska nyligen (om han inte är i körträning). Hade han varit min hingst hade jag nog tränat det här med att åka transport, att besöka ridhus (gärna tillsammans med ngn hingst han aldrig träffat tidigare) och att gå i träns, redan i våras. Sen hade jag skickat på bete. Vid hemkomsten hade jag nog bara kollat att det han lärde sig i våras satt där…. Sen finns det ju inga garantier för att han beter sig som man önskar i alla fall när det väl gäller. Det sista du nu egentligen kan göra är det "vanliga" inför en utställning, dvs se till att hovarna ser fina ut (helst inte kvällen före!), duscha honom, kanske fixa så att manen ligger på en sida, osv.

GAJarhult
2008-08-14 19:53
0

Vi tränade i våras ganska mycket med promenader och att lastas på transport. Nu efter sommarens bete är dom hemma sen två veckor och tränas ca varannan dag. Hovslagaren var här idag och finslipa hovarna. Ryktas ordentligt varje dag och ska få en dusch dagen innan.

Det svåraste är att bedöma deras hull. Inte för tjocka eller för tunna. Våra två har fått lite kraft foder sen nån vecka och de har blivit lite rundare. Men vi har oxå en inhyst som ska visas, han är mycket lättfödd och får bara tråkigt bete men ser inte ut att gå ner i vikt alls.

Jag blir lite nervösare för varje dag. Det är ju för denna dag jag köpte dem….

SigneK
2008-08-14 20:04
0

Så spännande! Håller självklart tummarna för Linéas lillebror!