Gotlandsruss iFokus

Gotlandsruss

Etikettavel
Läst 1777 ggr
GAJarhult
2008-08-13 14:07
0

temprament

Vad är ett bra temprament för ett russ? Mina ston är alltid på tårna vid all hantering. Uppför sig och lyssnar på vad jag som ledare vill men är ändå alltid lite stirriga.

Har ibland hört att vissa hingstlinjer skulle vara "hårda" men vilka då i så fall?

Tittut
2008-08-13 14:37
1

Jag tycker att ett russ ska ha glimten i ögat, ett vaket och piggt temperament, mycket drag under galoscherna, gärna mycket glöd och humör, men aldrig så att det slår över. Lätt va?

Jag har en del med mycket krut, men de är aldrig någonsin elaka eller oberäkneliga. Det vill jag inte ha. Att de sedan visar humör på ett eller annat sätt, stör mig inte, men det får aldrig gå dithän att jag inte känner att jag kan lita på dem.

Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

MagganS-B
2008-08-13 21:39
1

# Precis så skall dom vara! Och pålitliga skall dom vara i alla lägen, och dom är det om man tar väl hand om dom från början, dom skall kunna lita på oss också!

annelie-huskvarna
2008-08-13 22:52
1

Mina russ är hur lugna som helst i alla situationer, men alltid fulla av energi och man behöver aldrig be dem öka tempot två gånger =)

De har ett underbart temperament med lagom mkt humör och man kan lite på dem i alla lägen.

Det är helt enkelt en helt underbar ras Glad

Mixie
2008-08-13 23:20
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Juni är klart den coolaste unghäst jag någonsin stött på, tar allt med ro och nyfikenhet utan att för den delen bli tråkig :) Otroligt snäll och vaksam med småbarn men lite tuffare mot de som försöker bestämma ;)
Lilla Emilia här på bilden leder ofta Juni till och från hagen och måste naturligtvis alltid springa en bit på vägen, varje gång utan minsta lilla förvarning och jag springer efter med andan i halsen å tror att "nu sticker hon" men så fort Emilia stannar så stannar också Juni!!

//Mickan

Ledin
2008-08-14 01:09
0

mina är förvisso äldre russ men lugna vid hanteringen även när nybörjarbarn ska rida dom, men rider jag ut på dom 1 o 1 hmm nja så himmla lugna är dom ju inte då, pigga helt tvärtom mot vad dom är när barnen rider. Men inte så tittiga utan bara pigga :) öronen är spetsade framåt.