Hur bevara färgerna?!
Lite trist att det inte satsas hårdare på att få fram mer färg. Tex sänka kravet någon poäng till vid hingst-primering om det behövs. Varför kan det inte räcka med 38p för mycket ovanlig färg, tex svartskäck (eller bara skäck för den delen), när det gör det för supersnabb-travande hingstar? Eftersom skäck är ett sk. recessivt anlag så behöver ju det mer hjälp..
Någon som är mer insatt som tycker något 

Man kan redan få extra poäng för färg. Jag tycker dock inte att det behövs då det både finns godkända skäckhingstar och anlagsbärare. Det kommer att ploppa ut någon då och då… Skäckhingsten Stig-Helmer kan dessutom få svart.

Vet att man kan få extra-poäng, men bara en.. för just färgen.

Ja, men det är ju ingen färg som är utrotningshotad, och då behöver man ju inte göra avkall på exteriörkravet. Men jag kan hålla med om att 2p. "för springa fort" är onödigt mycket, eftersom prestationen i sig inte är ärftlig.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#3 Men prestation är väl ändå ärftligt? Annars vore det väl helt befängt med så mycket ston till de stora travförärvarna?
Jag tycker inte det behövs någon mer skäckhingst för tillfället då anlaget finns hos Toppå, Stig-Helmer och Anngunnens Yes. Förutom de tre finns det flera andra hingstar som har gett skäck och dämed bär på anlaget.

Däremot är det värre med tigreringen, som är ett dominant anlag, där måste en förälder ha tigrering för att fölet ska få det. Skäckfärdegn är recessiv, och anlaget kan ligga vilande i flera generationer så det är lättare att bevara.
#5 Ändå är det inte många som använder de tigrerade russhingstar vi har i aveln. Vi får se vad flytten av Linus kan göra.

Och jag bor ju på helt fel ställe i världen för att betäcka med en tgrerad hingst, det är långt att åka från norrbotten… Men om fler funcerade litet och kanske betäckte sitt sto en gång med en "okänd" eller unikt färgad hingst istället för den mest populäre just då, så skulle det hjälpa russrasen att bevara linjer och färger. och använda alla ston i avel en gång iaf. För att bevara en liten poopulation så är det bästa att avla på så många som möjigt, och inte använda någon individ för mycket, vilket ju är lättare när man har med t.ex kaniner och kor att göra än med hästar.

#6 vart ska linus flytta?
jag har ett sto med tigrerat på både modersidan och fadersidan vilket betyder att hon lämnar 100% tigrerat!

#4 Jag tror inte det är prestationerna som är ärftliga från hingsten. Däremot kan en hingst med bra rörelser tillsammans med ett sto som åxå har bra rörelser ge en avkomma som med rätt träning kan bli väldigt bra.
Det finns en övertro på att hingstar som Tyson II, Raider osv automatiskt ger snabba avkommor. Det handlar alltid om hela "paketet"
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
#8 Uppst. 2007: Eva Andersson Sköld, Särdal 1651, 310 42 HAVERDAL (Hallands län) telefon 035-311 83
Att ett sto har tigrerade föräldrar ger inte automatiskt en homzygot tiger. Är föräldrarna heterozygoter, vilket de är skulle jag tro inom russen, så är 50% chans/risk för en heterozygot tiger, 25% chans/risk för homozygot och 25% för en helt "vanligt" färgad russ. Homozygot tiger=alla avkommor tigrerade, heteozygot=hälften av alla avkommor tigrerade.
Skäck har inte varit en vanlig färg bland russen, utan är mer en "modenyck". Tigreringen kommer ju från Khediven, så den är väl ok, men jag tycker nog att vi skall hålla oss till dom färgerna som är typiska för rasen!
Sen är det ju faktiskt så att dom hingstar som presterar bra och får bra avkommor är i regel av dom stammarna där inte den gamla rastypen är helt bortavlad. Russen har i alla tider varit mycket rörliga, men genom att godkänna hingstar som varit "vackra" har många gånger det fått gå före hur snabbt dom har kunnat röra sig. Att trava och skritta vackert "för hand" är en sak, för vagn en annan! Vi har sett exempel på russ som fått 6-7 på traven som haft km.-tider under 1,50!

