Annons:
Etikettavel
Läst 2604 ggr
murkla
6/26/08, 10:16 AM

Hur påverkas föl?

Har en funderig,,, Om stoet är dräktigt och man måste ge den typ lugnade medel för att kunna verka  hovar eller något annat. Påvärkas föl av de?  eller kan fölet ta skada av de lugnade medlet??? Eller hur funkar de! ?????? Något som???

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

Annons:
ryttarn
6/26/08, 10:20 AM
#1

Diskuterade detta med vår veterinär för ett par år sedan då ett av våra ston var mer vild än tam. Hon ansåg att man skulle undvika det så långt det bara var möjligt.

För oss löste det sig automatiskt när vi bytte hovslagare, vår nya hovslagare är en liten men oerhört rutinerad tjej och hon får till och med sko wella nästan problemfritt numera….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

MagganS-B
6/26/08, 10:34 AM
#2

Hjärtverksamheten hos fostret påverkas, och fostret kan dö.

murkla
6/26/08, 10:46 AM
#3

ok!… Är de faligt under hela dräktigheten, ????

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

karisma
6/26/08, 11:28 AM
#4

All fodring och medicinering påverkar fölet under hela dräktigheten

Malin Fjällborg, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ  ~~

murkla
6/26/08, 3:47 PM
#5

ok… Då vet jag de! Tack för svaren!

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

crazycattiz
6/26/08, 6:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Mitt sto gjorde sig illa i hasen ca 14 dagar efter betäckning. Hon hatar veterinärer mer än allt annat på denna gjord och med ett sår som det bokstavligt talat sprutade blod ur var de lugnande doserna inte få och små.  Hon var första dagen nerdrogad i över 6 timmar så pass att hon knappt kunde stå på fötterna. Därefter fick hon lite till för att hålla sig lugn under natten. Dagen efter fick hon ytterligare ett par rejäla doser då det sista skulle sys. Veterinärerna sa att hon omöjligt skulle vara dräktig efter detta.
14 dagar senare åkte vi in för att ta bort stygnen och passade på att göra ultraljud, en sån livlig krabat som fanns där inne hade veterinärerna aldrig tidigare sett!

Idag är den livliga lille krabaten drygt 1 månad gammal och inte är det något fel på honom inte :)

Så mot alla odds…..

Annons:
Fiffilura
6/27/08, 1:32 PM
#7

Mitt sto mår väldigt dåligt på¨nyårsnatten, trots att vi bor på landet, jag gör allt jag kan för att hon inte ska märka rakterer och smällare blir hon jättestressad. Jag frågade vet. förra nyåret då hon var dräktig om jag inte kunde få lugnande, men det ville inte vet. på grund av fostret (och inte jag heller då såklart). Men detta nyåret fick hon lugnande - kanon!

Det är väl som med allt - en del klarar det, en del inte. Förr både rökte och drack gravida kvinnor för de inte hade den kunskapen man har idag och en del tog ingen skada, men andra foster fick skador för livet….

RC71
6/27/08, 11:56 PM
#8

Har faktiskt aldrig hört talas om ngt sto som kastat/resorberat pga lugnande medel.

MagganS-B
6/28/08, 1:12 PM
#9

Man brukar säga att just gotlandsruss behöver mer lugnande än andra ponnyraser, kanske det har nåt med det att göra…..

Fass vet. kan ni söka på om det är något ni undrar över, den är bra, jag har alltid den till hands på jobbet om det är något nån djurkund undrar över….Så här står det om Plegicil i Fass vet.:

Dräktighet och laktation

Studier av effekten av PLEGICIL VET. under dräktighet och laktation saknas.

Acepromazin passerar över till foster och mjölk. Behandling av dräktiga och lakterande djur bör undvikas och endast ske i enlighet med ansvarig veterinärs nytta/riskbedömning.


PernillaJ
6/28/08, 1:26 PM
#10

Den duktiga norska veterinär som brukar raspa tänderna på mina hästar använder Domosedan för att sedera dem. De dräktiga stona vill hon raspa under hösten, under andra trimestern, alltså medan de fortfarande är lågdräktiga.

murkla
8/7/08, 3:57 PM
#11

ok! Intressant!

www.russmurkla.zoomin.se.  :) www.foreverliving.se

SigneK
8/7/08, 4:03 PM
#12

#9 verkligen? Jag har precis motsatt erfarenhet, ja visserligen har jag bara haft lugnande medel på två stycken, så det är ju inget vetenskapligt studie. Men på båda fick de vanlig dos och de var helt utslagna, kunde knappt stå på benen, så att vet. blev rädd att ha gett för mycket. Så jag tänkte att de kanske behöver mindre än andra raser….men det kan ju vara olika….

Upp till toppen
Annons: