Utställning i Odensala den 8 juni
Det finns fortfarande ca 10 platser kvar till utställningen i Odensala (mellan Märsta och Knivsta, eller mellan Uppsala och Sthlm i ett större perspektiv) den 8 juni.
Domare är Carina Lockwall.
Anmälningstiden gick ut igår, men om ni snabbar er och anmäler går det bra.
Proposition finns på www.gotlandsruss.se el www.skogsbaggen.com
Vi tar också gärna emot sponsorer. För 250:- kan man få sätta namn på en klass, ex Prussiluskan 5233:s klass för 2-åriga ston.
Väl mött!
Liselotte Erixon, medarbetare på gotlandsruss ifokus
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ ~~
Hm, kanske skulle ha en klass för utställningens minsta och vackraste svarta russto?! *sss*

Hur är det med klassen för fölstona?
# 2 Hur menar du?
Hm, hade tänkt åka och bara titta…men man kanske ska passa på att ta med lillplutten då iallafall 

Jag har anmält redan
# 4 Gör det, vet jag!

Jag menar med om det är många ston med föl anmälda, eller om jag ska anmäla ett par stycken dit också?
# 7 Anmäl på du! Det är fri anmälningsavgift för sto med föl, och jag tror inte det är så många. Jag har anmält ett och sedan tror jag att det bara var någon till.
Kör hårt Anna!

Ja, då anmäler jag väl ett par stycken till då! 

Redan anmält. Kommer det ut någon katalog innan eller får man det på plats?
# 10 Skulle tro att det kommer per mail innan, sedan får ni på plats.

Nu har jag skickat in anmälningarna!
Det blev Bläcku och Andromeda + Conelia och Floxa!
# 12 Bra! Du är välkommen!

#12 Kul! Fast jag tror inte att vi kommer att vara i ringen samtidigt, för det blir nog Sabina som visar Ella och jag som visar Sune.

#14 Sugen på att visa? 
Nu har jag anmält
, då får vi se om vi kommer med då eller om det hann bli maxantal…

Vore kul att se vilka som anmält
kan ni inte skriva häst och klass?
Jag har anmält Plomona 4567 till klassen för 4-12 åriga ston utan föl. Även Juniett kommer, 3 åriga ston och Björksta Ymer Dar till 1 åriga hingstar. Det är dom jag vet

Hm… kanske ska åka och kika… Kanske kan jag lära mig nåt… vem vet ;-)

Jag har anmält:
Floxa till klassen 2-åriga ston, dvs klass 4
Conelia till klassen 3-åriga ston, dvs klass 6
Andromeda 4692 och Bläcku till klassen 4-12-åriga ston med föl efter godkänd russhingst, dvs klass 9.
Jag har anmält Pelle-Russ 611 till hingstklassen
Umbra 4094 till ston med föl, klass 9
Welinda 3117 till avkommeklass 16.
Dorotea anmäld till klass 7.
Jag har anmält Amaretto till klassen valacker/icke godkända hingstar 

Vi har anmält Qruella Dar till klassen för 2 åriga ston. Och Kung Sune är anmäld till klassen valacker/icke godkända hingstar.
Kyra fick tyvärr inte plats i transporten…
#15 Alltid
Men det beror ju på mina föräldrar, hur klasserna ligger osv, dom kanske inte vill vänta alltför många timmar, med hästar och allt.

Jag har anmält Zharanof till klass 6 (tre åriga ston)

Jag anmälde Juni för länge sen :)
//Mickan

#22 Är ni hela familjen är ni ju iallafall två över som inte håller i häst ;) Så det är ju klart att du ska hinna visa någon av våra ^^

#25 Sant! Så de borde ju gå!

När kommer man att få katalogen ungefär, någon som vet det?

#27 När jag har fått alla uppgifter klara vilket borde bli i helgen.
Trots bra anmälningsblanketter, kopior på pass osv fattas det en hel del uppgifter på hästarna eftersom alla inte anmäler fullständigt, detektivarbete med andra ord
Återkommer här så snart jag kan.
Gerda och Hjördis är anmälda till klassen för ston utan föl, och så ska småtjejerna få visa dem i uppvisningsklassen! Det ska bli jättespännande! :)
Då får Hjördis träffa sina halvbröder. Bloka Joker och Bloka Kasper kommer också!
# 30 Och mamma som skall vara med i avkommeklassen.
Hur ser era ut i pälsen? Amaretto har nästan full vintermundering fortfarande
, han har tappat på huvudet och bakom öronen, resten sitter som berg. Tänkte inte så långt när jag anmälde till utställningarna att han har vinterpäls fram till midsommar…
Vår 2-årshingst ville inte släppa nån päls alls, så vi hade ut veterinären som gav han en vitaminspruta.. O nu lossnar det för fullt =)
Men våra andra har nästan fällt all sin päls..
Nu har jag anmält John Russ till veteranklassen och till avkommeklass för hingstar. Bättre sent än aldrig!
Nu är det 45 katalognummer, precis perfekt, eftersom det var max 50 sagt.
Välkomna allesamman!