Det finns faktiskt en tigrerad hingst i Mälardalen också! Norrvedas Guld. Hur många har kommit på tanken att använda honom? Kanske inte sprungit tillräckligt fort? Men det är en trevlig hingst med ett utmärkt lynne.
Nej, prestation kan man inte förärva, den måste förvärvas. Arvsanlagen går inte att påverka, men en prestation beror på yttre faktorer. En häst kan ha anlag för att t.ex. springa fort, men den måste ha rätt förutsättningar för att göra det också. En del hästar är ju också rena träningsprodukter. Vem vet vilken som är det ena eller andra? Tror det är farligt att stirra sig blind på kilometertider. Menar inte med detta att s.k. prestationshingstar inte skulle ge blivande prestationsavkommor, utan att man kanske inte behöver ha presterat själv för att bli far till prestationshästar.
Undrar också vad det blir av alla hästar som avlats för prestation, om det skulle visa sig att de inte varken vill eller kan springa fort, eller håller för trycket?
www.vikingponnycenter.se

En häst som springer snabbt tidigt, och är tränad av "amatörer" är en talang. Och det borde vara det man letar efter om man vill ha snabba "gener"!

#13 Oh Hjälp! Är det sådana hästar vi skall avla? Jag föredrar en häst som utvecklas långsamt och håller länge. Inget slit och släng! Hur många av våra "prestationshingstar" har varit unghäststjärnor, tränade av "amatörer"? Vi kanske inte alls avlar på snabba gener, när vi avlar på "prestationshingstarna". Hur många unghäststjärnor håller hela karriären? Ska vi lägga dem på smörgås när de är 6 år?
www.vikingponnycenter.se

Kan tillägga att Guld inte har fått prova sina talanger på travbanan ännu, så ingen vet hur fort han egentligen springer. Han har istället debuterat i körning genom dressyr och precision, med godkända resultat. Att han är efter elittravaren Granit gör ju heller inte saken sämre.
#14 Nu är det faktiskt så att alla unghäststjärnor inte drivs att springa så fort som dom gör….Det finns vissa som bara lattjar tills dom kommer under 2.00! Man skall väl inte sitta och hålla in dom? Dom får springa i sin egen takt, dom håller länge i alla fall om dom sköts om på rätt sätt! Och man kan visst ha dom länge, man tävlar stona tills dom är 6-7 år, så dom får lite prestationer, sen avlar man, för vi vill inte tappa alla bra ston, eller hur? När stoet är 15 och "har tävlat färdigt" är det inte säkert att det blir några föl!

#14 Jag syftade iofs på de som väljer hingst med snabbast rekord.. Det känns som att övertron på dessa hingstar är stor. Bara för att det är snabba när de passerat 10 betyder inte det att avkomman blir en stjärna. Men det verkar vara många som resonerar så, tyvärr. För mig är helheten och psyket viktigast!

hmm, jag kan bara säga att jag 100 gånger hellre skulle avla på en talang än en träningsprodukt.
alla russ kan ju trava egentligen, beror ju mest på hur duktig man är själv, hur stort tålamod man har och balansering, det man egentligen är ute efter, eller iaf jag, är ju hästar som vet vad travet går ut på direkt, som man slipper nöta med eftersom de inte har det naturligt.
sen avlar jag hellre på en hingst med långsammare rekord och bättre exteriör (uppenbarligen) men skulle jag hitta en rödskäck tigrerad hingst med smal bringa, liggande bog sluttande kors och raka haser skulle jag ge min högra hand för att lägga beslag på honom…
#18 Alla russ KAN INTE TRAVA, se #11! Dom kunde det ursprungligen ja, men "skönhetsfelen" har avlats bort, i stället för att bevara har vi "utvecklat"……det var nog inte det som var meningen…….Hur många gånger har vi hört talas om "gammeldags typ" på premieringar och utställningar? När man har en utrotningshotad ras skall man BEVARA, inte utveckla! Särdragen måste få finnas kvar. För att återgå till skäckarna och tigrerade, visst skall dom bevaras, men dom har varit mycket få!Tyck gärna att jag är korkad, men jag har hållit på länge och har dom här åsikterna…….

#19 jag kanske har fel, det kan hända att jag mest vill tro att alla russ kan trava, iaf så fort att de kommer under kvalgränsen.
på tal om tigrerade och skäckar är det ju mest för att det är kul med lite färger på russen, men egentligen är ju en brun med mjölmule mer rastypisk än en skäck.
Ang. snabba unghästar… Det finns några riktiga talanger som bara går och går (springer och springer…) av sig själva. Men för att få fram en talang krävs det också rätt folk.
Åter till hingstar.. Jag skulle avlat på den snabbtravande hingsten, framför den "söliga" (betyder inte att den är sölig, men inte lika snabb som snabbisen) och med den mer ovanliga färgen (tigerad eller skäck). Man får mer för avkommorna i pengar. Sen finns det vissa snabbtravande hingstar som lämnat riktiga kanoner (Tyson II har lämnat Tuffing, Ramona Ernst, Piggybank, och m.fl.).
#20, jag ser brun med mjölmule som det "klassiska" russet, många ser ut.

