Problem!
Mitt russ har fått en ny stallplats. Men första gången som vi släppte ihop henne med hennes nya stallkompisar. Som är två st islängar och dom är valaker.. de blev Lite jagning som de brukar vara sedan så stog russet på sin kant av hagen o de övriga längre bort!.
Så fort som valakerna skulle drika vatten så sprang hon till andra sidan hagen! Dagen efter på morgonen så var hon i kohagen. antagligen så har hon hoppat över staket som är ca 1 m med forstängsel. Allt gick bra!Vi trodde att de kan ha varit att hon blev träng av valakarna så hon har hoppat.
Hon är troligen dräktig och har gått själv i hagen hemma i ca 1 månad..pga.shetis kompis hade fång. Hon gick gå själv i en hagen för jag skulle bort över helegn. Men vi ska göra ett nytt försök med dom 3 i samma hage igen!
Funkar de inte så måste jag väl hitta en ny stallplats.
Russet har gått med valaker förut men de senats åren så har de varit med ston.
Har ni några förslag hur man ska gå tillväga.?????????? Hur går man…….
Låt dom stå inne ett par dagar i boxarna bredvid sig, sen brukar det gå bra. Släpp inte in henne till valackerna, utan tvärtom, hon skall vara först. Man får lova att idka lite hästpsykologi!

Stoora ytor så de kan komma undan varandra, och inga skarpa hörn eller trånga passager i hagen där någon kan bli trängd. Gör som Maggan föreslår, låt dem stå inne och snacka, släpp sedan in stoet först och låt henne gå med en valack åt gången: bara med valack 1 en dag, nästa dag bara med valack 2, håll på så ett par veckor - sen ska det nog ha lugnat ner sig.
Om någon av valackerna visar hingstiga tendenser och försöker betäcka - ta omedelbart isär dem! "Valacker som betäcker borde skjutas"
Tack för förslagen.!
Stå inne i stall kan de inte göra än stallet är inte klart än. Och hagen är stor nog att de kan hålla sig på sin kant ….
Men ska prova de att släppa henne först i hagen. sedan Killarna…

Du kan ju oxå pröva att släppa ihop henne med en valack i taget :)