#32 Du är inte ensam, Sune är hopplös på att spara pälsen länge, fast jag kan tänka mig att han stod och predikade för dom andra om vitsen med pälsen i det lynniga vårvädret i helgen
Fast han ser ju dummare ut än vanligt eftersom han är hunter-klippt, så det är liksom lite ojämt med päls på honom, rakning blandat med delar som har tappat mer eller mindre vinterpäls, eftersom han har varit halt så är även formerna ännu rundare än vanligt dessutom
Menmen, det är ju kul att testa ställa ut honom en gång i livet iaf!

Nu börjar all information bli klar. Följande hästar är anmälda.
klass: 1 H
1 Björksta Ymer Dar
klass: 2 H
2. Bloka Kasper
Klass: 2 S
3. Floxa
4 Karismas L:a Saga
5 Qruella Dar
6 Tolängets Junita
7 Troya
Klass: 3 H
8 Exact
klass: 3 S
9 Conelia
10 Jonerta Viking
11 Juniett
12 Kålmans Elektra
13 Månsaga
14 Zharanof
klass: 4-12 S utan föl
15 Dorotea
16 Ester
17 Gerda
18 Hjördis
19 Plomona
20 Pärlemo
21 Qurry
22 Tejas Riska
23 Troya Viking
klass: 13- o äldre S utan föl
24 Vallmo
klass: 4-12 S med föl
25 Ackacia
26 Andromeda
27 Bläcku
28 Norrvedas Miranda
29 Umbra
klass: föl
30 Anna
31 Norrvedas Greven
klass: gdk H
32 Bloka Joker
33 Duktig
34 Maxxum
35 Pelle-Russ
Klass: Valacker o ej gdk H
36 Amaretto
37 Castello
38 Eger
39 Kung Sune
40 Lojstasixten
41 Xento
klass: Veteran
42 John-Russ
43 Sindy Lou
klass: Avkommeklass hingst
John Russ
Klass: Avkommeklass ston
Vallmo
Welinda
Mer info kommer till alla utställare i början av veckan.
God natt!
Helena
Det finns fortfarande fem klasser som saknar sponsorer! Vill ni vara med och hjälpa till sp kostar det 250:- per klass,eller skänkta hederspris till samma värde och vi ser gärna sponsorer till klassen för föl, avkommeklass, 2-åriga ston och 3-åriga hingstar! 

Hm, är det någon som vet om Castello är hingst fortfarande? Om jag inte är helt ute och cyklar så har han väl ganska ovanlig stam?
Castello är hingst, e Kajton ue Sorken.
Kanske kommer och tittar. Beror på när Willa ska åka till Pelle Russ. Tänkte då slå två flugor i en smäll.
# 40 Ni är så välkomna!
# 37 Karisma sponsrar 3-årshingstarna, så nu är det inte många kvar!
Tack alla bussiga sponsorer!

Nu finns katalogen att hämta på Mälar-Russ hemsida
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~

Kan jag säga till här att Floxa och Bläcku inte kommer på utställningen?

Vad många fina hästar som är utanmälda! Hade varit skoj att åka upp och titta. Lycka till allihop!
…och glöm inte att lämna rapport hit så fort det bara går…
# 44 Nu har jag noterat det!
Om någon är sugen på att hjälpa till under morgondagen, så skulle det behövas en plikttrogen ringmaster! Lunch ingår!
Ingen hästkunskap eller vana behövs. Bara ordningssinne och bra röstresurser!

#46 Jag kan ställa upp (när jag inte visar häst) om jag kan få dumpa min lilla häst någonstans under tiden…
# 47 Det är ett problem, då jag inte har några extra stallplatser eller hagar att ta till.
# 47 Det är ett problem, då jag inte har några extra stallplatser eller hagar att ta till.

Skuggig plats till transporten då??
# 50 Det går nog att ordna!

Vi kommer tyvärr inte heller.. Efter bottennappet på 3årstestet är jag inte sugen alls, 3årsstoet mitt (Kålmans Elektra) är för fet. Har ingen lust alls och får ladda lite till slutet av sommaren istället. Således blir även Maxxum hemma.
Man ska inte ta så hårt på sådant! En treåring kan variera oerhört mycket mellan olika gånger man visar dem. Man får tänka på att domaren bedömer det h*n ser den dagen.
När mitt gamla russ Frö var unghäst var han först med på en utställning som Mälardalens Ponnysällskap ordnade, och där fick 36 poäng och jättedålig kritik (domaren hade gett honom 35p egentligen, men ändrade sig i sista stund). En vecka senare var han med på en russutställning och fick 40p!
Ena dagen växte han och rörde sig inte alls bra, en vecka senare var han ur växtperioden och dansade fram. Tänk vilken tur att jag inte gav upp efter de där 36 poängen och stannade hemma hela den sommaren - nu fick vi åka till Guldruss och hade jätteskoj i stället!
# 52 Håller med Anna, kämpa vidare och ge inte upp. Bakom molnen finns det solsken!