#21 och det är ju absolut inget fel på klassiska russ! tvärtom.

Maggan! Jag tycker INTE att man skall hindra löpglada unghästar från att springa så fort de vill. Tvärtom det skall man uppmuntra, oavsett om hästen skall användas till trav eller inte. Men de behöver väl inte tränas och starta så förtvivlat ofta som en del gör, särskilt "amatörer", för det blir oundvikligen förslitningar och skador av det på en ung individ (både människor och djur).
Talangerna kanske finns även efter "icke springaforthingstar", kanske till och med efter prickiga eller blommiga hingstar. Prova så får ni se. Att ha en god exteriör behöver ju inte betyda att russet inte kan springa fort. Det finns det många exempel på.
www.vikingponnycenter.se

#19 Nej, jag vill höra! Det var därför tråden startades, jag kan för lite, ännu.. Men jag vill höra hur andra tänker och tycker, särskilt alla ni som hållit på länge!

Jag tycker att man ska ha i bakhuvuet att de russ vi har är de enda som finns. Försvinner någon linje/färg/egenskap kan vi aldrig få tillbaka den. Att avla på stona åtminstond en gång och gärna välja de mer udda hingstarna för det enda fölet gör ju att avelsbasen förblir intakt och inte minskar, för det är farligt! Och så gäller det att fok vågar köpa de här russen med "fel"stam för tävling, man vet ju inte förrän efteråt om de verkligen är kass eller inte. Och alla russ har ju sin uppgift, även om det kasnke inte är att spinga fort, en del är utmärkta hoppare, andra körhästar o.s.v
#22, inte jag heller ^^ Dom är fina! Men min personliga favorit är ändå svarta russ..

Sätt stona på bussen, Bisse, så hämtar jag dem vid närmsta hållplats! Sommaren har just börjat.
#25 men det är väl jättebra om en som skall hoppa eller användas till annan körning kan röra sig på ett bra sätt? Min gamla Ludde på 60-talet använde jag som ridhäst, travhäst och dessutom var han utlånad till alla grannar för att dra puderkärran i rapsåkrarna……där gick det undan ;)
#23 Jag anser heller inte att man skall starta en treåring 15-20 gånger på en säsong, det görs inte ens med varmbloden. 5-10 gånger har alltid våra treåringar startat! Det är fullt tillräckligt, allrahelst som det varit hårda löp här på Gotland.
På tal om travstam, jag tycker det fokuseras för mkt på stammarna. Det ska kollas hur snabbt föräldrarna mor och farföräldrarna osv har sprungit. I grund och botten är det ju russ. För att ta ett exempel, mitt andra russ hette Amor e.Major G u Amanda ue Amarillo ingen av de stora travmatadorerna i stammen en endå lyckades han få ett rekord på 1,58 i auto och 2.00,2 volt. Han användes även av grannens son på ridlektioner och var duktig på att hoppa om jag kommer ihåg rätt hoppade han dryga metern med ryttare.

#29 Tack! det var precis det jag ville höra! Och ditt russ är inte det enda som lyckas med det. Ge dem chansen bara!
www.vikingponnycenter.se
# 29 #30 MEN kanske hästar i stammen som hade RÖRLIGHETEN! Kul!
Ang. bra stam..
Vi kan ju kolla på dagens nya stjärnor också, Tuffing och Ramona Ernst. Båda två e. Tyson II, och jag har för mig att Ramona Ernst också har Regatta i sig på mödranets sida?
Som #31 säjer, rörligheten… Med snabbtravande pappa OCH mamma har man kanske större chans att få ett föl som rör sig snabbare?
Läs gärna artikeln "Gotlandsrusset - en brukshäst med gamla anor". Där står det lite om russets historia och jmf med andra gamla raser samt varför vi ska bevara den gamla typen..
Mkt intressant artikel skriven av Pernille Gooch.

Titta på bilderna på russ i första stamboken, och jämför med dagens ponnyer. Likt eller olikt? Där har vi ju riktlinjerna för hur russet sett ut.
Nu var jag inte på avelsvärderingen i höstas men visst var det med en skäckhingst som inte var så långt från 40 poäng med Jupard som far? Är det någon som har en bild på Bloka Joker i sina samlingar? Kanske han kommer igen…
Jag står varken på ena eller andra sidan i den här debatten om russtravarna ..
Det är klart att det kanske känns säkrast att avla på kända och meriterade föräldrar. Man vet ju vad man får . Men, egentligen kommer ju många "stjärnhästar" (hingstar och ston som presterat mkt bra på banan och är/var populära i avel och lämnar bra avkommor) ifrån rätt okända travstammar(?!). Det är ju inte förrän då man upptäcker att det mer okända stoet/hingsten ärver ned mycket bra egenskaper (oavsett vad de presterat själva) till avkomman. Det är ju så man kan få fram många fler duktiga travare, och framförallt bredd (!) i ponnytravet och aveln utan att avla sönder vissa linjer. Känns som det är mkt stress att få fram supersnabba russ, då syftar jag inte på att man tränar dom i tidig ålder, utan att man inte vågar prova nytt blod för ingen vet ju hur det blir, men det är ju också det som är spännande ^^ :P Det här är inget svar eller kritik på ngt inlägg bara en tanke om det som inläggen verkar handla om :)
oj nu såg jag att det egentligen handlade om färger, sorry 

Visst kan man föra tigreringen vidare genom att avla på Linus och till exempel Orusst men jag skulle aldrig ens fundera på dessa hingstar då jag inte tycker om det jag ser när jag tittar på dom.. Kan hända att dom är äldre men jag såg Orusst med egna ögon på sundbyholm i år och har sett Linus på bild och dessa två tilltalar inte mig det minsta.
Skillnad är det med Norrvedas Guld, han var riktigt fin i somras ;)
//Mickan

Han ser ut som ett riktigt russ…….

Jag diggar Linus 506 (stamtavla), trots hans kraftiga nacke! Snöflingetigrerad brun - fantastisk färg. Dessutom gammal intressant stam, med Pysen IV 141 (född 1956) som farfar, och legendariska Lillyboj 364 (född 1947 e Kurre 83) som mormorsmor.
Lillyboj 347 fick själv guldmedalj på utställning. Hon lämnade bl a Sultan (e Revel General 106), flerfaldig SM-vinnare och duktig i dressyr, hoppning, fälttävlan och galopp. Sonen Eleganten (e Klippman 97) lämnade Ero, sexfaldig SM-vinnare i trav, rekord 1.45,7a. Dottern Chosi 531 blev mormor till Mr Emil 350 (e Signal 148), SM-vinnare i trav, rekord 1.46,0a. Med flera…

Linus har ju en fantastiskt rolig färg, han påminner om russet jag läre mig rida på Konstatin e. klippman 97 Ramona 545, han var svart istället får brun som Linus.
Skulle gärna betäcka med honom om han fanns liiiitet närmare! Man kan ju ha tur och få en prickig avkomma :)
Du har ju rätt stor chans på de prickiga!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
#41 WOW, han är u. Lill som jag såg en gång hos Anneli Öjefors! Han har gått min näsa förbi…….Lill var jättefin!

#38 Var också på Mönstringen på Sundbyholm, jag tycker att Orusst har en väldigt tuff färg. Han liksom gnistrade i guld när han stod i solen. Snyggt!

Nackdelen med tigreringen tycker jag är bortfallet på man och svans, samt tigrering runt nos och ögon. Annars är det ganska häftigt.

#46 tunn man och svans behöver inte alla få, jag har tre tigrerade knabstrupper alla med mycket man och svans.
# 46 tigrerade Odon och hans pappa Donald S hade enorma manar och svansar, så det är olika.

Finns det bilder på dem? Jag har sett att även Norrvedas Guld har normal mängd tagel, men annars har de jag sett haft betydligt tunnare av den varan.

Min Piretta e.Orusst har tjock man och svans. Manen blir däremot inte så jättelång.
# 49 Jag har en bild på Odon på min hemsida. Kolla under hästar-hingstar, där finns en liten bild på honom också!

#51 Ja, han var fin.