Stort Grattis Tittut, till Umbras BIS i dag! 

Grattis Liselotte, vad roligt! Har bara sett henne på bild men hon ser fantastiskt fin ut. Vad månne det bliva av den lilla fölungen med så fina föräldrar? Ser fram emot bilder på alla klassvinnare…
Grattis till BIS. Och till alla klassvinnarna.

Grattis, grattis alla klassvinnare och till Umbras BIS. Hur gick det i klass 18?

#53 Jag vet det. Men sådär kul då det ju var samma domare.. och 2 veckor emellan. Vi kämpar med vikten till primeringen 5 juli istället 
Jag fotade alla fina gotalndsruss och läger in dem i en artikel senare ikväll, nu ska jag ner till sjön och bada.
Croneld => Det är dig väl unt! Plask i böljan blå, bara!!! :)
Det har varit en mycket trevlig dag, tack arrangören!! Sol, varmt och två guld med hem…….kan det vara bättre??
Grattis Liselotte……hon är toppenfin!!
Ja, Umbra är verkligen vacker - men Hjördis föll pladask för lillebror Movits! Hon spanade efter honom både länge och väl, minsann!
Grattis också till Kung Sunes fina poäng! :)
Tyvärr hann vi inte stanna och titta, för Gerda blev så orolig i transporten så vi bestämde oss för att åka hem i stället.
Kul i alla fall att se alla vackra hästar i dag och tack för en trevlig utställning, Liselotte och alla andra! :)

Jag vill tacka för en väldigt varm och kul dag. Dock att det blev lite jobbigt och stressigt innan vi kommit fram och fått ur hästarna ur transporten, springa till 3-års ringen för ston och visa upp en stel och motvillig tjej. Men jag är nöjd ändå :)
Grattis alla andra med! Speciellt som skrivet var Kung Sune som visade sin matte att han kunde minsann ;)

Tack Liselotte och alla som jobbade hårt i värmen idag.
Vi är jättenöjda med hästarnas resultat, extra kul att lilla Greven visade att han är "pappas Guldklimp" 

Grattis Liselotte till Umbras BIS.

Grattis Liselotte!
Dagens sötnos = Movits!

#68 Nämen vad charmigt ;) Men jag måste ge en eloge till Liselottes dotter som visade Welinda i barnklassen, åhh så söta!!!!
//Mickan
Jag har inte fått till bilderna till 100 procent, en på Xento fattas och en på Umbra. Sen ska några siffror dit….
# 68 & 69 Fniss…
Tyvärr har det inte blivit så mycket tränande av. Tror faktiskt inte att Umbra har haft träns sedan hon visades som 3-åring för sex år sedan. Och det åkte på första gången i går morse…..
Och Elin fick träna två gånger innan gårdagen, så det var lite vingligt.
Inget fördelaktigt och bra sätt att förbededa sig, och inte att rekommendera, men jag är inne på Anna_Uppsalas linje, att vila sig i form.

Tack Anna och Jossa! Han ser visst inte så tokig ut när det kommer till kritan! Men att han är valack sedan 13 år tillbaka, det glömde han
Jag är nog inte en vilar i form-människa, en del av det roliga med att ställa ut sin häst är ju att träna före, jag började lite smått för några veckor sen jag

Grattis Tittut till BIS titeln!
Grattis Liselotte till alla dina fina hästar i går
och BIS:et
.
Grattis till alla andra oxå
.
Tack så mycket!

Jag glömde ju skriva hur stolt jag är över min lilla treårstjej!! Trodde aldrig hon skulle få så fin kritik!! Nu ser vi fram emot både fler utställningar och framför allt premieringen ;)
Gratulerar Liselotte till Umbras BIS!!
//Mickan
Jag blev också glatt överraskad av den fina kritiken för Kasper! Visserligen fick han lågt på skritten men det berodde ju på honom - han ville bara inte visa den alls, då kan man inte få så höga poäng.
Jag var bara lite överraskad att de hästar (inte mina) som haft 42 och 43 poäng plötsligt hamnade på 37 och 38 poäng. Vi kom alltså i gott sällskap för vi hamnade inte lika långt efter längre utan på samma nivå! Roligt för mig kanske inte lika kul för de som haft högre på flera andra utställningar. Men det är ju dagsformen som bedöms och det kan ju vara så att en del inte var lika pigga som vanligt av all denna värme.
Jag åkte i varje fall hem nöjd och glad men väldigt trött av denna värme. Skönt att Kasper var lika lätt att lasta och transportera som sin bror. Nu ska vi öva syrrorna!
Duktig på bilden! Vilken härlig hingst!
38p på Duktig hm?

#78 låter konstigt.. var han inte i form??
Grattis Tittut!
Att din Umbra + föl är något speciellt har ju t.o.m. vi connemara-nördar insett. 
# 80 Tackar så mycket. Ni får ju lov att dras med oss även på andra forum….