Vi har tre tigrerade hingstar i russaveln, Orusst 433, Linus 506 och Norrvedas Guld 574. Linus och Guld är snöflingetigrerade (eller kanske melerade tigrar?) med brun som grundfärg. Jag är osäker på vad jag ska kalla Orusst's färg; melerad gulbruntiger - eller minimal tigrerad gulbrun, kanske?
Gamle Khediven 1 var ju själv leopardtigrerad, alltså vit med mörka prickar. Vad jag förstår är det leopardtigrerade anlaget borta ur russrasen nu? Finns det schabraktigrerade russ kvar, alltså med vit bakdel med mörka prickar?

Jag tror att den vita utbredingsgenen är helt borta ur russ aveln. Det är två gener som ger leoparden. Men melerad vit rumpa borde man kunna få (fölet)

Orusst borde ju vara melerad gulbruntigrerad. Grundfärgen ser ju onekligen gulbrun ut. De flesta jag sett med tigrarade anlag på (russ) har varit melerade gulbruntigrerade. (Antagligen för att de flesta jag sett harhaft Donald S nära i härstamningen…)
Min Domino var schabraktigerad och son till Donette som i sin tur är mamma till Orusst. Med andra ord ar Domino och Oruust halvbröder. Hon fick¨även en gulbrun schabraktigrerad avkomma e Allgunnens Opal.
Här en dålig bild på Domino när han var ett par dagar:
Det finns en bättre bild på Domino som är när han var 2,5 år. Den ligger på Orussts hemsida:
Det fanns ett sto vid Myrungs i Linde, nära släkt med Prick (syster, minns inte så noga…) Hon var HELPRICKIG! Jag trodde inte mina ögon, frågade om jag fick låna henne, kollade om jag fick låna Dompan (Donald S), när våren kom var märren död, hon hade blivit hastigt sjuk, fick avlivas! Synd synd! Jag vill minnas att hon hette Nickolina och var den sista u. Puppi! Det här var ca. 1987!
Jag var också med på den tiden när Klintebys kom till Visby och Skrubbs med ett helt lass russtravare, många av dom hade vit rumpa med massor av prickar…..början på 60-talet.

#60 Vad är det för stam på honom?

- Fortsättning på Maggans WOW någonstans ovan. . . Linus mamma Lill (dotterdotter till Lilyboj) lever fortfarande hemma hos Doris Andersson där hon håller ordning på flocken av barn och barnbarn. Hon är fortfarande fantastiskt fin, numera helt vit och med en mycket speciell utstrålning.
Det finns också en intressant historia om hur Doris och hennes döttrar åkte till Gotland och övertalade Anneli Öjefors att sälja Lill till dom efter den tigrerade valack som de tidigare hade haft från samma släkt hade dött.
#62 Det var Helen Lindskog (f.d. Stuteri Less) och jag som åkte runt och kollade lite. Vi råkade hamna hos Anneli, jag tror det var det året hon hade Primus???? I alla fall var vi intresserade av Julles stam, och Lill var syster med Julles mamma, Lotta. Dessutom fanns Julles mormor Liliana kvar, var jättegammal….och Anneli berättade att Lill var såld, skulle åka om nån vecka! Varför kunde inte digitalkameran uppfunnits tidigare? Nånstans i mina gömmor har jag bilder…..
Jag äger tre stycken svartskäckar Skorveluva Blomlina och hennes söner efter Jupard 388 - Bloka Joker och Bloka Kasper. Bloka Joker ska komma igen på hingstpremiering när han är väl inkörd och musklad. Visst är det roligt med färger men exteriören är viktig! Man kan dock bli lurad av det vita huvudet på skäckarna och tycka att det är stort.
Jag har dessutom tre tigrerade russ, två gulbruna och ett svart eller möjligen gulsvart tigrerat sto.

Jag tycker han ser fin ut! Men lite massa blir nog ännu bättre, som du säger
Hur gammal är han?
Jag tycker det är lite extremt med alla russ-skäckar. Jag har i alla fall hållit på i över 40 år, och tidigare såg man bara något vitt huvud, eller en vit fläck under magen då och då, Vita ben förekom också, men aldrig några stora tecken på kroppen eller olikfärgade manar och svansar. Vad är det vi bevarar? Vi skall väl inte skapa någonting som inte funnits förr? Eller är det bättre betalt för skäckar?
Däremot fanns det några tigrerade som jag kan minnas, kom mest från Klintebys e. Prick…..Likaså fanns det vid Ejmunds i Gerum där Linus kommer ifrån.
Skäckfärgen är väl knappast någon som är skapat? Sterna 7, född 1894 på Lojsta Hed, var skäck. Det går inte att skapa ett anlag hur som helst. Det måste ju finnas i rasen.
Den tigrerade färgen kom in med Khediven 1, men var skäckfärgen kom ifrån vet jag inte om "man" vet.
Visst finns den i rasen, men inte med så stora vita fält vad jag sett…..det är ju medvetet framavlat efter vad jag kan förstå…..
Bloka Joker är 2,5 år på bilden och han är lite kraftigare nu vid 3,5 års ålder. Hans bästa egenskap är hans underbara temperament. Han är genomsnäll.
Jag tror att skäckfärgen antingen hatas eller älskas som det verkar. Jag har dock mest fått förvånade blickar och många undrar om detta verkligen är ett russ. Många tycker inte alls om färgen och talar då raskt om det. Jag tror inte att de är så jättepopulära tyvärr och det är kanske en orsak till att det inte finns så många av dem. De ger i varje fall reaktioner!
En del anser dem som mindre intelligenta(!) vilket jag direkt kan motsäga vad gäller mina skäckar i varje fall. Blomlina (Jokers mamma, se bilden) är otroligt smart. Hon visste t ex omedelbart i vilken box hon bodde vid hennes första dag hos oss. Det är det inget annat russ som gjort.
Jag gillar ovanliga färger men ska kanske tillägga att jag har fyra fuxar, ett svart och ett brunt russ också. Psyket och utstrålningen tillsammans med exteriören är det viktigaste, färgen är bara grädden på moset!
En kommentar till det medvetna framavlandet av stora vita fält - det är inget man kan styra. Blir det skäck av de två recessiva anlag som behövs så kan det bli allt från en liten prick på en undanskymd plats till ett nästan helt vitt russ!
Blomlina har fått fyra föl - två skäckar, en brun och en svart avkomma. Den bruna hade inte ett enda tecken fast hon uppenbarligen har ett skäckanlag från sin mamma. Den svarta har strimbläs och vita kotor bak. Joker är ganska jämnt 50/50 svart/vit och Kasper är kanske 75% svart med vita ben, mage och vitt huvud strax över ögonen. Han är föl på bilden då han dessutom var brun! Apropå lustiga fölfärger…
Apropå att det krävs ett recessivt anlag från vardera föräldern undrar jag över Stuteri Guldhagens Lizette. Att pappa Herman har det är inte så konstigt men var kommer det från på mammans sida?

#71 Sterna 7 född 1894 fick en dotter som döptes till Frida som blev mor till hingsten Nicke som blev far till Sten som blev far till Greta som blev mor till Carmensita som är mor till Ketty som är mor till Eronika som är mor till Pia-Lisa som är mor till Lizette. 
Några andra skäckar under vägen fram till Lizette? Det är inte alldeles lätt att följa arvgången alla gånger, speciellt när det har ärvts på mödernet. Ston lämnar ju inte alltid så många avkommor och det vill ju till en hingst med anlaget också…

#73 Ingen som jag känner till men någon bör det väl kanske finnas.. 
#69 Jag varken hatar eller älskar skäckar, jag älskar RUSS! Egentligen spelar det ingen roll vilken färg dom har……MEN bruna och mörka har nog faktiskt varit vanligast…..med åren har vi fått fler fuxar och ljusa.
Det var någon som sade för ett tag sedan, vem kommer jag inte ihåg, att vi kanske skall vara glada att vi har spännande färger på russen, om det för med sig att fler är intresserade att avla russ därför.
Förvisso sant, men jag hoppas, och tror också, att de som är roade att avla på udda färger inte glömmer bort russet i jakten på roliga färger.
Som Blokaruss skrev ovan, färgen är bara en extra bonus.
Personligen är jag förtjust i såväl prickiga som fläckiga russ. Jag köpte ett av mina första ston just för att hon var tigrerad. Men jag vete 17 om jag skulle tycka det var kul om halva russtammen blev skäckar eller prickiga. Lagom är bäst?

Instämmer med föregående talare!
En bonus och lagom är bäst 
Hei!
Jeg lurer på noe ang svart russ, kanskje noen av dere kan hjelpe meg..?
Jeg har ei svart hoppe som i sommer har blitt stygg i pelsen. Det ser ut som hun er blitt bleket av solen.. Hun går sammen med andre russ på beite og de trives godt. De får markkur regelmessig, og de andre russene er blanke og fine i pelsen…
Noen som vet hva det kommer av?
Många svarta, eller nästan svarta russ blir så på sommaren, det är inget ovanligt alls!